skillnad på 2 och 4 cyl, samt vrid

Om du tittar i den första länken så ser du att Audi 100 2.0E är en tiondel snabbare till 100km/h än 2.5TDI, så dieseln verkar inte ha något övertag i alla fall. Det bästa är ju trots allt att jämföra två motorer i samma bil.

Sedan varför Audi 80 med (i princip) samma motor är slöare kan man ju fråga sig. Det verkar inte riktigt stämma.

Det enda jag egentligen kan se som skillnad mellan dom är att Audi 100 har 168 nm mot Audi 80 med 165. Det är för lite för att göra någon större skillnad. Jag har ingen tänkbar förklaring till att en 94 audi 80 ska vara långsammare än en Audi 100 med samma motor.

Men om jag kollar på det rent upplevelsemässiga så kändes dieseln klart snabbare i accelerationen. Så jag tror att siffrorna på 100 2,5 TDi jämfört med 80 2,0E är korrekta. Men jag har svårt att tro att 100 2,0E skulle vara snabbare än 80. Dom jag provat har inte känts så i alla fall.

Okej, det är ju en helt annan sak. Att det är den som utvecklar mest medeleffekt under ett intervall som accelererar snabbast nämnde jag också tidigare i tråden. Quoten nedan stämmer dock inte riktigt, eftersom den högvarviga bilen mycket väl kan ha en lika fin effektkurva, bara uppflyttad i registret. Man måste skilja på om en bil är högvarvig eller har en spetsig effektkurva. Det är två helt olika saker.

Nej. Visst går det inte att säga rakt av. Dock är det ju så att om en bil har momenttoppen redan under 2000 varv och effekttoppen strax under 7000 så brukar det oftast vara en indikation på att den har en bredare effekttopp än en bil som har vridmoment vid strax över 3500 och effekten vid strax före 7000.

Man kan ju göra vissa kvalificerade gissningar utifrån var i varvtalsregistret vridmomentet och effekten är placerade i förhållande till varandra. Långt isär betyder oftast plan effektkurva. Tätt ihop betyder oftare en smalare effektkurva med lite "ketchupeffekt"
 
Last edited:
Tillbaka till Frågan,

Varför 2 eller 4 cylindrar?

Många cylindrar kräver mindre ansträngning för att få ut en given effekt. Man kan då lyxa till det hela och på köpet få ut en bredare effektkurva. Eller flack vridmomentskurva om man vill utrycka det så.

Eller tvärtom om man vill, för att få ut given effekt ur en motor med färre cylindrar måsta man optimera mer och koncentrera effekten på en kortare register.

Vägen till hög effekt är stor kolvarea. Många cylindrar är ett enkelt sätt att få stor yta. Att varva mer är ett sätt, men då sätter kolvhastigheten på ca 25m/s stop på roligheterna.

Det man upplever som störst skillnad är omkörningsegenskaper. Man luffar på i 70 bakom en bil och när vägen öppnar sig om man kör om, fortfarande på högsta växeln. Det man kallar för "vridmoment". 2 st 120 hk fordorn kan bete sig otroligt olika i den situationen. Den kan lätt skilja 50% effekt vid omkörningen trots att toppeffekten är den samma. (Vare sig det är en bil eller MC det är frågan om.)

Mats
 
Varför 2 eller 4 cylindrar?

Många cylindrar kräver mindre ansträngning för att få ut en given effekt. Man kan då lyxa till det hela och på köpet få ut en bredare effektkurva. Eller flack vridmomentskurva om man vill utrycka det så.

Eller tvärtom om man vill, för att få ut given effekt ur en motor med färre cylindrar måsta man optimera mer och koncentrera effekten på en kortare register.
Vägen till hög effekt är stor kolvarea. Många cylindrar är ett enkelt sätt att få stor yta. Att varva mer är ett sätt, men då sätter kolvhastigheten på ca 25m/s stop på roligheterna.

Det man upplever som störst skillnad är omkörningsegenskaper. Man luffar på i 70 bakom en bil och när vägen öppnar sig om man kör om, fortfarande på högsta växeln. Det man kallar för "vridmoment". 2 st 120 hk fordorn kan bete sig otroligt olika i den situationen. Den kan lätt skilja 50% effekt vid omkörningen trots att toppeffekten är den samma. (Vare sig det är en bil eller MC det är frågan om.)

Mats


Så är det. :fakta

Mvh
Jörgen
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top