Skillnader på enduro/crossmodeller

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Testade att köra cross i sitt rätta element för första gången i fredags.
Blev sjukt sugen på att köpa tex en crf250 att börja köra lite med.

Då till den stora frågan... Vad är det för skillnad på cross och enduroversionen?
Går det att sätta på lampor på crossen och regga?

Om man skall lägga en 30k, vad rekommenderas då och varför?
Tanken är alltså att det skall vara lampor och reggat.
Det skall gå att köra både enduro och cross:banana

Nu blev det visst ännu en "vad skall jag köpatråd" :huvet
 
cross har hårdare fjädring för att kunna hoppa på bana.
Enduro har mjukare fjädring för att man ska åka över stock o sten i skogen.
En enduro har större elsystem än cross för att kunna ha lampor och för att man kan regga in och köra på gata.

ex transport sträckor mellan enduro spåren på tävlingar.


Vad du köper spelar ingen roll men jag skulle rekomendera en

250 2-takt enduro om du inte är mekvan.

eller en ktm 4-takt 250-400 exc (enduro) vid mekvana

Självklart kan du ta bort lyse etc mot en plastkåpa så har du en cross:D
 
Då har man lite större koll iaf!
Tänkte kika ut till cross & endurokompaniet på ons o snacka lite med dom :)
 
Om du är intresserad av hondan så har enduron bara 28hk och crossen ca 40hk så du vet. Kan vara elstart på enduro maskiner i allmänhet, större ljuddämpare, tyngre, Mjukare fjädring (bra för skogen svampig på crossbanan) mm mm
 
Det är la en annan utväxling mellan Enduro och cross. Du skulle nog ha en 2 takts enduro till att börja med skulle ja nog föreslå. MVH Adam
 
Back
Top