Skillnader SV 650S och GSXR 600

e_kjellgren

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 -07
Med risk för att bli idiotförklarad, men jag är faktiskt ny i branschen, så vill jag veta vad dom största skillnaderna är på dessa hojar.

Jag ser ju bara rent utseendemässigt vad som skiljer men hur är dom annars i körstil?

Tacksam nån ville lysa upp mitt höstmörker! :tungan

sv650n e lite svampig .. en nybörjarhoj som trevlig att köra med lite rakare körställning .. GIXXERN är en ren räser... hårdare styvare chassi mycket direktare i allt..

vill du ha nått trevligt o lättkört som svänger av sig själv så är svn trevlig .. vill du kämpa lite så ska du välja gixxern :)

Fast nog tusan svänger även gixxern av sig självt.
Jag tycker att min 636a är ruggigt lättsvängd.

Fast nog tusan svänger även gixxern av sig självt.
Jag tycker att min 636a är ruggigt lättsvängd.

Ja jag skulle vilja säga att det är tvärt om. Nu har jag inte haft möjlighet att själv jämföra SV650 och GSXR600 men jag har kört SV1000S och GSXR1000 och nog är gixxern mer kvickstyrd alla gånger. Den har mycket lägre tyngdpunkt och reagerar snabbare på styrkommando.

vill du ha nått trevligt o lättkört som svänger av sig själv så är svn trevlig .. vill du kämpa lite så ska du välja gixxern :)

Jag får nog säga tvärtom, vill du ha nåt som svänger av sig själv, välj Gixxern, vill du kämpa lite så välj SV:n.

SV:n är en bra gathoj med fjädring för gatan som ska klara potthål och annat otyg medan gixxern har chassie och fjädringskomponenter som gör den redo att tävla med direkt ur lådan. Styvare och stelare men lyder minsta vink utan att du behöver lägga nån som helst kraft bakom. Det är lite som att jämföra en schysst Volvo med en Porsche.

Att Gixxern sen har nästan 50 hästar mer är ju en annan sak som spelar in.

Skulle tippa på att Försäkringen på sv:n är Mycket billigare. Har själv en 01:a pga försäkringen.

SVn är härligt lättkörd , går på alla växlar och överraskar aldrig.
Gixxern vill väl ha lite mer varv och kanske en mer engagerad körning?

Hursomhelst så har man nog roligt på bägge :D

Själv blir nästa hoj med mer kubik och mer hk.
Troligtvis en Triumph Daytona 675

SVn är härligt lättkörd , går på alla växlar och överraskar aldrig.
Gixxern vill väl ha lite mer varv och kanske en mer engagerad körning?

Hursomhelst så har man nog roligt på bägge :D

Själv blir nästa hoj med mer kubik och mer hk.
Troligtvis en Triumph Daytona 675

Ja vilken kubikökning du gör, från 645cc till 675cc :yoparty

Hur kör du?

SV:n fån 03- är "vettigare" om du inte kör på bana eller vill ligga i 200+. Då kan du välja gixxern som är baninriktad och skitkul över 6000 varv Extrem över 9000 varv. SV:n puttrar på fint i stan, mendans en nyare race 600 med varvstopp över 14000 (oavsett märke) jämförelsevis är mindre bra på stadskörning.
Sedan är upplevelserna givetvis subjektiva och det finns säkert en hel del på 600:or gjorda för bana som tycker sin pärla går skitbäst i stan också.

Vill man ha radfyra kan man kika på de 600 plantor som inte är inriktade på mest effekt till bekostnad på vridet. Då får du samma motor men roligare under 6000varv. :)

:hojbusa

Den största skillnaden ligger i rolighets-hastigheten. Du har lika roligt på en SV i 90 km/h som på en GSXR i 140 km/h. Gixxern är bättre på allt men de är lika roliga. SV:n är mycket bekvämare i låg fart/stadstrafik/slökörning på landsväg etc och Gixxern är bekvämare på en racebana.

Sv 650 är helt klart ett bättre gatalternativ. Sen att den är billig att försäkra, förbaskat rolig o lättkörd gör inte saken sämre:tummenupp
Fast om du har tänkt satsa på en del banåka så ska du nog ta Gixxern:rolleyes:

Många intressanta inlägg, tackar ödmjukast!

Det verkar vara ungefär som jag trodde. Får kolla upp försäkringarna samt fundera på vilken sorts körning jag prioriterar.

Det kan ju vara skönt att ha en hoj som är rolig även i långsammare farter.

Jag får helt enkelt försöka mig på att provköra bägge alternativen! =)

Haha mer hk iaf :D

Och de cyklarna lirar inte i samma division så kubiken är oväsentlig :yoparty

Sant!

För att citera säljaren när jag köpte min Daytona, hade haft en Fz6s innan.

"som att jämföra en buss med en racebil"
Och jag är beredd att hålla med honom, blir väl lite åt samma jämförelse mellan sv:n och gixern.

Last edited:
Lättast är ju om du provar båda och ser vilken som passar dig bäst, vet ju inte vad du är ute efter när det gäller hojar ..

Jag trivs iaf bra med min sv, har gjort en hel del som att montera ett yoshi helsystem, ställt fram tändningen och den är bänkad till 74 hästar på hjulet. Kan ju säga att den går riktigt bra :D

Har även haft en 600 sporthoj men lessnade efter en säsong, kan ju säga att det aldrig kommer att bli nån sån igen i mitt garage.

Vad var det för nån och vad var det för fel då? :va

Det var inget fel så utan det var mer "karaktären", jag blev helt enkelt trött på det dåliga bottenvridet och att behöva växla hela tiden ..

Men detta är mina synpunkter, den hojtypen passar inte mig helt enkelt mig. Alla har vi olika åsikter och tur är väl det :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...