Skillnad på NOX och 570RR

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Vilka är skillnaderna? 570 RR bara 500cc och nox:en 600?

Kolfiber på RR:en?
 
Fixx skrev:
Vilka är skillnaderna? 570 RR bara 500cc och nox:en 600?

Kolfiber på RR:en?

Andra som vet bättre får rätt/kompletera mitt svar

576cc är det orginal i bägge. Sen finns det strokade varianter på 600 cc osv.

Nox: Kolfiber, alu-tank
 
Chris Husky skrev:
Andra som vet bättre får rätt/kompletera mitt svar

576cc är det orginal i bägge. Sen finns det strokade varianter på 600 cc osv.

Nox: Kolfiber, alu-tank

nja... 600 är bara en annan borr, sen har nox div titanskruvar här o där, kolfiberkåpor, ev har den ev. en en egen kam, annan kolv. dom ska ha 5" bak men det e lite si sådär med den saken. :va
bägge har nice gianelli-rör med en trevlig ljuddämpare, noxen borde även ha en annan styrkrona.
MEN!!! obs.. detta är italienska hojar vi pratar om så vissa saker kan skilja ber på vad som fanns på hyllan för dagen för tillverkning.

men, det finns både nox-ägare samt rr ägare här som givetvis vet allting mycket bättre än mig. så vi får väl se vad dom skriver.
 
Tamtech skrev:
nja... 600 är bara en annan borr, sen har nox div titanskruvar här o där, kolfiberkåpor, ev har den ev. en en egen kam, annan kolv. dom ska ha 5" bak men det e lite si sådär med den saken. :va
bägge har nice gianelli-rör med en trevlig ljuddämpare, noxen borde även ha en annan styrkrona.
MEN!!! obs.. detta är italienska hojar vi pratar om så vissa saker kan skilja ber på vad som fanns på hyllan för dagen för tillverkning.

men, det finns både nox-ägare samt rr ägare här som givetvis vet allting mycket bättre än mig. så vi får väl se vad dom skriver.
"Gianelli" :va
Rockster och SM570RR tjatar ju hela tiden om deras original-FP... :va :va :va
 
Supermoto skrev:
"Gianelli" :va
Rockster och SM570RR tjatar ju hela tiden om deras original-FP... :va :va :va

asså med risk att få spö här nu.. :Bugar

Det sitter inte FP på nån husqvarna vare sig RR eller nox, inte original iallafall..

Men det ska man inte vara ledsen över, gianelli/arrow är jävligt fina stuff..

men om nu nån vill byta bort sitt RR/nox rör till mitt fp så, gärna för mig.. :rofl :rofl
 
Tamtech skrev:
nja... 600 är bara en annan borr, sen har nox div titanskruvar här o där, kolfiberkåpor, ev har den ev. en en egen kam, annan kolv. dom ska ha 5" bak men det e lite si sådär med den saken. :va
bägge har nice gianelli-rör med en trevlig ljuddämpare, noxen borde även ha en annan styrkrona..
Det är samma motor på båda med samma innehåll. Skillnaden är att det sitter Dellorto på dom första Noxarna. (Kehin på RR)
Resten på hojen är samma lika förutom kolfibervingar och sidoplåtar.
Har du en japanare med tanke på uttalet? :va
 
Supermoto skrev:
"Gianelli" :va
Rockster och SM570RR tjatar ju hela tiden om deras original-FP... :va :va :va

Det är oxå ngt jag funderat en del på. Det finns absolut inga likheter med det FP som sitter på RR som det jag har på min (antagligen inköpt -01). FP's ljuddämpare ser (vad jag vet) exakt likadana ut till alla deras system från samma årsmodell, förutom just på RR'n då. :va

Att inte RR'n skulle ha samma FP som jag har ska ju bara alla RR ägare vara extremt glada för. Sämmre rördragning får man ju leta efter. :kocko Jag trodde alla byggde avgassystem för att passa hojen, och inte att man ska behöva bygga om hojen för att passa avgassystemet.

En annan anledning till att ifrågasätta om det är FP som bygger HVA's avgassystem är ju att det inte längre verkar finnas FP att köpa till dom.

Hittade en bild på ett arrows, tycker det ser ganska likt ut dom som sitter på RR ...eller?
 

Bifogat

  • arrows1.jpg
    arrows1.jpg
    8 KB · Visningar: 86
Last edited:
Chris Husky skrev:
Det är oxå ngt jag funderat en del på. Det finns absolut inga likheter med det FP som sitter på RR som det jag har på min (antagligen inköpt -01). FP's ljuddämpare ser (vad jag vet) exakt likadana ut till alla deras system från samma årsmodell, förutom just på RR'n då. :va

Att inte RR'n skulle ha samma FP som jag har ska ju bara alla RR ägare vara extremt glada för. Sämmre rördragning får man ju leta efter. :kocko Jag trodde alla byggde avgassystem för att passa hojen, och inte att man ska behöva bygga om hojen för att passa avgassystemet.

En annan anledning till att ifrågasätta om det är FP som bygger HVA's avgassystem är ju att det inte längre verkar finnas FP att köpa till dom.

Hittade en bild på ett arrows, tycker det ser ganska likt ut dom som sitter på RR ...eller?
har du åxå ett "rakt" rör där du måste bygga om stötdämparen?
 
Chris Husky skrev:
klippklippklipp
Hittade en bild på ett arrows, tycker det ser ganska likt ut dom som sitter på RR ...eller?
Nu kanske jag skulel forska lite innan jag trampar i klaveret men sitter inte röret på vänstra sidan på HVA? Det röret ser ut att vara avsett för placering på höger sida :va
Kanske massuppfittade hela idén med bilden. Sorry isf...
 
Supermoto skrev:
Nu kanske jag skulel forska lite innan jag trampar i klaveret men sitter inte röret på vänstra sidan på HVA? Det röret ser ut att vara avsett för placering på höger sida :va
Kanske massuppfittade hela idén med bilden. Sorry isf...
INTE 450/510
 
Supermoto skrev:
Nu kanske jag skulel forska lite innan jag trampar i klaveret men sitter inte röret på vänstra sidan på HVA? Det röret ser ut att vara avsett för placering på höger sida :va
Kanske massuppfittade hela idén med bilden. Sorry isf...

Jo, det är rätt uppfattat. Men dom hade inga bilder på HVA systemet, utan visade bilder på samma system oavsett modell. Jag syftade mest på at ljuddämparen ser lik ut.

Nu har jag varken sett ett arrows- eller RR system i verkligheten, så jag över lämnar till dom som har det att avgöra.
 
Tamtech skrev:
har du åxå ett "rakt" rör där du måste bygga om stötdämparen?

Jo det är ett sånt. Kopplingvajern & oljepluggen sitter ju inte så bra där dom sitter med tanke på rördragningen heller.
 
Chris Husky skrev:
Jo det är ett sånt. Kopplingvajern & oljepluggen sitter ju inte så bra där dom sitter med tanke på rördragningen heller.

aha...ex boding kanske?

jag har tagit bort vajern o monterat hydralkoppling, det e ganska tight det åxå.
men det går faktiskt att flytta ut röret ganska mycket.. har även moddat sista rörbiten en del. men sidokåpan får ta en del stryk.
har snackat med en kille som ska svetsa om hela skiten så det blir normaldragning på det.
eller handla nytt...
 
.......
 

Bifogat

  • nox7.jpg
    nox7.jpg
    60.1 KB · Visningar: 154
Har väl för bövelen aldrig suttit FP original på Hva!!! Sitter väl nåt snekapat spagetti arrows/gianelli... :7peta
 
Här är en dam från UK som har en annan teori....
Saxat från http://www.supermotech.co.uk/tests.htm

*Termignoni Full System: The most frightening thing about this system (other than the price) was that the headers we removed from the Husky in order to fit the Termi, were the same as the ones I'd just waited almost a year for (and saved for months to buy!!).
"BILD"
"BILD"

They weren't just 'similar' - I mean, they could have been welded up by the same bloke!!! It's no surprise really, I knew the OE headers were nice, well made and Italian...I just hadn't thought for a minute they could be made by Termignoni!! The bends, tapers, brackets, welds, flanges, collars, spring hooks, EVERYTHING was the same...BUGGER. Even more 'bugger' is that I now have no heat shield (the OE headers had a beautiful welded on stainless wire heat shield) The Termi is designed to use the 'three bolt' heat shield from the 99> TE model. Which I don't have, hence the three empty bolt holes.



So in effect I have a £700 titanium end can (with a nice sticker on). Talk about feel like a charlie!! Laugh? - I nearly paid the poll tax....

Still, I got a bit more poke (and a LOT more noise). Check out the graphs:


Good Points: Extra BHP, nice badge, saves around 8-10 kilos (twin catalytic converters as standard see?), people know you're coming...

Bad Points: People know you're coming, headers no different to OE, price, availability, no tasty heat shield.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top