Skillnad på Vtwin och Radfyra?

När jag var på Gotland ring förra sommaren så kan jag lova att de hojar som lät mest men åkte sämst var V-twin. blä och usch. :gnissla

Just tempot kan ju iofs ha med piloten att göra....:fakta

Jag körde 1.40 varv med min SP1 förra sommaren på Gotland Ring, uj va det gick:hihi :hihi o va vackert det lät när man växlar ned i slutet av depårakan...:yoparty :D

Just tempot kan ju iofs ha med piloten att göra....:fakta

Jag körde 1.40 varv med min SP1 förra sommaren på Gotland Ring, uj va det gick:hihi :hihi o va vackert det lät när man växlar ned i slutet av depårakan...:yoparty :D

Hade du haft en japsfyra hade du kapat fem sekunder direCkt! :rolleyes:

På Gelleråsen i somras var det en snubbe som körde Buell i näst snabbaste gruppen, det var fan kul att se. Och framförallt höra!

Hade du haft en japsfyra hade du kapat fem sekunder direCkt! :rolleyes:

På Gelleråsen i somras var det en snubbe som körde Buell i näst snabbaste gruppen, det var fan kul att se. Och framförallt höra!

Jaså du säger det..:D :D nåväl, det blir sannolikt en gixxer 1000 K6 till våren så de sekunderna känns ju hemma...:)

tycker fortfarande samma sak, V-twin låter brölande och mer som en customhoj än en sporthoj. Me don't like.

Men som sagt smaken är som baken. :arsele

Tvinnar låter grymt och har skön karraktär, ändå går jag och köper radfyror hela tiden?:brinnerup

Jag skrev inte att konstruktionen i sig ger några egenskaper, jag skrev att de ofta KONSTRUERAS för mer effekt vid låga varv. Folk förväntar sig det ur en V-tvin, folk som du & jag MC doktorn, folk precis som du & jag.

Hur ska man kunna tro på dig som suger fett och har konstig smak :3freak

Hur är hållbarheten i motorn då 2 stora kolvar ska skaka loss?.Har haft buell men ångrar de åren jag slösade bort på den,,och all pluring, Ducati är väl det näst bästa efter raad4,,

Hur är hållbarheten i motorn då 2 stora kolvar ska skaka loss?.Har haft buell men ångrar de åren jag slösade bort på den,,och all pluring, Ducati är väl det näst bästa efter raad4,,

Buell ger jag inte mkt för..av många orsaker. Men att stora v-twinnar skulle hålla sämre pga motorkonfigurationen håller jag för osannolikt. Effektuttag, komp och varv är väl faktorer som sliter och där ligger ju merparten av radfyrorna högre. Hojar som SP1, SV1000, RSV Mille mfl är ju erkänt driftsäkra. Men jag är ingen mek, det är bara en teori :)

Det är ingen skillnad - men jag tror det finns fler v/l motorer som rullar 20-40k mil än radfyror.

Men det är ju mer lite vibrationer + att man får lite högre soppaåtgång.
Detta leder ju till lite högre kedjeslitage,däckslitage och även motorslitage.

Som nån sa att man prioriterar brett vrid istället för effekt på dessa hojar.

Så några varv krävs inte när allt är konstant(ja nästan) i stora drag mellan 2-3krpm till 8 krpm.

Så livslängden är den samma.

Fel av mej o ösa galla över buell som har en 1800-tals morot...
Det finns modernare konstruktioner som håller bättre,
eftersom det tillverkas o tävlas o körs hårt med dessa maskiner,

Intressant tråd :)

Jag har en gixxer 1216cc (-92) radfyra med ~160hk. Gott om vrid i den, men jämfört med superduken med 40hk mindre känns gixxern slö under 5000rpm.
Svårt att jämföra dessa hojar då det skiljer 15 år, insprutnig vs förgasare osv. Största skillnaden ligger dock i växellådan, superduken gör 220 på sex växlar, gixxern gör 300 på fem... På duken kan man ligga på slangen på tvåan i 60, på gixxern går det i 150 med samma växel. :gnissla

Min uppfattning är att ska du jaga de sista sekunderna på banan och gillar att ligga i farter >250 ska du ha en radfyra eller en nyare ducce. Själv är jag såld på V-twin. Superduken tappar på rakorna, men åker minst lika fort i böjarna som rad-tusen. Dessutom tror jag många håller med om att en V-twin har en stor fördel ut ut böj, tack vare vridet?

Glömde: superduken är nerdrevad, den toppar ~250 orginal -07.

Last edited:
Intressant tråd :)

Min uppfattning är att ska du jaga de sista sekunderna på banan och gillar att ligga i farter >250 ska du ha en radfyra eller en nyare ducce. Själv är jag såld på V-twin. Superduken tappar på rakorna, men åker minst lika fort i böjarna som rad-tusen. Dessutom tror jag många håller med om att en V-twin har en stor fördel ut ut böj, tack vare vridet?

Glömde: superduken är nerdrevad, den toppar ~250 orginal -07.

Menar du att twinen har lägre vrid än en fyra, så att man vågar gasa fullt tidigare?

gixxern gör 300 på fem...

Hmm, har ganska svart att tro att din gixxer -92 skulle gora 300 km /h (antar att det ar det du menar:) ) da knappt de nyaste 1000 cc sporthojarna gor det, mojligtvis pa mataren men INTE i verkligheten..

Menar du att twinen har lägre vrid än en fyra, så att man vågar gasa fullt tidigare?

Jag menar att twinnen känns som om den har ett större vrid på låga varv, men att det troligen beror mest på växellådans drevning i detta fall.

Då jag var van med radfyror var det svårt i början att köra bana med twinnen. Det gick dock mycket bättre när jag petade upp en växel i böjarna så varvet sjönk till 3-4000 rpm. Den drar fint ut ur böj med god kontroll tack vare den jämna effektkurvan och vridet.

Alla hastigheter är enligt mätaren. Superdukens mätare visar antagligen också för mycket. Gixxerns mätare går till 280 så där har jag räknat efter varvet på högsta växeln. Jag tvivlar också på att den gör 300 exakt, men långt ifrån är det inte. Ni vet väl att gamla gixxer bara blir snabbare och snabbare ;)
Hade planer på turbo då motorn är ett mycket bra utgångsalternativ. Vanlig i dragracing...

Superduken tappar självklart mot 1000cc radfyror med 180+ hästar. Mot sexhundror borde den åka jämnt med tanke på att effekten är ungefär densamma, jag har inte hunnit pressa mot en sådan ännu men jag har inställningen att dom ska ligga bakom :hihi

Är det inte så att vtwinen hästar kommer två gånger på ett varv till drivningen medans en 4cyl ger ut 4 gånger på ett varv?
Låt oss säga en vtwin på 120 hp skulle då ge ut 60 hp per knuff i asfalten medans 4cyl med 120 hp skulle då ge ut 30hp per knuff i asfalten.
I så fall är det klart att det känns mer att köra vtwin.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing