Då var det sista testet jag tänkt utföra klart.
Test 2 - Elda bensinen
Efter detta test kan man väl säga "på flamfronten intet nytt". Att se skillnad på röken var i stort sett omöjligt. Detta test kanske skulle kunna ge en aning om vad bensinen innehöll om man hade andra omständigheter. Jag höll mig utomhus, av många ganska uppenbara orsaker, vilket gjorde att vind och störande bakgrunder påverkade uppfattningen av hur mkt den eldade bensinen rök. Även om man hållit sig i vindstilla områden med en vit bakgrund tror jag det varit svårt att jämföra röken från de olika bensinblandningarna. Ett alternativ skulle vara att försöka samla upp partiklarna efter förbränning. Om man lät bensinen brinna i ett långt rör som sög in luft från ena änden och lät röken gå ut genom den andra skulle man kunna sätta på en vit duk i ena änden och därefter försöka se skillnaden på hur mkt sot som hamnar på duken. Ungefär som man kan göra på avgasröret.
Testet gick till genom att jag först eldade 2%-blandningen, därefter X%-blandingen och slutligen 0%-blandningen som referens. Bilderna nedan är upplagda i samma ordning som testet utfördes.
Slutsatser
Oljan är med största sannolikhet inte orsak till motorhaveriet. Ser man till resultatet av vissa tester samt effekterna av haveriet kan man dra den slutsatsen. Man bör kanske inte låta sådana tester helt och hållet avgöra "haverikommissionens" beslut, men i mitt fall tycker jag det gav stor hjälp. När man genomför tester likt de jag gjort tror jag det underlättar en stor del om man vet vad för olja som testbensinen möjligen innehåller, och använder sig av samma olja när man blandar referensbensinen.
Av de 7 tester jag från början ställde upp valde jag att genomföra 6 av dem. Endast ett tyckte jag gav ett resultat som var tydligt nog, nämligen testet att låta bensinen dunsta och jämföra återstoden mellan de olika blandningarna. Nedan följer en kort sammanfattning och slutsatser för var och ett av testen:
Test 1 - Känna på bensinen med fingrarna
Svårt att känna skillnad, även mellan ej oljeblandad bensin och oljeblandad bensin.
EJ GODKÄNT
Test 2 - Elda bensinen, se skillnad på rökutveckling
Om man gjorde testet mer avancerat skulle man kanske få bättre resultat, men då finns det andra tester som är bättre. Genom att bara elda kunde man inte se skillnad på röken.
POTENTIELLT TEST
Test 3 - Låt bensinen avdunsta i kärl, jämföra bottensatser
Detta test gav best resultat. Man kan tydligt se vad bensinen är blandad med och hur mycket.
FULLT GODKÄNT
Test 4 - Låt bensinen och olja skiktas genom att stå en längre tid
Bortdömt från början!
TOTALT VÄRDELÖST!
Test 5 - Väga lika stora volymer av bensinen och jämföra vikt.
Testet har potential om man har rätt utrustning. Att mäta större volymer minskar felmarginalerna.
POTENTIELLT TEST
Test 6 - Lukta
Man kunde inte avgöra oljeblandningen med hjälp av att lukta. Skillnaden jag kände hade snarare att göra med olika kvalitet på bensinen än dess oljeblandning
EJ GODKÄNT
Test 7 - Jämför färg, droppa på vitt papper, droppa på glasskiva, i bägare mot ljus bakgrund
Detta test är svårt att dra slutsatser av om man inte har exakt samma förutsättningar för referensblandningarna. Att i mitt fall mäta med en bensin med en annan typ av olja i gör det svårt att jämföra och se tydliga skillnader. Man kanske kan få en lite uppfattning men inget som kommer vara avgörande för det totala resultatet.
EJ GODKÄNT