Skillnader på skinnställ

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Här kommer en riktig nybörjarfråga :)

Håller på och kikar på ställ för första gången och begutbudet är ju rätt stort.

Har sett att det finns "vanliga" skinnställ samt sk. motardställ. Vad är det för skillnad på dessa egentligen och hur undviker jag att köpa fel?

Kommer att åka sporthoj så snart kortet är klart och vill ju att det ska passa till det.

Vad för kläder samt hur mkt kläder har man under ställen? Dvs hur mkt "luft" ska det finnas i stället? Vad för kläder ska jag prova med? Antar att man har ngn form av underställ under. Jeans och skjorta känns ju inte helt rätt.

//Linus

Sporthojsställen är formade för den ihopkrupna ställning du har på sporthoj och motardställen är mer anpassade till den mer upprätta körställningen på motard.

Du har väl sätt alla krabbor som kliver av sporthojarna krings stans caféer.

Under stället har du kallingar och tshirt eller underställ..

Skinnställ skall sitta som ett extra skinn.

Edit:
Som tumregel sa någon:
- "Testa ut ett skinnställ och kolla vilken storlek som sitter lagom tight och skönt. Sen köper du storleken under."

nu under sommaren räcker det med t-shirt och boxershorts/kalsong under stället, iallafall om du kör helställ eller delat. när vädret börjar bli kallare så kör med underställ. en del har också en tröja/luvtröja på sig, av diverse anledningar. stället ska också sitta 'lagom' tight, dvs såpass tajt utan att det gör jäkligt ont när du hojjar.

jeans har jag aldrig haft på mig och det kanske är nåt för 'motardställ'? såvida jag inte tar en väldigt kort sväng, typ tanka hojjen eller nåt sånt för att sen dra hem...

Last edited:
Sporthojsställen är formade för den ihopkrupna ställning du har på sporthoj och motardställen är mer anpassade till den mer upprätta körställningen på motard.

Du har väl sätt alla krabbor som kliver av sporthojarna krings stans caféer.

Under stället har du kallingar och tshirt eller underställ..

Skinnställ skall sitta som ett extra skinn.

Edit:
Som tumregel sa någon:
- "Testa ut ett skinnställ och kolla vilken storlek som sitter lagom tight och skönt. Sen köper du storleken under."

Tänk även på ryggskyddet så prova med det på! Sen ska det sitta riktigt tajt och stå upp ska inte vara bekvämt utan sätt dig på huk och sträck fram armarna så vet du...Sen tänjer sig det sig alltid lite!

Se även till att köpa ett av de kända märkena så att du får ett ställ som inte spricker i sömmarna!

en del har också en tröja/luvtröja på sig, av diverse anledningar.

Utanpå stället bör kanske betonas! :fakta :)

Tänk även på ryggskyddet så prova med det på!
Prexis! Bra kommentar! Ryggskydd skall självklart få plats. Finns det en inbyggd skummgummi-variant så plockas den med fördel ut för att ge lite extra plats till ett riktigt ryggskydd.

nu under sommaren räcker det med t-shirt och boxershorts/kalsong under stället, iallafall om du kör helställ eller delat. när vädret börjar bli kallare så kör med underställ. en del har också en tröja/luvtröja på sig, av diverse anledningar. stället ska också sitta 'lagom' tight, dvs såpass tajt utan att det gör jäkligt ont när du hojjar.

jeans har jag aldrig haft på mig och det kanske är nåt för 'motardställ'? såvida jag inte tar en väldigt kort sväng, typ tanka hojjen eller nåt sånt för att sen dra hem...

Jag har alltid ett vanligt underställ i icke-syntet (alltså typ långärmad undertröja + långkallingar) under stället. Detta för att undvika att bränna fast nylonfodret i huden om man vurpar. Samt för att inte ha hud direkt mot skinnstället, detta gör att svett och hudfett fastnar i bomullsunderstället isf i stället, vilket gör att man kan ha stället fler år innan det börjar få personlig doft. Understället tvättar jag flera ggr per säsong.

Last edited:
Tackar för svaren.

Kan man anta att ett begagnat ställ redan är uttöjt och då köpa ett som sitter bra direkt?

Alpinestars är väl sjyssta grejer? Är intresserad av ett tvådelat som jag hittat på blocket. Tvådelat verkar ruskigt smidigt.

Angående storleken så har jag en del extra isolering. Beach 2008 sket sig så behöver en lite större storlek. Oftast så brukar större storlekar innebära längre ställ. Om stället sitter tight, är det ngt problem om benen och armarna är lite långa?

de tuffaste av oss (och samtidigt minst svettbenägna) har det UNDER stället :D

alltid, även under sommaren när det är grymt varmt??

Ja, det blir nästan skönare och svalare att ha bomull mot kroppen än att känna syntetfodret limma fast mot huden. När det är kallare har jag tröja och brallor under

hmm ok, intressant, ska nog isåfall köpa på mig ett sånt plagg och prova :tummenupp

nåt märke som är bättre än andra?

Det bästa är väl ngt fint i naturmaterial från ngn idrottsbutik typ Friluftsmagasinet eller Stadium. De har tunna sköna underställ i ull/bomull som ska hålla kroppen torr för klättrare och vandrare. De är mina favvisar. Men jag kör även med vanliga billiga underställ från dressman/grosshandlaren/HM. Jag har flera i omlopp, ett par rena på galen i garaget, några i tvättkorgen, några i herrbyrån.

Det bästa är väl ngt fint i naturmaterial från ngn idrottsbutik typ Friluftsmagasinet eller Stadium. De har tunna sköna underställ i ull/bomull som ska hålla kroppen torr för klättrare och vandrare. De är mina favvisar. Men jag kör även med vanliga billiga underställ från dressman/grosshandlaren/HM. Jag har flera i omlopp, ett par rena på galen i garaget, några i tvättkorgen, några i herrbyrån.

cool - tack!

edit: 'herrbyrån'?? hahahahahahaha :D

cool - tack!

edit: 'herrbyrån'?? hahahahahahaha :D

Herrbyrå är en gammal svensk möbeltyp faktiskt. Den var för skjortor mm som tillhörde honom. Fortfarande rätt praktisk för killar. Ersätter mååånga moderna garderober. Min är dock mindre än den på bilden.

647-070520.jpg

Tvådelat verkar ruskigt smidigt.

Mitt tvådelade Alpinestars gjorde skäl för namnet när jag gick omkull..

För övrigt skulle jag aldig prova ett ställ utan den ryggplatta man ska köra med samt att sitta på hojjen. Ett ställ ska sitta som bäst under dom förutsättningarna.

Ja det är verkligen en kunglig möbel! Byxor, pikétröjor, T-shirts, skjortor, slipsar, flugor, näsdukar, handskar, kalsonger, undertröjor, strumpor, manchettknappar, slipsklämmor, skärp, slipovers, hängslen. Ja tom skor ryms i en dylik.

Är man tvehågsen vad man ska ha på sig är det bara att ställa sig framför och börja dra i lådorna så löser sig allt, vare sig man ska på fest eller packa inför en liten trip.

Ja det är verkligen en kunglig möbel! Byxor, pikétröjor, T-shirts, skjortor, slipsar, flugor, näsdukar, handskar, kalsonger, undertröjor, strumpor, manchettknappar, slipsklämmor, skärp, slipovers, hängslen. Ja tom skor ryms i en dylik.

Är man tvehågsen vad man ska ha på sig är det bara att ställa sig framför och börja dra i lådorna så löser sig allt, vare sig man ska på fest eller packa inför en liten trip.

en låda för varje dag alltså :D

När jag köpte mitt ställ för några år sen så var det så tight att OM jag lyckades stänga det så gick det inte att röra sig.. Det va UTAN tyggplattan :gnissla Nu är stället slappt och nära på för stort så köp riktigt litet om du vill ha det ett tag! Halvställ skulle jag rekommendera om du inte ska hålla dig mest på bana.. Motardställ är för motarder.. annorlunda uppbyggt och passar inte riktigt till sporthoj. Lycka till :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back