skillnad i vikt på 600 och 900???

TTudor

Die Hard
Gick med
13 Feb 2004
Hoj
R46 05:a
är det stor skillnad i vikt, och hur lätt hanterlig en
säg r6:a zx6r cbr 600, jämfört med en cbr 929, r1:a ???

TTudor skrev:

sök på yzf 600 så finns det en kille som test kört r6 och r1... bra läsning och han berättar skilnaden:)

tror det skiljer ca 20 kilo men det beror ju på vilken model man gämför mellan men jag tänker på r6 å r1!

RS "Alex" skrev:
sök på yzf 600 så finns det en kille som test kört r6 och r1... bra läsning och han berättar skilnaden:)

tror det skiljer ca 20 kilo men det beror ju på vilken model man gämför mellan men jag tänker på r6 å r1!

Idagens läge är det väll ingen skillnad på vikt på en modern 600 och 1000..

Mer roterande massa i en 1000 kubikare som gör det trögare att svänga, även kallat gyroeffekt har jag för mig.

uggla skrev:

Mer roterande massa i en 1000 kubikare som gör det trögare att svänga, även kallat gyroeffekt har jag för mig.

Tja, har en annan liten fråga, hur är zx9r att köra? funderar på att köpa en zx9r -95 för runt 29000:- kan det vara nått? Har hört att toppen är känslig på dem och att vatten kanalerna i den ofta börjar läcka och det då kostar runt 10 000:- att byta

Okey,
isåfall ser jag ingen ingen nackdel med att köpa en 900-1000cc
direkt, fyller 21 i september så jag får ju övningsköra tung.
då är det ju lika bra att ta "tunga kortet" med obegränsad effekt på en gång
så man kan välja de man känner för senare och inte behöva vänta 2 år,
eller=?

uggla skrev:

TTudor skrev:
Okey,
eller=?
100% Correct!

Marcus75 skrev:
Tja, har en annan liten fråga, hur är zx9r att köra? funderar på att köpa en zx9r -95 för runt 29000:- kan det vara nått? Har hört att toppen är känslig på dem och att vatten kanalerna i den ofta börjar läcka och det då kostar runt 10 000:- att byta

Köp en 98- istället om du kan skrapa ihop lite mer stålar? Mycket bättre motor och chassiet är överlägset den gamla modellen. Har sett flera -97 med sprucken topp så även om du inte bryr dig och chassiet och några få kusar till så är den nyare motorn mycket driftsäkrare.

TTudor skrev:
Okey,
eller=?

Du behöver inte vänta två år i vilket fall som helst.
För att få det "tunga kortet" ska man ha haft körkortet i två år eller ha fyllt 21.
Med andra ord. Tar man MC-kort när man har en vecka kvar till 21 årsdagen får man köra obegränsat efter en vecka, alltså när man fyller 21.
Tvåårsregeln gör att man inte får köra obegränsat förrens tidigast när man fyller 20, och senast när man fyller 21. Om man har kortet vill säga.

Det är marginell skillnad i hur lätthanterlig en hoj är beroende på kubik, inget man tänker på skulle jag vilja säga. Det som jag själv har märkt av mest är motorns karaktär och effekt. Jag har haft en ZX-7R -97, en lite tyngre hoj som du kan se här nedan. Den var ändå lika lättkörd som andra hojar, det är en fin banåkningshoj tex.

En 600 får varvas lite mer och har inte samma prestanda som en litershoj. Men den går utmärkt att wheela med ändå!

Några exempel på torrvikter enligt www.mcpoolen.se:

Honda CBR600F -99: 170 kg
Honda CBR900RR -99: 180 kg

Kawasaki ZX-6R -99: 177 kg
Kawasaki ZX-7R -99: 203 kg
Kawasaki ZX-9R -99: 183 kg
Kawasaki ZX-12R -00: 225 kg

Suzuki GSX-R 600 -01: 163 kg
Suzuki GSX-R 750 -01: 166 kg
Suzuki GSX-R 1000 -01: 170 kg

Yamaha YZF R6 -05: 163 kg
Yamaha YZF R1 -05: 172 kg

ShyGuy skrev:
Du behöver inte vänta två år i vilket fall som helst.
För att få det "tunga kortet" ska man ha haft körkortet i två år eller ha fyllt 21.
Med andra ord. Tar man MC-kort när man har en vecka kvar till 21 årsdagen får man köra obegränsat efter en vecka, alltså när man fyller 21.
Tvåårsregeln gör att man inte får köra obegränsat förrens tidigast när man fyller 20, och senast när man fyller 21. Om man har kortet vill säga.

Okey. och det är väl ingen skillnad på upkörningarna
på mellan och tung?

RS "Alex" skrev:

tror det skiljer ca 20 kilo men det beror ju på vilken modell man jämför mellan men jag tänker på r6 å r1!

Nä, några 20 kilo mellan r1 och r6 är det inte, det är annat som avgör skillnaden i känslan, en del ligger i vevmassan som är lägre och sen är chassit lite kortare på R6.

Hightuned skrev:
Köp en 98- istället om du kan skrapa ihop lite mer stålar? Mycket bättre motor och chassiet är överlägset den gamla modellen. Har sett flera -97 med sprucken topp så även om du inte bryr dig och chassiet och några få kusar till så är den nyare motorn mycket driftsäkrare.

Kanske är så :3freak tyvärr börjar pengarna sina i kassan då jag klotat en hoj i sommar redan :huvet och nu sålt den billigt och vill ha en annan hoj...Hmmm...
Skulle få ge 29000:- för ZX9r -95..men kanske inte värt bättre att få en 98 för 40000:- men det får man nog inte :(

Kanske får bli en CBR 600 för en hyffsad peng då!?

Japanska uppgivna torrvikter brukar inte stämma för fem öre. I vissa fall undrar man om de vägt utan motor..... :lol

Ducati brukar dock ange ganska korrekta siffror.

TTudor skrev:
jag har haft ett par zx6r förut.nu har jag en 929a,tycker snarare den är bättre o köra.iaf en jävla skillnad på klipp.... :D

Chris Ash skrev:
Japanska uppgivna torrvikter brukar inte stämma för fem öre. I vissa fall undrar man om de vägt utan motor..... :lol

Det här tycker jag är lite av en myt.. oftast brukar det stämma ganska bra, om man tar i åtanke vad de har med i vägningen.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D