Skillnad mellan Ducati Supersport & Superlight?

Hellracer

Asfaltskontrollant
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
En hel hoper Italienska skönheter med mycket riv i!
Tjena Gott Folk!

Jag har gått och köpt mig en rackarns fin Ducce 900 Superlight. Nu har jag en liten fråga till panelen och det är:

Vad är skillnaden mellan en 900 Supersport och en 900 Superlight?

Det verkar drälla av Supersport men har inte hittat många Superlight och dessutom så har den en numrerad bricka på styret.

Tacksam för svar!

Hälsningar
Lycklig Ducce ägare!:)

Hellracer skrev:
2549442 Tjena Gott Folk!

Jag har gått och köpt mig en rackarns fin Ducce 900 Superlight. Nu har jag en liten fråga till panelen och det är:

Det verkar drälla av Supersport men har inte hittat många Superlight och dessutom så har den en numrerad bricka på styret.

Tacksam för svar!

Hälsningar

I korta drag är det följande som skiljer dem åt:

SL
Fram och bakstänka i kolfiber
Kopplingskåpa i kolfiber
Fullflytande gjutjärnsskivor
Reaktionsstag till bakbromsen
Grövre sving
Högt upplagda dämpare
numrerad plakett på styrkronan
Strikt ensitsig

SuperLighten är som sagt en begränsad upplaga som är numrerad.

Och som ordet antyder så är den lättad mot SuperSporten.

Mer än så vet jag inte..

Men vi har ju några med superlight och supersport som nick så de hoppar nog in och svarar snart..

Det som man märker snabbast är att där är en hel del kolfiber pryttlar orginal på en sådan. Till exempel framskärmen är i kolfiber. Finns en hel del kolfibergodis på den. Varje SL är också numrerade, gjordes inte i en allt för stor upplaga varje år. Vet inte hur den skiljer sig mot SS i motorn, tror nästan att de är samma. SL ska nog ha lite bättre stötdämpare och lite annat sånt. Sen är den strikt enkelkutsig också. Fin cykel som tusan, BILDER!!! :yoparty

duccen900ss skrev:
2549479 Snart spårar väll den här tråden ur määä... :näsblod
U wish, detta är ju en seriös tråd med seriösa frågor så jag bara hovrar och njuter av pryltokigheterna (avundsjuk förstås).

Forza SL !

Är det för mycket begärt att folk inte omedelbart ska börja tjafsa i seriösa tråda?
Det finns bättre trådar för sånt, där det även kan vara kul så länge det inte går över gränsen. Eller att man åtminstone väntar tills trådskaparen har fått det svar han efterfrågat.

Hellracer skrev:
2549442 Tjena Gott Folk!

Tacksam för svar!

Hälsningar

Grattis till nya hojen!!!

Det som skiljer är;
Ensits
Magnesium fälgar (1992)
Fram och baksärm i kolfiber
Öppen lättare kopplingskåpa
Fullflytande gjutjärnsskivor
Reaktionsstag till lågt monterat bromsok (högt monterat på SS)
Högt upplagda dämpare
Numrerad plakett på styrkronan

Var i första upplagan ca: 7,5kg lättare än SS modellen

Grövre svingen kom 1994 på både SS/SL

SuperSport skrev:
2549528 Är det för mycket begärt att folk inte omedelbart ska börja tjafsa i seriösa tråda?
Det finns bättre trådar för sånt, där det även kan vara kul så länge det inte går över gränsen. Eller att man åtminstone väntar tills trådskaparen har fått det svar han efterfrågat.
Sorry :rodnar

SuperSport skrev:
2549528 Är det för mycket begärt att folk inte omedelbart ska börja tjafsa i seriösa tråda?

Svaret kom ju redan 09´52 i morse.
Fakkverk var först och korrektast och därmed den ende som hade nått i tråden att göra. Såg nu att även *Superlight* tillfört fakta !

Min anmärkning om plattan är att det är den enda uppräknade del som absolut inte ger nån som helst prestandafördel, bara att den ökar "exklusiviteten" och därmed kan hosa upp priset lite till !!

*POLISHAPPY*

Last edited:
Triggerhappy skrev:
2550547 Svaret kom ju redan 09´52 i morse.
Fakkverk var först och korrektast och därmed den ende som hade nått i tråden att göra.

*POLISHAPPY* :D

Först..., men inte mest korrekt...:pannkyss :D

*Superlight* skrev:
2550573 Först..., men inte mest korrekt...:pannkyss :D

Du lär veta mer än jag, det tvivlar jag inte på men det här med svingen,
funderade på att sätta ett frågetecken efter den punkten...
En bekant har en 900 SS -94 och den har den "klenare" svingen. Funderar på om detta var en uppgradering som kom mitt i modellåret utan vidare notis!?

Den kan ju naturligtvis vara utbytt men det tror jag inte (om tidigare ägare inte ville lätta SS:n). :gnissla

Fakkverk skrev:
2550720 Du lär veta mer än jag, det tvivlar jag inte på men det här med svingen,
funderade på att sätta ett frågetecken efter den punkten...
En bekant har en 900 SS -94 och den har den "klenare" svingen. Funderar på om detta var en uppgradering som kom mitt i modellåret utan vidare notis!?

Den kan ju naturligtvis vara utbytt men det tror jag inte (om tidigare ägare inte ville lätta SS:n). :gnissla

Menade inte att "rätta" dig...:rodnar

Svingen kom 94, men jag är inte säker på om den kom på de första..., den har dock suttit på de 94+ jag/min sambo/kompisar haft

Jo..., det kan ju varit en fråga om lättning...:D

SuperSport skrev:
2549500 Här kan du läsa lite om förändringarna som skett på SS och SL: http://www.geocities.com/edwyun/myears.html

Enligt vad jag hittat på Ducceklubbens forum så ska antalet tillverkade SL vara:
1992: 1317
1993: 861
1994: 719
1995: 578
1996: 300
1997: 500
Informationen om 1995 är iallafall fel.
Det tillverkades 850 st då och jag har 784.
Kan vara att de siffrorna betecknar tillverkade röda alt. gula hojar.

@Trådskaparen, grattis till en riktigt fin hoj. Upp med bilder på den!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back