Skillnader SV 650S och GSXR 600

Visst har en 600cc radfyra sämre bottenvrid än en SV650, men att man skulle behöva växla mer håller jag inte med om. De tester jag har sett visar att en 600cc, typ GSX-R 600, accelererar bättre än en SV650 på 6:ans växel utan att växla ned. Detta beror på att utväxlingen är lägre på en 600cc radfyra.

Har du provat en SV?
Visst en 600 sporthoj har mer effekt men för att få den effekten så måste man ligga på rätt varv, oftast över 10k. Alla som har eller har ägt en 600 vet vad jag pratar om..

Men sen är ju det smak och tycke, jag har haft en 600 sporthoj och lessnade efter en säsong, det blir tröttsamt att växla hela tiden. Visst det kanske funkar fin fint på bana men ska man bara köra på gatan så är det bara jobbigt i längden.

Har du provat en SV?
Visst en 600 sporthoj har mer effekt men för att få den effekten så måste man ligga på rätt varv, oftast över 10k. Alla som har eller har ägt en 600 vet vad jag pratar om..

Men sen är ju det smak och tycke, jag har haft en 600 sporthoj och lessnade efter en säsong, det blir tröttsamt att växla hela tiden. Visst det kanske funkar fin fint på bana men ska man bara köra på gatan så är det bara jobbigt i längden.
Det är ju bara att kolla på prestandamätningar från diverse tidningar så ser du att det inte stämmer. Se till exempel länken här nedanför. Jämför roll-on accelerationen för SV650 med 600cc sporthojar så ser du att 600:orna är kvickare utan att växla ned.

http://www.sportrider.com/bikes/146_performance_numbers/suzuki.html

Last edited:
Man ska inte lita på känslan. Jag tyckte att vår E280 kändes kvickare än vår Audi A4, men när vi körde dem mot varandra så var de exakt lika kvicka. Motorljud och motorkaraktär kan luras väldigt mycket.

Last edited:
SVn är härligt lättkörd , går på alla växlar och överraskar aldrig.
Gixxern vill väl ha lite mer varv och kanske en mer engagerad körning?

Hursomhelst så har man nog roligt på bägge :D

Själv blir nästa hoj med mer kubik och mer hk.
Troligtvis en Triumph Daytona 675

Samma här =)

Det är ju bara att kolla på prestandamätningar från diverse tidningar så ser du att det inte stämmer. Se till exempel länken här nedanför. Jämför roll-on accelerationen för SV650 med 600cc sporthojar så ser du att 600:orna är kvickare utan att växla ned.

http://www.sportrider.com/bikes/146_performance_numbers/suzuki.html

Har jag påstått att en SV ska vara snabbare än en 600 sporthoj?

Det här diskutionen rad4 vs twin kan man älta hur länge som helst, det finns redan massor av trådar som täcker ämnet så jag tycker inte vi kan komma längre.

Alla tycker olika och enda sättet är att testa och se vilken modell som funkar bäst.

Har jag påstått att en SV ska vara snabbare än en 600 sporthoj?
Nej, nej. Jag menar acceleration på 6:ans växel, det vill säga utan att växla ner. Du ser acceleration för detta under "60-80" och "60-100".

Jag skulle aldrig drömma om att försöka konvertera en twin-entusiast. Var och en får köra det de trivs med. Men för trådskaparens skull ville jag reda ut vad som gällde, så att han inte tror att en GSX-R 600 skulle vara segare än en SV650 utan nerväxling.

Last edited:
Med tanke på att du skriver att du är ny i branchen skulle jag föreslå att du inte köper "racer" (GSXR) då du aldrig kommer komma i närheten av dess potential.
Köper du SV'n så får du en hoj som funkar bättre i stan, och när du kör på landsväg kan du "ligga på gränsen" och ha otroligt roligt utan att det behöver gå hysteriskt fort. Så har du ambitioner att bli en duktig förare tror jag att du kommer utvecklas bättre på en SV, med betydligt mindre risk att du blir invalido.

För övrigt skulle jag föreslå en TRX 850 (grymt fin cykel) eller BMW F 800 (nyare dyrare bättre?). Båda dessa hojar är sportigare varianter av SV'n.
För bästa upplevelse rekomenderar jag slip-on, stålomspunna slangar och bättre fjädring - gäller oavsett hoj.
Lycka till.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...