Skilja på bensin och oljeblandad bensin

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hej

Efter ett motorhaveri på en 2-taktsmotor vill jag utesluta möjliga orsaker. En sak som skulle kunnat orsaka haveriet är att motorn körts på bensin utan oljeblandning. Jag har kvar bensinen som motorn körde på vid haveriet och vill ta reda på om den innehåller olja (tillräckligt med olja). Låt oss kalla denna bensin för X%.

Bensintanken var från början fylld med 1/4 oljeblandad bensin varpå en halv tank med X% fylldes på så att tanken blev 3/4 full. Om bensinen jag fyllde på med inte innehöll olja blev oljablandninen ca 0,67% om man räknar på att det var 2% från början i tanken. Det är alltså i värsta fall lite olja kvar i bensin X%.

Jag kan använda mig av två (tre) sorters bensin att jämföra bensinen X% med. Den ena är bensin med 2% oljeblandning och den andra tänkte jag är bensin utan olja alls i, men det kanske även är intressant att jämföra med bensin med 0,67% oljeblandning.

Till mitt förfogande har jag:
Köksvåg (mäter i g, säkert ingen bra noggrannhet)
50 ml spruta (för att mäta volymer alltså)
Öchslemätare (som mäter på densiteten, kommer väl dock slå i botten)

Utöver att försöka skilja på vikt/densitet mellan de olika oljeblandningarna så funderar jag över att man skulle kunna se skillnader. Jag har teorier om att droppa bensinen i vatten och titta när bensinen lägger sig på ytan, eller droppa på en glasbricka och försöka se speglingar som bildas i droppen. Kanske man kan se skillnader om man blandar med vatten, skakar ordentligt och mäter tiden det tar för bensinen och vattnet att skiktas igen? Kanske man kan mäta skillnader i hur långt kapillärkraften orkar dra bensinblandningarna genom ett smalt rör (offra en gammaldags termometer)? Vad händer om man låter bensinen dunsta, kommer oljan ligga kvar som ett tunt skikt?

Genom diverse test kanske man kan se ett mönster mellan de olika bensinblandningarna, vad tror ni? Hjälp mig!

Sätt eld på skiten o se förhållandet i hur mkt det ryker ?..:D .. Nä... Men kanske såhär ?

Om oljeblandad bensin får stå tillräckligt länge , borde då inte oljan separera ut ngt ifrån bensinen o sjunka till botten ?
Mät upp en viss exakt mängd 2%-ig blandning , samma mängd 0,67%-ig blandning , samma mängd ren bensin som referens om annat junk skulle fällas ut... o till slut lika mycket av ditt tvivelaktiga bränsle.. o sen låt det stå en natt , 2 , 3 ...5 ? Så lång tid det tar för att kunna se ngn skillnad ?... ( OM det nu kommer att synas skillnad , vilket jag tror... )

Tja...kanske ??

Ja så skulle jag också göra: Mät upp en volym av det undersökta bränslet och låt bensinen förångas i ett välventilerat utrymme och mät sedan reståterstoden med en noggrann våg eller mätglas. Densiteten för de flest motorsmörjoljor är ca 870 g/dm3 och för motorbensin ca 750 g/dm3 om du vill vara noggrann med vågen. Den fasta återstoden hos bensinen efter avdunstning är i jämförelsen försumbar i jämförelse med den förväntade oljeinblandningen.

Mvh
J

Har du luktat på den och jämfört färg?

Densiteten för de flest motorsmörjoljor är ca 870 g/dm3 och för motorbensin ca 750 g/dm3 om du vill vara noggrann med vågen. Den fasta återstoden hos bensinen efter avdunstning är i jämförelsen försumbar i jämförelse med den förväntade oljeinblandningen.

Mvh
J

är du motorguru eller?

jag hade skickat den till ett labb -då jag kan för lite om saken

är du motorguru eller?

jag hade skickat den till ett labb -då jag kan för lite om saken

Nej knappast
Men jag har jobbat med motorer hela mitt liv bla mycket som maskinist /chief på fartyg, de sista 18 åren bla ideellt på bensindrivna mtb. En del enkla oljeanlayser kan man göra själv. Det finns även enkla test för att se tex vatteninnhåll i motorolja osv. Man lär sig många knep med tiden. Jag har god nytta av sånt fast jag nu sedan länge omsvärmar motorer som ingenjör och mer sällan mekar i jobbet.

Att skicka på labb är ju enklast, jag brukar skicka till Nynäs. Jag uppfattade dock frågan som att han vill göra det själv.

Mvh
J

Last edited:
Borde det inte fungera att hälla en liten skvätt av bensinen i en burk och låta den stå tills bensinen dunstat. Då borde det väl finnas oljeklet kvar i botten på burken om bensinen ifråga var oljeblandad? Eventuellt skulle du kunna göra samma sak med bensin som du vet är oljeblandad och sedan ytterligare en gång med ren bensin och sedan jämföra bottensatserna i burkarna.

Last edited:
Borde det inte fungera att hälla en liten skvätt av bensinen i en burk och låta den stå tills bensinen dunstat. Då borde det väl finnas oljeklet kvar i botten på burken om bensinen ifråga var oljeblandad? Eventuellt skulle du kunna göra samma sak med bensin som du vet är oljeblandad och sedan ytterligare en gång med ren bensin och sedan jämföra bottensatserna i burkarna.

Det det jag menade, jag måste skriva väldigt otydligt :hihi

Din lille teoretiker! Vad har du gjort nu då!?

Era förslag om att kolla oljeinnehåll är alla i princip omöjliga att verifiera/kontrollera.
Men det finns ett par tre enkla (men generella och inte specifika för dina behov) sätt att bedöma oljemängden i bensinen.
(förutom det bästa d.v.s labbanalys)
För detta ska du givetvis ha en referensbensin med rätt blandning i för jämförelse med den bensin du misstänker.

1. Elda bensinen. Jämför dem sida vid sida när de brinner. Ryker de lika mycket? Om inte... tadaa!

2. Känn på bensinen. Blir du fet om fingrarna? Vilken bensinsort blev du fetast av? Tadaaa!

3. Droppa några droppar mellan mikroskopsglas. Låt bensinen dunsta. Gnugga glasen mot varann. Suger ena paret fast, medan det andra glider lätt? Tadaa!

Last edited:
Din lille teoretiker! Vad har du gjort nu då!?

Era förslag om att kolla oljeinnehåll är alla i princip omöjliga att verifiera/kontrollera.
Men det dinns ett par tre enkla sätt att bedöma oljemängden i bensinen.
(förutom det bästa d.v.s labbanalys)

1. Elda bensinen. Jämför dem sida vid sida. Ryker de lika mycket? Om inte... tadaa!

2. Känn på bensinen. Blir du fet om fingrarna? Vilken bensinsort blewv du fetast av? Tadaaa!

3. droppa några droppar mellan mikroskopsglas. Gnugga glasen mot varann. Suger ena paret fast, medan det andra glider lätt en längre tid? Tadaa!

Nu tog jag lite illa vid mig, att jag bli kallad teoretiker ska jag visa mina arbetskollegor! :D
Ett sånt test jag beskrivit är inte alls teoretiskt utan helt gångbart och ger oljehalten.

Men dina tips funkar också .....utom eldandet, du får dock inte fram oljahalten ur de två andra heller, vilket var det intressanta här.

/J

Nu tog jag lite illa vid mig, att jag bli kallad teoretiker ska jag visa mina arbetskollegor! :D
Ett sånt test jag beskrivit är inte alls teoretiskt utan helt gångbart och ger oljehalten.

Men dina tips funkar också .....utom eldandet, du får dock inte fram oljahalten ur de två andra heller, vilket var det intressanta här.

/J

Det var inte DIG jag kallade teoretiker Jörgen! Det var Bodoe! :D

Och vad avser testerna: Nej man får inte denspecifika oljehalten.
Det kan inget hemmatest svara på. Det är labbanalys som gäller då.

Ok, då ska jag prova lite olika metoder framöver och se om man kan få nåt entydigt resultat, i värsta fall får jag väl vända mig hit igen för att låta juryn avgöra :)

Kanske t.om. kan sammanställa alla tester lite fint och presentera dem här, om jag orkar vill säga.

Ang densiteterna på olja och bensin skulle det skilja 2,4 gram på en deciliter oljeblandad (2%) bensin jämfört med oblandad bensin och en deciliter bensin med 0,67% blandning som skiljer drygt 0,8 gram! Problemet är ju att mäte exakt samma mängder, några droppar fel och resultatet är går inte att jämföra. Kan man kanske låna byrett av någon? Brukar väl användas av motorguruer för att mäta volymer i motorn.

Använder jag mig av öchslemätaren skulle den för bensin med 2% blandning visa -247,6 och för 0,67% blandning -249,196. Den är gjord för att visa ett tiotal öchslegrader, och det på den positiva sidan.

Ang densiteterna på olja och bensin skulle det skilja 2,4 gram på en deciliter oljeblandad (2%) bensin jämfört med oblandad bensin och en deciliter bensin med 0,67% blandning som skiljer drygt 0,8 gram! Problemet är ju att mäte exakt samma mängder, några droppar fel och resultatet är går inte att jämföra. Kan man kanske låna byrett av någon? Brukar väl användas av motorguruer för att mäta volymer i motorn.

Det jag menade att du skulle använda vågen till var förtås att mäta reståterstoden efter förångning/koktest ! :)

/J

Det jag menade att du skulle använda vågen till var förtås att mäta reståterstoden efter förångning/koktest ! :)

/J
Dr Bike vill att jag ska elda upp "bevismaterialet" och du vill att det skall förångas...destruktiva människor. :tungan

Jag har ivf gjort en lista med saker jag vill prova:

Test 1
Känna på bensinen med fingrarna, olika koncistens

Test 2
Elda bensinen, se skillnad på rökutveckling

Test 3
Låt bensinen avdunsta i kärl, jämföra bottensatser (och väga)

Test 4
Låt bensinen och olja skiktas genom att stå en längre tid (kan kombineras med test 3)

Test 5
Väga lika stora volymer av bensinen och jämföra vikt.

Test 6
Lukta

Test 7
Jämför färg, droppa på vitt papper, droppa på glasskiva, i bägare mot ljus bakgrund.

Dr Bike vill att jag ska elda upp "bevismaterialet" och du vill att det skall förångas...destruktiva människor. :tungan

Jag har ivf gjort en lista med saker jag vill prova:

Test 1
Känna på bensinen med fingrarna, olika koncistens

Test 2
Elda bensinen, se skillnad på rökutveckling

Test 3
Låt bensinen avdunsta i kärl, jämföra bottensatser (och väga)

Test 4
Låt bensinen och olja skiktas genom att stå en längre tid (kan kombineras med test 3)

Test 5
Väga lika stora volymer av bensinen och jämföra vikt.

Test 6
Lukta

Test 7
Jämför färg, droppa på vitt papper, droppa på glasskiva, i bägare mot ljus bakgrund.

Jag skulle kör trean på en gång om du har en bra våg. Innan du har vägt kommer du dessutom med blotta ögat att se vilken soppa som har oljeinblandning, utan problem. Soppa utan oljeinblandning kommer inte att lämna ngn bottensats du kan se med ögonen. Testet är helt bekräftande och idiotsäkert. Man kallar det för koktest annars, men jag vill inte att du ska forcera med värme, det är så brandfarligt.

/J

Last edited:
Test 4 & 6 utgår.

4: De kommer ALDRIG skiktas :fakta

6: Det är bara bensinen (till 99,99999%) du känner doften av

Test 4 & 6 utgår.

4: De kommer ALDRIG skiktas :fakta

6: Det är bara bensinen (till 99,99999%) du känner doften av
Du menar väl 98% eller 99,33%!? Eller räknar du nu med att bensindoften är en starkare doft och därmed tar över doften från oljan, vad grundar du dina siffror på? :D

Är tacksam för så snabb respons, men kan inte sluta undra: Vad gör ni på dagarna egentligen utöver gama på SH?

Du menar väl 98% eller 99,33%!? Eller räknar du nu med att bensindoften är en starkare doft och därmed tar över doften från oljan, vad grundar du dina siffror på? :D

Ja vad tror du :hihi

Är tacksam för så snabb respons, men kan inte sluta undra: Vad gör ni på dagarna egentligen utöver gama på SH?

Vi är överkvalificerade och understimulerade. :tungan

/J

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back