Jag köpte en SM eftersom jag ser grus, cross, enduro och is som en bonus. Köpte min samtidigt som mindraper och han var länge tveksam till om han skulle ta en FE eller FS men valde FS till slut. Det som skiljer är att SM är 3cm lägre fram och bak samt såklart är hårdare. När jag kör skog osv ställer jag alla inställningar så mjukt det går och för mig funkar det bra som tusan. I största hoppen på crossbanan skulle man kanske önska sig en annan fjädring men för grus/is funkar det utmärkt för mig.
Det som mr_italiano säger är för omväxlings skull riktigt vettigt. Är du duktig i skogen och kommer vara där mest köp en FE. Mest asfalt och resten betraktas som bonus (som jag) köp en FS.
Risken att du byter är överhängande
Jag gjorde det utan att tveka...