Om du tittar i den första länken så ser du att Audi 100 2.0E är en tiondel snabbare till 100km/h än 2.5TDI, så dieseln verkar inte ha något övertag i alla fall. Det bästa är ju trots allt att jämföra två motorer i samma bil.
Sedan varför Audi 80 med (i princip) samma motor är slöare kan man ju fråga sig. Det verkar inte riktigt stämma.
Det enda jag egentligen kan se som skillnad mellan dom är att Audi 100 har 168 nm mot Audi 80 med 165. Det är för lite för att göra någon större skillnad. Jag har ingen tänkbar förklaring till att en 94 audi 80 ska vara långsammare än en Audi 100 med samma motor.
Men om jag kollar på det rent upplevelsemässiga så kändes dieseln klart snabbare i accelerationen. Så jag tror att siffrorna på 100 2,5 TDi jämfört med 80 2,0E är korrekta. Men jag har svårt att tro att 100 2,0E skulle vara snabbare än 80. Dom jag provat har inte känts så i alla fall.
Okej, det är ju en helt annan sak. Att det är den som utvecklar mest medeleffekt under ett intervall som accelererar snabbast nämnde jag också tidigare i tråden. Quoten nedan stämmer dock inte riktigt, eftersom den högvarviga bilen mycket väl kan ha en lika fin effektkurva, bara uppflyttad i registret. Man måste skilja på om en bil är högvarvig eller har en spetsig effektkurva. Det är två helt olika saker.
Nej. Visst går det inte att säga rakt av. Dock är det ju så att om en bil har momenttoppen redan under 2000 varv och effekttoppen strax under 7000 så brukar det oftast vara en indikation på att den har en bredare effekttopp än en bil som har vridmoment vid strax över 3500 och effekten vid strax före 7000.
Man kan ju göra vissa kvalificerade gissningar utifrån var i varvtalsregistret vridmomentet och effekten är placerade i förhållande till varandra. Långt isär betyder oftast plan effektkurva. Tätt ihop betyder oftare en smalare effektkurva med lite "ketchupeffekt"
Last edited: