Skillnad på olika kedjor

Tycker det är ganska logiskt
för vad är jobbigast
1 repitition marklyft 450kg
eller
4 repititioner marklyft 250kg

Det är helt enkelt väldigt slitsamt för en kedja att hantera en 1-cylindrig 450cc hoj som saknar ryckutjämnare
jämfört med
1000cc hoj med 4 små burkar på 250cc, som dessutom har ryckutjämnare.

Absolut, men frågan är inte varför crossar kräver en stark kedja. Frågan är varför en offroad kedja med hög brottsgräns inte rekommenderas till gatcyklar och bara upp till en viss kubik. Jag har en 650 motard med ryckutjämnare och känner att man hamnar mittemellan alla dessa kedjor. Såklart är det lättaste och säkraste att köpa en tätad kedja avsedd för väg, men eftersom jag vill hålla nere vikten, motståndet i kedjan samt storleken undrar jag ju om man vågar köra med en offroadkedja som ändå har högre brottsgräns än många andra kedjor.
 
Absolut, men frågan är inte varför crossar kräver en stark kedja. Frågan är varför en offroad kedja med hög brottsgräns inte rekommenderas till gatcyklar och bara upp till en viss kubik. Jag har en 650 motard med ryckutjämnare och känner att man hamnar mittemellan alla dessa kedjor. Såklart är det lättaste och säkraste att köpa en tätad kedja avsedd för väg, men eftersom jag vill hålla nere vikten, motståndet i kedjan samt storleken undrar jag ju om man vågar köra med en offroadkedja som ändå har högre brottsgräns än många andra kedjor.

Visst vågar du det. Det enda som kan hända är att kedjan går av. Ofta klara sig motorblock osv.
Och du blir stående någonstans.
Och då dags ringa nån kompis som kommer med pickup eller bil med kärra.
Eller försäkringsbolaget.
Eller nån bärgare.
Och när det hänt vet du när det är dags byta nästa kedja, lite tidigare.
Ett annat sätt är att hålla koll på kedjeförlängningen. Suzuki föreslår både på SV650S och GSX1300R byte vid 0,6 %. Haynes till Triumph Sprint RS byte vid 1,2 %.
 

Bifogat

Last edited:
Problemet med en otätad kedja på en gathoj är att du måste vårda den mycket mer. Orsaken till varför otätade kedjor oftast har kedjelås i stället för vara hopnitade. Veteranhojar hade ibland system för att droppa olja på kedjan. Vilket gjorde att du bara behövde tvätta kedjan och koka den i en fett grafitblandning var 300e mil.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top