Skillnad på Enduro SM ?

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Hej, undrar lite på vad som skilljer mellan enduro- och SMvarianterna från Husaberg ? Förutom det uppenbara med hjul och bromsar. Skulle ju va bra om man kunde ha en hoj till både enduro och SM men det kanske skilljer mycket på fjädring tex ?

Tacksam för svar.

mvh Fredrik
 
Som du sade, bromsar och hjul. Sedan så skiljer fjädringen också men det går nog hyffsat. Ska du köra mest enduro, köp en enduro och köp till fälgar/bromsar för SM. Ska du köra mest SM, köp en SM och köp till fälgar/bromsar för enduro.
 
mr_rockster skrev:
Som du sade, bromsar och hjul. Sedan så skiljer fjädringen också men det går nog hyffsat. Ska du köra mest enduro, köp en enduro och köp till fälgar/bromsar för SM. Ska du köra mest SM, köp en SM och köp till fälgar/bromsar för enduro.


Vad och hur mycket skilljer på fjädringen ? Funkar SM fjädringen bra till grusväg ? Verkar ju häftigt med SM ...

/Fredrik
 
benfre skrev:
Vad och hur mycket skilljer på fjädringen ? Funkar SM fjädringen bra till grusväg ? Verkar ju häftigt med SM ...

/Fredrik
Grusväg och så är inga problem!... På RM tävlingarna är det ju typ hälften grus!. Lite hopp och så går också finfint... Lite värre på de knixigare partien i skogen kanske (vad vet jag?)
 
benfre skrev:
Vad och hur mycket skilljer på fjädringen ? Funkar SM fjädringen bra till grusväg ? Verkar ju häftigt med SM ...

/Fredrik
Kom upp te lidköping så får du provköra min busaberg..
 
mr_rockster skrev:
Kom upp te lidköping så får du provköra min busaberg..


Hehe, hade ju vart kul ! Hör av mig om jag e i trakterna, päronen bor ju halvvägs upp så se upp :D

Hur stor e risken att man fastnar och byter ut sporthojen mot en busabergare ? På en höft :D

/Fredrik
 
benfre skrev:
Hehe, hade ju vart kul ! Hör av mig om jag e i trakterna, päronen bor ju halvvägs upp så se upp :D

Hur stor e risken att man fastnar och byter ut sporthojen mot en busabergare ? På en höft :D

/Fredrik
I vanliga fall om så är väl risken ungefär 50%. Efter att ha provkört bergaren så är risken säkerligen uppemot 82%. Huskyn vågar jag inte låta dig prova för då är det 99% chans/risk (se det hur du vill) att du byter =)
 
PHETstor chans att du byter

Iofs, de första två veckorna kanske du åker runt å ser ut som ett frågetecken, men sedan när du listar ut fördelarna..........hehe

Många häristan åker iaf, med motardfjärdring i endurospåren. Eftersom vi är mest svennssons som sladdar runt å inte har ambitioner att vinna VM i enduro så funkar sm fjärdring skogen, man kan släppa lite på returen å compet.

Jag har åkt tvärt om med min dvs endurofjädring på asfalt, det funkar det oxå.....men som råkcster skrev, välj efter det du vill ska funka bäst.

benfre skrev:
Hehe, hade ju vart kul ! Hör av mig om jag e i trakterna, päronen bor ju halvvägs upp så se upp :D

Hur stor e risken att man fastnar och byter ut sporthojen mot en busabergare ? På en höft :D

/Fredrik
 
benfre skrev:
Vad och hur mycket skilljer på fjädringen ? Funkar SM fjädringen bra till grusväg ? Verkar ju häftigt med SM ...

/Fredrik
Jag köpte en SM eftersom jag ser grus, cross, enduro och is som en bonus. Köpte min samtidigt som mindraper och han var länge tveksam till om han skulle ta en FE eller FS men valde FS till slut. Det som skiljer är att SM är 3cm lägre fram och bak samt såklart är hårdare. När jag kör skog osv ställer jag alla inställningar så mjukt det går och för mig funkar det bra som tusan. I största hoppen på crossbanan skulle man kanske önska sig en annan fjädring men för grus/is funkar det utmärkt för mig.

Det som mr_italiano säger är för omväxlings skull riktigt vettigt. Är du duktig i skogen och kommer vara där mest köp en FE. Mest asfalt och resten betraktas som bonus (som jag) köp en FS.

Risken att du byter är överhängande :yoparty
Jag gjorde det utan att tveka...
 
benfre skrev:
Hej, undrar lite på vad som skilljer mellan enduro- och SMvarianterna från Husaberg ? Förutom det uppenbara med hjul och bromsar. Skulle ju va bra om man kunde ha en hoj till både enduro och SM men det kanske skilljer mycket på fjädring tex ?

Tacksam för svar.

mvh Fredrik
Eller också så köper du en motard och en cross, så gjorde jag. Köpte huskyn och tänkte köpa fälgar, bromsar och så till den. Kom på att det skulle kosta lite flis + att den skulle bli risig. Så jag köpte mig en Husky 125:a -01 för 18 papp också istället. Om jag skulle ha dubbla uppsättningar fälgar och bromsskivor så vill jag ha ok, bromsslang fram, bromspump och sådant med extra (nu har jag iofs extra bromspump, stålomspunna slangar och så liggandes i reserv i en låda men ;))
 
mr_rockster skrev:
Eller också så köper du en motard och en cross, så gjorde jag. Köpte huskyn och tänkte köpa fälgar, bromsar och så till den. Kom på att det skulle kosta lite flis + att den skulle bli risig. Så jag köpte mig en Husky 125:a -01 för 18 papp också istället. Om jag skulle ha dubbla uppsättningar fälgar och bromsskivor så vill jag ha ok, bromsslang fram, bromspump och sådant med extra (nu har jag iofs extra bromspump, stålomspunna slangar och så liggandes i reserv i en låda men ;))

Låter som en bra idé om man ska gå över till SM. Men vart hittade du en Husky -01 för 18 papp ?

/Fredrik
 
benfre skrev:
Låter som en bra idé om man ska gå över till SM. Men vart hittade du en Husky -01 för 18 papp ?

/Fredrik
Det var inte helt enkelt att hitta det. Jag letade, hittade en som jag prutade på, han gick inte med på det... Fick pruta i flera veckor innan han släppte den för rätt pris till mig =)...
 
motard/crossdämpat i skogen är inte att rekommendera om man vill hålla sig kvar på spåret. :3freak
 
SM 570 RR skrev:
motard/crossdämpat i skogen är inte att rekommendera om man vill hålla sig kvar på spåret. :3freak
Inte om man vill vinna VM kanske. Men det funkar ju uppenbarligen utmärkt för de allra flesta här, eller hur.

Jag hade gärna haft en FC450, en FS650 och en FE650 men eftersom jag inte är ziljonär fick det bli en jäkligt bra annan lösning.
 
SM 570 RR skrev:
motard/crossdämpat i skogen är inte att rekommendera om man vill hålla sig kvar på spåret. :3freak

jag kom på 3e plats i en endurotävling med min 380sx....sådeså :D :7peta :arsele

glömde den här :spammer
 
Last edited:
Supermoto skrev:
Jag köpte en SM eftersom jag ser grus, cross, enduro och is som en bonus. Köpte min samtidigt som mindraper och han var länge tveksam till om han skulle ta en FE eller FS men valde FS till slut. Det som skiljer är att SM är 3cm lägre fram och bak samt såklart är hårdare. När jag kör skog osv ställer jag alla inställningar så mjukt det går och för mig funkar det bra som tusan. I största hoppen på crossbanan skulle man kanske önska sig en annan fjädring men för grus/is funkar det utmärkt för mig.

Det som mr_italiano säger är för omväxlings skull riktigt vettigt. Är du duktig i skogen och kommer vara där mest köp en FE. Mest asfalt och resten betraktas som bonus (som jag) köp en FS.

Risken att du byter är överhängande :yoparty
Jag gjorde det utan att tveka...


Håller med supermoto! Ska man bara nöjesåka duger fjädringen i en SM för enduro. Det största problemet är dock inte fjädringen utan den tok stora motorn i en FS650. Finns inte såeciellt många i sverige som kan åka fort i skogen med en 650 eller 550, alldelles för mycket motor för enduro. Å andra sidan har väl FSc450 för lite motor för motard istället?

Som sagt, har man inte råd med allt får man kompromissa. Tänk över och ta den kompromiss så du tycker är vettigast för dig.

Tröttna på en Husaberg gör man nog aldrig.
 
mr_rockster skrev:
I vanliga fall om så är väl risken ungefär 50%. Efter att ha provkört bergaren så är risken säkerligen uppemot 82%. Huskyn vågar jag inte låta dig prova för då är det 99% chans/risk (se det hur du vill) att du byter =)

Menar du att du föredrar Husqvarnan före Husabergaren? Varför? Går och lurar på att köpa en motard, vad är det som gör Husqvarnan bättre/roligare än Husan?

Bara nyfiken så se det inte som något påhopp.... :tungan
 
MackeNo1 skrev:
Menar du att du föredrar Husqvarnan före Husabergaren? Varför? Går och lurar på att köpa en motard, vad är det som gör Husqvarnan bättre/roligare än Husan?

Bara nyfiken så se det inte som något påhopp.... :tungan
Roligare effektkurva (snällare på botten, vassare när man varvar...) som jag tycker gör det mer lättkörd. Smidigare chassi. Bättre bromsar (iaf på min). Sedan att den är snyggare och att jag har massa extrapryttlar till den gör ju inte heller saken sämre. Bergare har också blivit för mycket dussinhoj. Husaberg gör grymma cyklar, Husqvarna gör grymmare cyklar. Iaf enl mig. Var bra skeptisk innan jag testade qvarnan men sedan blev jag frälst...

Svarta excelfälgar, bremobromsar med radialpump, "fabriksgaffel" som de kallar det, titanbultar och sådant gör den både porrig och fin att köra.
 
mr_rockster skrev:
Roligare effektkurva (snällare på botten, vassare när man varvar...) som jag tycker gör det mer lättkörd. Smidigare chassi. Bättre bromsar (iaf på min). Sedan att den är snyggare och att jag har massa extrapryttlar till den gör ju inte heller saken sämre. Bergare har också blivit för mycket dussinhoj. Husaberg gör grymma cyklar, Husqvarna gör grymmare cyklar. Iaf enl mig. Var bra skeptisk innan jag testade qvarnan men sedan blev jag frälst...

Svarta excelfälgar, bremobromsar med radialpump, "fabriksgaffel" som de kallar det, titanbultar och sådant gör den både porrig och fin att köra.

Bra talat. Halleluja. :tummenupp :fyllisar
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top