Skillnad på Vtwin och Radfyra?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Är i köpartagen men har blivt rekommenderad SV650 och tittar själv på en YZF600R... så nu undrar jag vad det är för skillnad på vtwin och radfyra?
Ja, förutom det uppenbara med vinkeln på cylindrarna utan menar mer som uppträdande och karaktär.

En V-twin har oftast ett jämnare register och bättre vrid på lägre varv. En radfyra har ofta en ketchupeffekt vid ca 7000 varv, både vrid och effekt ligger högt i registret. En skicklig förare har nog roligast med en radfyra. Själv kör jag V-twin :rodnar

Twin är mer brölande, vibrerande och har elmotorkaraktär.
R4 går jämnare och har roligare motorkaraktär som mer ger en kick när den börjar dra.
En twin har ganska jobbig motorbroms, som iofs hänger ihop med volymen, en SV650 har mildare motorbroms än en SV1000 tex, som gör att den kan vara lite knivigare ibland, men det är ju mest en vanesak, för vissa. Personligen trivs jag inte alls med twinnar, annat än att lyssna på dom möjligen :)

Men ingen här kan bestämma vad du gillar, se till att provköra hojarna(motortyperna) du är intresserad av, och bilda dig en egen uppfattning :tummenupp

Conseal: Jo, jag är ju reggad på vfr-forum också men har redan strukit den från listan... finns några orsaker men en är att skall jag ha en så vill jag nog ha en >02 och då blir det för mycket pengar just nu men sen är den himlarns tung också.

Well well, då var jag inte helt off vad gäller skillnaderna... tror en rad4:a passar mig bäst.
Kört en hel del hondabilar så jag är van att varva. :)

Precis, kompen är inte högre hellre, den är i 99,99% av fallen betydligt lägre i twinnar än i motsvarande R4. Däremot är det ju mer luft som ska klämmas ihop i varje burk, vilket gör det jobbigare så att säga.

Dom V-twinnar jag har varit tvungen att kicka igång har varit tröga.

Provkör båda och bestäm dig sen!!!! Jag har haft en CBR900RR Fireblade och bytte sen till min SP1 och tjejen har en SV650, jag föredrar v-twin då den har ett bredare register och mer effekt tidigare! Skönt att inte leva på varvet hela tiden!

Men prova själv och skaffa dig en egen uppfattning!

Evig diskussion

V twinnar ger inte mer vridmoment eller effekt men har en annan karaktär. Den går inte att mäta.

r.

V-tvinnar konstrueras ofta med effekten tillgängligt på ett ett lägre varvtal än motsvarande i kubik radfyra. Det är JÄTTELÄTT att mäta eller läsa sig till.

Kolla efter effekt/varvtal.

Jag tror att det finns minst lika mycket skillnad mellan samma motortyp men olika fabrikat som mellan radfyra eller v-twin.

Min Aprilia var otroligt ojämn på låga varvtal (under 4000) men kändes varvvillig och rolig. Och den mullrade fint. Den MT01 som jag provkörd kändes som en traktor. Min BMW R1200R hade enormt mycket vrid och kunde tuffa på utan problem vid låga varv (cirka 2500) men speciellt rolig var inte motorn och den lät ingenting.

Min Honda har en radfyra med otroligt bra vrid och drar från under 2000! Över 6000 varv känns den som Aprilian med fin motorkaraktär och härligt ljud, men vid låga varv är den nästan som en elmotor.

Väldigt många tycker att 3-cyl är den bästa kompromissan.

För mig är inte antal cyl avgörande utan helhetsupplevelsen som hojen ger.

Ok, tack för all info... det här blev mest en fråga som jag undrade över... hojen har nu blivit "köpt" (leverans och betalning sker på fredag).
Det blev en Yamaha YZF600R "Thundercat".

Ok, tack för all info... det här blev mest en fråga som jag undrade över... hojen har nu blivit "köpt" (leverans och betalning sker på fredag).

Skönt, nu slipper du ligga i mesiga varvtal under 10000rpm:)

hehe... så kan man se det... men jag tycker det är mest skönt att jag har hoj så snart snön försvunnit. :)

alltså jag förstår mig inte på folk som säger att det är "charmigt" med V-twin, jag gillar inte alls deras brölande. Tycker inte det låter som en motorcykel, snarare som en cross-hoj. När jag var på Gotland ring förra sommaren så kan jag lova att de hojar som lät mest men åkte sämst var V-twin. blä och usch. :gnissla

Men jag antar att smaken är som baken. :arsele

Ultimata hojen för mig har en radfyra, no question about it. :banana

Grattis till bra köp.

Thundercaten är riktigt fin båge. En del byter framdäcket på dem till annan profil om de kör tex bana för trevligare svängkarraktär.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing