Skillnader SV 650S och GSXR 600

Ja jag skulle vilja säga att det är tvärt om. Nu har jag inte haft möjlighet att själv jämföra SV650 och GSXR600 men jag har kört SV1000S och GSXR1000 och nog är gixxern mer kvickstyrd alla gånger. Den har mycket lägre tyngdpunkt och reagerar snabbare på styrkommando.

Vikter:
SV650 -03 = 169Kg
Gsxr600 -03 = 163 Kg
GSXR1000 -03 = 168 kg
SV1000 -03 = 185 Kg

Att gixxer1000 är mer lättstyrd än sv1000 är iofs inte så konstigt :)

Beträffande 650 vs 600 tror jag att just lättstyrdheten inte är nån större skillnad i, det man dock ska tänka på ang 650 i modeller före 02 är att fjädrarna fram är
något svampiga, bytes gärna till kraftigare.

På raksträckor blir man ganska hopplöst frånåkt om man kör sv,
i kurviga partier är skillnaden inte lika märkbar.

Jag skulle kort och gott vilja säga att det ena är en sporthoj och det andra är en allroundhoj.
Men, inget av det är ett bra alternativ. Du ska ha 1000cc och massa effekt så du kan brassa helvet.

Ps. Fixa miniblinkers också.

Jag hade en SV som första hoj, bra när man e grön men efter en säsong ledsna jag. Dessutom upptäckte jag att jag inte gillar motorkaraktären på V-twin, men det är ju jag det...

Jag hade en SV som första hoj, bra när man e grön men efter en säsong ledsna jag. Dessutom upptäckte jag att jag inte gillar motorkaraktären på V-twin, men det är ju jag det...

Dom ggr jag riktigt ledsnar på sv-n är när man är ute med kompisar som åker
R1100 och Busa på raka vägar.

Ok.. men borde inte en "sportigare" hoj vara bättre även i kurvorna?
Eller vad är det som skulle göra SV:n bättre i det fallet?
Hur mycket har kurvtagningen med motortypen att göra?

jag hade inte gått ner i kubik i varje fall, det kommer kännas slött snabbt. Håller med tidigare talare, tänk över två saker: vad ska du ha den till? och räjsar du så mycket att det är värt försäkringen att välja sport (gsxr) över allround (sv'n då)?

En SV borde nog jämföras med en GSR. Och som alltid, provkör själv och gör en egen bedömning. Men som Bingo sa, man kan ha roligt på båda men en passar nog din körning bättre än den andra.

SV vs Gixxer

Bra inlägg!!

Håller verkligen med dej som skriver, "vad ska den till?" Mycket tänkvärt, när du bestämt dej för det ska du testa båda!

Men här finns ett litet problem om du ska få ut de bästa av gixxern ska den varvas å köra rally på en lånad hoj om man är lite ovan är ju inte direkt lämpligt..:rolleyes:

Så även att jag själv kör gixxer tycker jag nog att du ska börja på sv:n en alldeles fantastisk 1ahoj.

Lycka till!

Gillar båda..väldigt lätthanterliga, smidiga hojar som det går att ha mkt kul på. Men som många tidigare sagt: gsxr´n är en racehoj, sv´n en sportig allroundhoj. Kör du mkt bana: köp gsxr´n (eller en honda cbr 600 rr som är min favoritbålgeting :D ). Blir det mest gata: sv´n.

Är man en grön förare så är sv:n ett utmärkt val. Effekten räcker gott och väl till när man är nybörjare. Har för mig att sv:n gör 0-100 km/h runt 3,5 sek. Rätta mig om jag har fel. :tungan

Gixxern är ju en renrasig sporthoj och man kanske ska ha ett par års erfarenhet av hojåkning innan man går på en sådan hoj.

Men det är nog bara jag som tycker det. Många tycker att en 600cc sporthoj är en bra förstahoj eftersom den är "klenare" än en 1000cc hoj. Det känns som att yngre killar tror att dom är världsmästare redan efter uppkörningen, och att hantera en 600 sporthoj är en baggis:rolleyes:
Inte konstigt att unga killar har hög olycksstatestik.

Last edited:
Det var inget fel så utan det var mer "karaktären", jag blev helt enkelt trött på det dåliga bottenvridet och att behöva växla hela tiden ..

Men detta är mina synpunkter, den hojtypen passar inte mig helt enkelt mig. Alla har vi olika åsikter och tur är väl det :tummenupp
Visst har en 600cc radfyra sämre bottenvrid än en SV650, men att man skulle behöva växla mer håller jag inte med om. De tester jag har sett visar att en 600cc, typ GSX-R 600, accelererar bättre än en SV650 på 6:ans växel utan att växla ned. Detta beror på att utväxlingen är lägre på en 600cc radfyra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT