Skillnad på ram KTM 450 -04

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Jag och min polare(mr_ping) har varsin 450 EXC från 2004. Jag har dock en 525 motor från 05 i min ram. Men våra ramar är olika på vissa ställen, någon som ett svar på varför?

Skillnaden på ramen är det som är precis ovanför förgasaren, se bifogade bilder. På polarens ram (mr_ping) så är det en vanlig rund ram medans jag har något oval liknande. Varför?
Vi har också olika sving.

Bifogat

• ram.JPG
    ram.JPG
    65.6 KB · Visningar: 98
  • Bolt-on HD förgasare på KTM 450.jpg
    Bolt-on HD förgasare på KTM 450.jpg
    177 KB · Visningar: 103
skulle tippa på att ni inte har samma årsmodell på era hojar trots allt. tror det blev den ovala på 05. samtidigt som det blev anna sving.

skulle tippa på att ni inte har samma årsmodell på era hojar trots allt. tror det blev den ovala på 05. samtidigt som det blev anna sving.
Utan att veta säkert hur det ser ut för EXE så håller helt och hållet med. Detta baserat på att jag vet hur det ser ut för SX och där är det precis som chukabowa påstår. Nu är jag då samtidigt nästan 100% säker på att KTM inte gör någon skillnad på ram och sving mellan modellerna.

Absolut enklaste sättet att skilja dom åt är svingen - högglanspolerad och slät på 04'an och matt med sportrand på mitten på 05'an och framåt Och sen så skiljer sig ju ramarna åt också (men det måste man ju krypa lite närmre för att se :))

Nu verkar ni ju vara lite konfunderade över hur det står till med era hojar så för att vara riktigt på den säkra sidan, ta ramnummren och slå en signal till KTM Scandinavia och fråga vettja. Dom hjälper till.

.

då har jag nästan samma fråga passar en 560smr motor från 06 i en 450 sxf ram från 07

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back