aci skrev:En Vtwin har oftast det man kallar mer "vrid" dvs mer effekt på låga varv. Vtwinnar är oftast mer designade i motorkaraktären för att vara just sådan.
Max NM är den riktiga siffran på pappret, det vet japsarna men saknar känslan för det andra tyvärr, hehe.
Nej. Jag beklagar.
Dagens R4-literhojar har jämförbart vrid med en liter-v2a över hela det register som v2an opererar på. Sen varvar r4an en bit längre och genererar därmed mer effekt.
EDIT:
Lägger med en bild. Den är sammansatt av bänkningar av 2004 RSV-MilleR och 2004 ZX10. Jag fick jobba en del i PS för att få ihop dom, eftersom graferna inte ser lika ut (pga lite olika sluteffekt).
Det är nästan lite pinsamt hur ZX10:an har mer vrid och effekt över hela registret, från botten, ända till topp.
Original-länkar :
http://www.sportrider.com/features/146_0406_zx10_dyno/
http://www.sportrider.com/bikes/146_0402_mille_dyno/
Hoppas den här hjälper till att få en del att inse att en twin idag inte har mer "vrid i botten" än en r4:a av jämförbar storlek.
Bifogat
Last edited:
redan från kanske 2000v/min och sen drar björnstarkt upp till kanske 8000-9000v/min medans en radfyra bygger upp kraften ju mer man varvar och känslan blir då att den är "slö och tom" i botten för att sen dra mer och mer och mer innan den nästan exploderar på toppen. Man kan väl ungefär säga att man har samma drag på en twin direkt från botten (då menar jag upplevelsen inte effekt/vrid) som en radfyra börjar få runt 7000v/min då man känner att den börjar dra iväg rätt hårt. 



