Skillnad på Vtwin och Radfyra?

Last edited:
Provkör båda och bestäm dig sen!!!! Jag har haft en CBR900RR Fireblade och bytte sen till min SP1 och tjejen har en SV650, jag föredrar v-twin då den har ett bredare register och mer effekt tidigare! Skönt att inte leva på varvet hela tiden!

Men prova själv och skaffa dig en egen uppfattning!
Beror ju i och för sig på vad du jämför med. Man måste jämföra motorcyklar med samma cylindervolym om det ska vara meningsfullt. En GSX-R 1000 har mer vrid vid i princip alla varvtal än en SP-1:a till exempel.

Lånar tråden lite här

Går det att få bättre vrid på en rad 4a med tex en PC på en 600a? min vaknar inte förren vid 7000rpm

Lånar tråden lite här

Går det att få bättre vrid på en rad 4a med tex en PC på en 600a? min vaknar inte förren vid 7000rpm
Köp en tusenkubikare istället. Volym = vrid. En 600 kommer aldrig att ha mycket vrid.

V-tvinnar konstrueras ofta med effekten tillgängligt på ett ett lägre varvtal än motsvarande i kubik radfyra. Det är JÄTTELÄTT att mäta eller läsa sig till.

Kolla efter effekt/varvtal.

Du har fel tycker jag :) konstruktionen ger inte mer effekt vid ett lägre varvtal.
Min erfarenhet och de effektkurvor visar att R4 har bredare och kraftfullare register tex går att köra fråm 1500 till 13500 (R1 04) och RSV mille mellan 2500 till 10000.

Min känsla är att V twin ger ett bedrägligt lugn ljudet är inte lika stressande.

..................... 6........7........5! ;)

Haha, nu slutar du. En Daytona 675 ska inte vara ett val för den som vill ha linjär effekt, mycket vrid.

En tusen radfyra har nog med effekt på låga varv säger jag till trådstartaren.

Själv tänkte jag testa v-twin till nästa hoj. En Sp1. Jag kör mest gata och för att få ut alla mina "102" hästar i Horneten så får jag ligga på 10-11 tusen... under det är den ganska död faktiskt. Nu är Horneten min första hoj, och jag har redan tröttnat på att man får varva för att den verkligen ska dra. Jag behöver inte mer effekt utan bara skönare register. Tycker att skiten sticker iväg som fan när man varvar.

Därför tycker jag att Sp1:an är ett bra alternativ för mig. Hurdan är du som person? När jag kör bil så tycker jag om diesel bara på grund av effekten på de låga varven, naturligt att jag vill ha det på hoj också.

Beror ju i och för sig på vad du jämför med. Man måste jämföra motorcyklar med samma cylindervolym om det ska vara meningsfullt. En GSX-R 1000 har mer vrid vid i princip alla varvtal än en SP-1:a till exempel.

Jag jämför med andra hojar som varit i diskussion i tråden, inte en gsxr 1000... Sen har jag svårt att tro att en sådan från -00 har lika mycket vrid på dom lägra varven som en SP1 har! :krama

Jag jämför med andra hojar som varit i diskussion i tråden, inte en gsxr 1000... Sen har jag svårt att tro att en sådan från -00 har lika mycket vrid på dom lägra varven som en SP1 har! :krama
Det har den faktiskt, tro det eller ej. :yoparty 01:an då alltså, -00 fanns den inte.

Last edited:
jag har båda:banana
sv:n e as kul på landväg bus faktorn e HÖG:tummenupp
R1an bjuder alltid upp till dans:2cool

alltså jag förstår mig inte på folk som säger att det är "charmigt" med V-twin, jag gillar inte alls deras brölande. Tycker inte det låter som en motorcykel, snarare som en cross-hoj. När jag var på Gotland ring förra sommaren så kan jag lova att de hojar som lät mest men åkte sämst var V-twin. blä och usch. :gnissla

Men jag antar att smaken är som baken. :arsele

Ultimata hojen för mig har en radfyra, no question about it. :banana

Det handlar om musiköra ! Inte fan förstår jag hur Pavarotti kunde bli så känd , men däremot kommer jag aldrig köpa ngt med fler än 2 cylindrar igen !:Bugar
Sen att V2 har en motorkaraktär som passar mig som handen i handsken spelar oxå in... Det är jäkligt bra motorbroms o jag är dålig på att använda bromsen när jag slangar !:3freak

Du har fel tycker jag :) konstruktionen ger inte mer effekt vid ett lägre varvtal.
Min erfarenhet och de effektkurvor visar att R4 har bredare och kraftfullare register tex går att köra fråm 1500 till 13500 (R1 04) och RSV mille mellan 2500 till 10000.

Min känsla är att V twin ger ett bedrägligt lugn ljudet är inte lika stressande.

Jag skrev inte att konstruktionen i sig ger några egenskaper, jag skrev att de ofta KONSTRUERAS för mer effekt vid låga varv. Folk förväntar sig det ur en V-tvin, folk som du & jag MC doktorn, folk precis som du & jag.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti