Förklara då hur en Yamaha R6 kan göra 0-100km/h på cirka 3 sek med 0.23nm/kg, när en H-D gör 0-100km/h på cirka 4.5 sek med 0.32nm/kg. H-D:n har alltså 40% mer vrid även om vi räknar med den högre vikten, trots det har den inte en suck 0-100km/h.
Vikt-/effektförhållande är det som gäller. Ta fram en biltidning och titta på 0-100km/h för olika modeller. Om vridet var avgörande så skulle dieslarna vara ruggigt snabba 0-100km/h, men det är de inte. De enda dieslarna som är kvicka är de som även har många hästkrafter.
http://www.nrhsperformance.com/tech_power.shtml
En rolig sak med effekt är att det är den som utvecklar högst snitteffekt under under accelerationen som accelererar snabbast. Hur mycket vridmoment motorn utvecklar spelar ingen roll. Brist på vridmoment kan kompenseras med höga varv och lägre utväxling. Det är därför en 600cc accelererar så snabbt som den gör.