skillnad

Gaze

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Vill ha gixxer 600 cbr600rr
Tja jag undrar hur stor skillnad det är på 0-100 km/h på en 600 sporthoj och en 1000. vad gör en 600 0-100 på?? har hört o läst att man tröttnar fort på en 600 men har svårt o tro att man tröttnar så fort.

skillnaden är marginell och beror nog mer på föraren än på hojen

fireblade skrev:
skillnaden är marginell och beror nog mer på föraren än på hojen

Håller med helt "full"ständigt på det inlägget!!!!! :tummenupp

0-100 är det hugget som stucket mellan en 600cc och en literhoj. Effekten är inte det som avgör, utan snarare utväxlingen. 0-200 däremot är en annan sak.

Skillnaden är väldigt liten 0-100, men man kan ju ha rullen i botten längre på en 600:a än en 1000 snurra, så det blir lite enklare att köra just 0-100 på så kort tid som möjligt,
på papperet så ligger väl 600 kubikarna på runt 3,2-3,6 sek, medans 1000 kubikarna mellan 2,8-3,4 ungefär.
Men det är ju som sagt i teorin, och inte med medelsnittsbrazilianarn bakom styret!

Har sett siffor på hemsidor från tillverkare att t.ex. R750 är snabbare än R1000 på 0-100.

P-E skrev:
Har sett siffor på hemsidor från tillverkare att t.ex. R750 är snabbare än R1000 på 0-100.

Hur som helst så går det jävligt fort på väldigt kort tid med hoj.....!

Ungefär alla siffror jag har sett har 600cc vare snabbare till 100 än 1000cc. Fast då räknar dom säkert japaner i min storlek. (bör tilläggas att R6an tex gör ca 110-120 på ettan medans CBR1000RR tex gör 150-160 på ettan)

Till tvåhundra brukar det handla om 2 sekunder i skillnad. På de siffror jag tittat på iaf.

Gaze skrev:
Tja jag undrar hur stor skillnad det är på 0-100 km/h på en 600 sporthoj och en 1000. vad gör en 600 0-100 på?? har hört o läst att man tröttnar fort på en 600 men har svårt o tro att man tröttnar så fort.

Jag vet att jag spammar och det ber jag om ursäkt för.
Jag måste bara få fråga. Vaför undrar du? Hade du tänkt att börja tävla i rakt-fram-rejs? Är du rädd för att köpa fel hoj och att nån ska komma fram till dig och säga: "Min är snabbare än din"? Finns det verkligen en överhängande risk att man tröttnar på en hoj, bara för att det finns en hoj som gör 0-100 0,1s snabbare än den just du har?

SuperMicke skrev:
Jag måste bara få fråga. Vaför undrar du? Hade du tänkt att börja tävla i rakt-fram-rejs? Är du rädd för att köpa fel hoj och att nån ska komma fram till dig och säga: "Min är snabbare än din"? Finns det verkligen en överhängande risk att man tröttnar på en hoj, bara för att det finns en hoj som gör 0-100 0,1s snabbare än den just du har?

Jag tror han undrar för att han kanske tycker att det är onödigt o köpa en vassare hoj än vad han behöver?

nu ska han få svara på frågan själv, men det är något jag känner, att 1000cc är egentligen lite väl mycket pulver+dyra försäkringar för en sån som mig som endå inte kan uttnyttja det fullt ut...

Och jo tro det eller ej,det finns folk som tröttnar på sina grejer för att det finns folk som har värre saker, t.ex. snabbare bil,större tv, bättre dator,häftigare mobil, snyggare brud;) osv osv listan kan göras lång att det står motorcykel är ju ingen skillnad förutom för mååååraaaltjäärrrrinnnggar....:gnissla

men som sagt nu ska han få svara på det själv
:tummenupp

edit:
kanske är rädd för att det inte går att åka på bakhjulet om man har mindre än 130hk på vevschlääängen???! :rofl

Last edited:
Jag är väldigt nöjd med min 600 och ser ingen anledning till att bta upp mig till literhoj. Det enda jag skulle kunna tänka mig o byta till är sporttouring ala sprint st. Detta pga att tanten vill åka oxå och det är jobbigt o åka 2 långt på gixxern.

0-100 går nog jävla fort på min 600 :D

SuperMicke skrev:
Finns det verkligen en överhängande risk att man tröttnar på en hoj, bara för att det finns en hoj som gör 0-100 0,1s snabbare än den just du har?

(jag kritiserar inte dig utan hänger bara på)
Nu har jag iofs inte ägt någon 1000cc (dock provkört några mil) men kan tänka mig att man får betydligt mer respekt för hojjen än om du väljer en 600cc. Det är väl både på gott å på ont. Bra är det ju iomed att man kanske lugnar ner sig lite i kurvorna å kanske klarar livhanken längre, men då ökar man farten på rakorna istället... Dåligt är det väl iomed att det tar längre tid att "komma igång". Jag är så jävla långt ifrån att kunna utnyttja potentialen hos R6an på landsväg, eller våga för den delen. 600cc tror jag gör att man lättare vet vad man gör också, man behöver jobba litegrann för att få riktigt skjut ur den. Den räcker till ändå i mitt tycke.

JAG tycker att 1000cc är overkill på gatan, iaf i sportchassin. Raktframrejs är den ju inte byggd för. Det blir verkligen helt fel om man köper någon av de utan att ha testat först!

Å andra sidan är jag ju en plutt också, vilket tydligen gör rätt stor skillnad i prestanda även på såhär starka hojjar.

SuperMicke skrev:

Ingen fara att du frågar. Jag va bara intresserad av att få veta hade ingen aning om vad en 600 gick för. Jag ska inte börja köra rak-fram-rejs. Nej jag är absolut inte rädd för att köpa fel hoj jag ska köpa den hoj jag vill för det är den skönaste hoj jag suttit på o sen ser klart bäst ut = cbr 600rr den får gärna va den söligaste hojjen för mej d bryr jag mej inte i men nu e d säkert inte så. jag skiter fullständigt i om det finns snabbare hojar än hondan jag vill ha jag är inte ute efter stans snabbaste hoj och va snabbast på gatan.

0-100km/h jag undra bara trodde det skulle va större skillnad

Superbee skrev:
Jag tror han undrar för att han kanske tycker att det är onödigt o köpa en vassare hoj än vad han behöver?

Du har förstått det hela helt rätt

Gaze skrev:

De hojar du skriver att du vill ha gör sprinten 0-100 på ca 3-4 sekunder men som sagt, det beror väldigt mycket på föraren, underlag etc.

Om du inte har kört sporthoj tidigare så börja med en 600. Jag garanterar dig att de räcker för att skrämma skiten ur dig. En 1000-kubikare är på alla sätt en tyngre hoj som kräver mer av sin förare. De är INTE bra nybörjarhojar.

Gaze skrev:
ett svar utan en massa skitsnack som omväxling.. känns lite annorlunda va?

YZF-R1
0-100 km/h = 3,5s
0-200 km/h = 8,2s
0-400 m = 10,5s
0-1000 m = 19,4s

YZF-R6
0-100 km/h = 3,0s
0-200 km/h = 10,8s
0-400 m = 10,9s
0-1000 m = 20,7s

Last edited:
Nyheter