Skillnad på en Husaberg 650 FSc och FSe??

needthespeed

Husa rules!
Gick med
29 Apr 2006
Ort
Småland
Hoj
Husaberg 650
Ni som är Husa fantaster!

Vilken båge har jag köpt egentligen?

På pappirerna står det endast Husaberg 650 FS men när jag läser manualen är det stor skillnad på service intrevallerna på en FSe och FSc.

Ex skall vevlagrerna på en FSc bytas redan vid 50 timmar och på en FSe skall detta ske var 100:de timme.

Alltså ganska viktigt att veta. :confused:

Kan man se att blocket är delat utifrån? :confused:
 

Bifogat

  • Husarules.JPG
    Husarules.JPG
    114 KB · Visningar: 108
Last edited:
står de inte på id plåten på vänster sida framför tankenvad de e för modell
 
needthespeed skrev:
2128562 Ni som är Husa fantaster!

Vilken båge har jag köpt egentligen?

På pappirerna står det endast Husaberg 650 FS men när jag läser manualen är det stor skillnad på service intrevallerna på en FSe och FSc.

Ex skall vevlagrerna på en FSc bytas redan vid 50 timmar och på en FSe skall detta ske var 100:de timme.

Alltså ganska viktigt att veta. :confused:

Kan man se att blocket är delat utifrån? :confused:

FSc är anpassade endast för racing alltså utan lampor, startmotor osv. Motorn är annars vad jag vet precis likadan, bara att FSc normalt körs hårdare och därför kräver mer service.
Om blocket varit delat tidigare? Ja om packningsmassan mellan blockhalvorna har annan färg än vit te x... Nåt annat sätt kommer jag inte på för tillfället.
 
Innebär kanske att....?

Hsb-Chrille skrev:
2128589 FSc är anpassade endast för racing alltså utan lampor, startmotor osv. Motorn är annars vad jag vet precis likadan, bara att FSc normalt körs hårdare och därför kräver mer service.
Om blocket varit delat tidigare? Ja om packningsmassan mellan blockhalvorna har annan färg än vit te x... Nåt annat sätt kommer jag inte på för tillfället.

Om man då gubbakör (till stans fikaställe och tillbaka) en sån här hoj borde man kanske kunna komma upp till 150-200 timmar innan det är dags att sära på blocket?

Tycker det råder allmän förvirring om vad som egentligen gäller.

Hur mycket har din hoj gått och vad har du gjort med motorn så långt?

Tacksam för info iom att jag är en rookie på detta. :3freak
 
needthespeed skrev:
2128626 Om man då gubbakör (till stans fikaställe och tillbaka) en sån här hoj borde man kanske kunna komma upp till 150-200 timmar innan det är dags att sära på blocket?

Tycker det råder allmän förvirring om vad som egentligen gäller.

Hur mycket har din hoj gått och vad har du gjort med motorn så långt?

Tacksam för info iom att jag är en rookie på detta. :3freak

Det låter som ett fruktansvärt slöseri med prestanda men okej så kanske det är. Jag rekommenderar dig dock inte att chansa, det kan bli väldigt dyrt!
Min har nu gått drygt 100h och jag har alltså nyss gjort 100h servicen.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=112928
 
Kan ta mitt vevlager som exempel. Det gick 150 timmar innan det rasade (jag trodde det var bytt för 50h sedan) men icke. Gick alltså 150h. Hade jag bytt ut det i förebyggande syfte så hade det kostat runt 1000kr men nu blev det lite över 4000 istället. :näsblod
 
Inte chansa inte

Hsb-Chrille skrev:
2128647 Det låter som ett fruktansvärt slöseri med prestanda men okej så kanske det är. Jag rekommenderar dig dock inte att chansa, det kan bli väldigt dyrt!
Min har nu gått drygt 100h och jag har alltså nyss gjort 100h servicen.

Nä, tänkte inte chansa men skall pressa säljaren av hojen (yamaha center i GBG) för vad dom egentligen har gjort vid 100 timmars service.jag fick garanti på hojen så är ganska bra garderad men fick väldigt knapphändigt info om VAD dom har servat på hojen.Servad kan ju betyda att dom har hällt lite olja i cykeln och bytt tändstiftet...

Fortsättning följer under veckan...tackar för hjälpen så långt :lol
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top