Skillnad på olika kedjor

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Hur kommer det sig att vissa kedjor bara rekommenderas upp till tex 450cc om dom har likvärdig eller till och med högre tal i tensile strength? Vad mer spelar in?
Till exempel kan en tätad 520 kedja till en gathoj ha 8300 lbs tensile strength och vara ok upp till 1000cc, medans en annan tätad 520 kedja till cross har 8900 lbs tensile strength och rekommenderad max kubik 450.
Jag ska ha en kedja till motarden, och har tittat på otätade kedjor pga brist på utrymme. Men alla 520 otätade från RK, EK eller DID jag har hittat är crosskedjor som inte rekommenderas på väg och inte över 450cc. Trots detta kan dom se starkare ut på pappret.
 
En kedja på en crosshoj utsätts nog för en jävla massa mera ryck än en kedja på en literklubba på vägen...

Det är ju sällan man hoppar med en literklubba och landar med spinnande bakhjul, även om det ser fränt ut...
Absolut, men det borde väl inte innebära att man inte ska använda en crosskedja på vägen, eftersom den antagligen lever ett mer skonsamt liv på en gathoj?
 
En annan sak som spelar in är antalet cylindrar. En enstånka ger en kick vartannat motorvarv medan en fyrpip ger två små kickar varje motorvarv. Men GuW har rätt i att dom värsta rycken kommer bakifrån.
 
En annan sak som spelar in är antalet cylindrar. En enstånka ger en kick vartannat motorvarv medan en fyrpip ger två små kickar varje motorvarv. Men GuW har rätt i att dom värsta rycken kommer bakifrån.
Jag ska ju ha kedjan på min stånka, 650 motard. Så jag är fullt medveten om att den utsätts för mycket kraft, och just därför tittar jag på kedjor med hög brottgräns och blir inte klok på varför vissa är endast off road och max 450-500cc.
 
Jag kör mina forgotten era racers med 520 crosskedjor (RK eller EK) pga att de är billiga och väger lite. De är ganska slut efter två racehelger. på långloppshojen är det en race O-ring och den håller hela året men är lite tyngre och kostar 3-4 gånger mer. Så visst är det skillnad på kedjorna även om det är så att de orkar lika mycket innan de går av i ett statiskt test.

Racern är en 175 kilos klump med sisådär en 110-120 hästar, en helg kanske är ca 1 timmes effektiv körning.Bakhjul peckett.jpg
 
Jag vet att kedjetillverkarna räknar på något slags nötningstal som inkluderar kedjans periferihastighet och eventuellt också vridningshastigheten hos enskilda länkar. Detta kanske ger en avsevärd skillnad mellan crosshoj och 1000 cc gathoj...?
 
Det finns en en väldigt enkel aspekt som inte tagits med, bredd. En 520-kedja är olika bred beroende på tillverkare och teknik. Därav brukar de kedjor som anges till offroad vara smalare, även om de kan ha högre "tensile strength".
 
Det finns en en väldigt enkel aspekt som inte tagits med, bredd. En 520-kedja är olika bred beroende på tillverkare och teknik. Därav brukar de kedjor som anges till offroad vara smalare, även om de kan ha högre "tensile strength".
Därav funderingen, eftersom jag vill ha en så smal kedja som möjligt, men vet inte om man vågar köra på en offroad kedja.
Vad används av dom som tävlar i supermoto? Tätad eller otätad? Offroad kedja eller ”roadracing” kedja?
 
Bredden verkar ha ett omvänt förhållande mot kostnaden om bortser från tätade kedjor. Högre kostnad, högre kvalitet, tunnare länkar.
En guldfärgad kedja från Biltema väger kanske 20-30 procent mer än den EK 520MRD6 jag brukar använda.

Finns även något som heter slitstyrkeindex i EKs tabeller och crosskedjan har 400 medans 520 RXO/SM har 1000 i index. Den kedjan är förövrigt 18,9mm bred kontra 17,5mm mot utan O-ring så den breddar inte så mycket. Pris för en sån kedja tror jag är 1290kr om jag minns rätt.
 
De flesta motardförare kör med 520 "crosskedjor". Vanligast är o-ring men jag kan tänka mig att Hampus (SM-segrare de senaste tre åren) och vissa andra som jagar det yttersta kör standardkedjor och byter ofta. Vad sverigeeliten kör säger väldigt lite om vad som håller på gata.
 
Om man har så jäkla tight till däcket att man måste leta smalare kedjor så kanske man ska fundera på att shimsa ut dreven först...

Kedjorna rekomenderar till mindre kubiks crossar än gathojar eftersom crossar lever ett hårdare liv.

Ska du köra gata med en motard hamnar du någonstans mittemellan, och jag anser att det borde hålla.

Jag skulle aldrig köra otätad kedja då jag inte vill hålla på och tvätta/smörja/byta kedja hela tiden.
 
Om man har så jäkla tight till däcket att man måste leta smalare kedjor så kanske man ska fundera på att shimsa ut dreven först...

Kedjorna rekomenderar till mindre kubiks crossar än gathojar eftersom crossar lever ett hårdare liv.

Ska du köra gata med en motard hamnar du någonstans mittemellan, och jag anser att det borde hålla.

Jag skulle aldrig köra otätad kedja då jag inte vill hålla på och tvätta/smörja/byta kedja hela tiden.

Det är inte däcket som är problemet. Antingen är det avståndet mellan framdrev och motorblock, eller avståndet till bakramen som dimensionerar. På KTM är det inga problem men bl.a Honda har väldigt tighta toleranser. En smalare kedja brukar dessutom också vara lättare, vilket uppskattas på en cross.
 
Ett tips är om du hittar en möjlighet. Mätt olika däck.
Olika däck tillverkare och märke skiljer sig rejält på bredden. På ett 160 däck så kan det skilja på mkt. Upp mot 1 cm och ev mer

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Det är inte däcket som är problemet. Antingen är det avståndet mellan framdrev och motorblock, eller avståndet till bakramen som dimensionerar. På KTM är det inga problem men bl.a Honda har väldigt tighta toleranser. En smalare kedja brukar dessutom också vara lättare, vilket uppskattas på en cross.

Ahh, eftersom det var vid ombyggnad till motard förutsatte jag att det var det nya däcket som ställde till det, för annars hade man ju bara kört vidare på kedjan som rymts där tidigare.

Jag har sett en kille ställa hjulet snett, starta motorcykeln på cross-stället, lägga i en växel och raspa bort sidoklackarna på däcket tills det gick att ställa rakt...
 
Ahh, eftersom det var vid ombyggnad till motard förutsatte jag att det var det nya däcket som ställde till det, för annars hade man ju bara kört vidare på kedjan som rymts där tidigare.

Jag har sett en kille ställa hjulet snett, starta motorcykeln på cross-stället, lägga i en växel och raspa bort sidoklackarna på däcket tills det gick att ställa rakt...

I mitt väldigt tidiga MC-liv (tidigt 90-tal) toktrimmade de coola killarna i klubben GS1000 och GSX1100EF. Då var det 180-däck som gällde, vilket inte alls passade. Så då åkte vinkelslipen fram och minst 5 mm på varje sida kapades bort. Skitcoolt tyckte jag som 16-åring, idag undrar jag om de inte fick mindre gummi i backen med tanke på att däcket blev alldeles för brett för fälgen.
 
Tack för alla svar.
Jag har en gammal biltema kedja så jag ska hänga på den och se exakt hur trångt det är.
Eventuellt kommer jag köra på en standardkedja, och underhålla den noggrant samt kontrollera sträckning ofta.
 
I mitt väldigt tidiga MC-liv (tidigt 90-tal) toktrimmade de coola killarna i klubben GS1000 och GSX1100EF. Då var det 180-däck som gällde, vilket inte alls passade. Så då åkte vinkelslipen fram och minst 5 mm på varje sida kapades bort. Skitcoolt tyckte jag som 16-åring, idag undrar jag om de inte fick mindre gummi i backen med tanke på att däcket blev alldeles för brett för fälgen.
Kniv funkar också. Köpte nytt däck till min motard och då med samma dimension som det gamla men det nya var bredare.
Skar bort ca 5mm på kedjesidan så var det ok.
 
Tycker det är ganska logiskt
för vad är jobbigast
1 repitition marklyft 450kg
eller
4 repititioner marklyft 250kg

Det är helt enkelt väldigt slitsamt för en kedja att hantera en 1-cylindrig 450cc hoj som saknar ryckutjämnare
jämfört med
1000cc hoj med 4 små burkar på 250cc, som dessutom har ryckutjämnare.
 
Back
Top