Skillnad twin och rad-4:a?

Mackz skrev:
En radfyra är en bilmotor!
Och twinnar är för medelålders gubbar som vill att det ska höras när de kommer farande.
Ungeför som finniga tonåringar i 740 med värsting stereo vid korvmojen :hihi
 
sandstream skrev:
Och twinnar är för medelålders gubbar som vill att det ska höras när de kommer farande.
Ungeför som finniga tonåringar i 740 med värsting stereo vid korvmojen :hihi

Jag har inte ens fyllt 25...!
Skämtåsido, effekten i en radfyra är oslagbar. Men 999:ans chassie är också oslagbart. Jag har kört mycket med båda sorter och kan inte annat än säga att jag är svag för gången och chassiet i en Ducce. Det är en smaksak.
Men jag förstår dig Sandstream, nu när ni spelat in nya GR filmen och du wheelar i 270 måste det till en värsting 4:a. :tungan

Bli inte arg nu, man måste väl kivas lite?
 
ChrillZ skrev:
Hej! finns säkert någon tråd om detta innan men men...

Om man typ gämför Rsv Mille (r) och Honda 929/954, hur stor skillnad är det egentligen? jag vet ju att twinnar är starkare på lågare varv och rad 4:or har klippet på toppen, men hur märker man det i verkligheten? stor skillnad eller marginellt? jag ska enbart köra på vägen. Jag älskar ju ljudet i en mullrande twin och vill ju helst ha en sån.. men samtidigt vill jag ju ha en hoj som har ett härligt klipp! om ni förstår vad jag menar.. :)

Så vad säger ni?

/ChrillZ

Jag förespråkar twinnen, Millen är otroligt mysig att köra. Nu ska jag väl ärligt erkänna att jag inte kört nåt större än en 600 Rad-4:a men min Mille låter myyycket mysigare än ZX9(10?):an som bor i området, trots att jag har orginalsystemet på och nån större effekt/vrid-skillnad är det väl inte..? (Det har jag dock inte kollat noggrannare på...)

Jaja, lite gubbig kanske man börjar bli då men ljudet spelar absolut roll... :hihi
 
jag har nyligen ägt en RSV och därefter en GSXR1000 K3och nu en CBR 600 RR.

Om man nu jämför RSV och K3 ,leverarar K3 mycket mer effekt men kräver även varv för att det ska hända något med RSV har man ett fint register mellan 6-11K medan K3 kräver lite mer varv kanske 8-12,5K och där piskar den RSV lätt.
Min nuvarande 600 varvar 15K har sitt användbara register mellan 12-15K tappar lätt varv och gäller vara flitig med växellådan.

Att det går göra en twinn potent råder det inte någon som helst tvekan om , se bara ducati i WSBK ligger förvånansvärt nära rad4-orna
 
sandstream skrev:
Och twinnar är för medelålders gubbar som vill att det ska höras när de kommer farande.
Ungeför som finniga tonåringar i 740 med värsting stereo vid korvmojen :hihi

Snart är du där :hihi
 
Pejo skrev:
Jag letar febrilt efter en inscannad sida ur Performance Bikes eller om det var Fast Bikes, med effekt/vrid-kurvor på Duccen o Hondan. Pinsamt för twinnen, som inte har några fördelar, utan bara nackdelar.
Ja, då får man väll leva på ljudet och utseendet :hihi

Jag har 82Nm/3000rpm och 102Nm/5000rpm på hjulet.
 
Har alltid tyckt att radmotorerna har grymmare ljud än twinnarna. Jag gillar det vassa härliga ljudet. Helsystem är livet och härligheten i evighetens evighet. Amen.
 
Som sagt, det där med vridmomentet är en myt som baserar sig på karaktären, inte på fakta. Sedan slipper man ju att växla ned till 1:an och slira på kopplingen i korsningar för att inte hela hojen ska självdestruera i våldsamma skakningar som en twin gör, en R4:a kan man segdra utan protest vilket är bekvämt.
 
Neutral skrev:
. Sedan slipper man ju att växla ned till 1:an och slira på kopplingen i korsningar för att inte hela hojen ska självdestruera i våldsamma skakningar som en twin gör, en R4:a kan man segdra utan protest vilket är bekvämt.

Apropå myter :rolleyes:
 
Neutral skrev:
Som sagt, det där med vridmomentet är en myt som baserar sig på karaktären, inte på fakta. Sedan slipper man ju att växla ned till 1:an och slira på kopplingen i korsningar för att inte hela hojen ska självdestruera i våldsamma skakningar som en twin gör, en R4:a kan man segdra utan protest vilket är bekvämt.

Det är ju lite utav charmen med twinnarna... :hihi

Men visst är det en myt. Har själv kört både 1,2,3 och 4 cylindriga hojar och jag gillar twinnar och stånkor bäst. Men smaken är ju tack och lov inte lika för alla. Det enda rätta är att provköra och provlyssna. Sen bestämma sig. :tummenupp
 
Roger_SWE skrev:
Ja, då får man väll leva på ljudet och utseendet :hihi

Jag har 82Nm/3000rpm och 102Nm/5000rpm på hjulet.
vadå 5000 varv? står 102nm vid 8000 varv på den länken jag bifogade.
 
Huvudsaken är väl att man kör hoj :va Jag åker twin just nu, men har åkt rad 4 innan. Kan mycket väl tänka mig rad 4 igen, lr varför inte en triple. Personligen tycker jag det blir mera flyt vissa gånger med en twin, vet inte varför men...kanske beror på motorbromsen iom att man inte behöver stå på hejdarna jämnt utan kan släppa gasen. Jaja vetefan, men kul är det...
 
Last edited:
Det bästa med en radfyra jämfört med vtwinn är att det 4an blir roligare desto mer man varvar den. :fakta
Jag har kört en polares SV1000s endel och jämfört med R1an så känns SV faktiskt riktigt slö.

Gå på en 4a så har du riktigt :tummenupp roligt
 
Last edited:
Back
Top