Skillnad på kollektor till V-twin

demoniak

2 hjul är lagom många
Gick med
9 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV650s 2003
Bilderna visar två olika typer av kollektor till SV650.
Den vänstra har en enklare dragning medans den högra, på samma sätt som original, har en extra loop där röret från den bakre cylindern går in.

Nån som vet varför det är gjort så? För att jämna ut flödet eller få en viss ljuddämpning kanske?
Borde inte den vänstra varianten ge ett friare flöde?
 

Bifogat

  • gpr kollektor.jpg
    gpr kollektor.jpg
    31.5 KB · Visningar: 63
  • kollektor.jpg
    kollektor.jpg
    32.4 KB · Visningar: 66
Anldeningen till dessa sk crossover tubes är att tryckskillnaden mellan avgaspiporna ger en sugeffekt i spoolperioden då både insug och avgaskam är öppna. Detta ger bättre fyllnadsgrad och ett bättre mellanregister.
Att göra som i bilden till höger verkar inte helt perfekt då den övre pipan borde ansluta till huvudpipan och ha en crossover med mindre diameter före sin anslutning till huvudpipan. Hoppas du förstod.
Givetvis finns det även en viss ljudämpande effekt då avgaspulserna i viss mån tar ut varandra men tvivlar på att detta är orsaken.
 
Det högra ser inte bra ut på så sätt att ena pipan har en 90 gr T-anslutning. Måste ju bara bromsa flödet en hel del. Gissar på utrymmes- eller tillverkningskompromiss.

Mellanrör är ju vanligt. Hjälper förmodligen upp effekten nånstans i låg- eller mellanregistret.
/u
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top