Skicka grejor utan att bli blåst!

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Hur gör ni när ni skall skicka iväg en pryl till en köpare?
Man vill ju inte bli blåst.

Jag vet att detta har behandlats i minst en tråd tidigare, men jag kan inte finna någon.

Med bussgods kan du skicka så att mottagaren får lösa ut paketet, sen är det bara o invänta en utbetalningslapp och knalla iväg till kassaservice och hämta lite pengar.

Wibbe skrev:
Med bussgods kan du skicka så att mottagaren får lösa ut paketet, sen är det bara o invänta en utbetalningslapp och knalla iväg till kassaservice och hämta lite pengar.

Perfekt! Tack för tipset.

Jag skickade iväg stövlar, just på det sättet. Fick dock inga pengar. En vecka senare ringde köparen och frågade efter mitt kontonummer!!! Hon hade lika väl kunnat blåsa mig om hon velat. Så bussgods med förskottsbetalning är inte så säkert... :(

Postförskott är bra oxå...

exiteme skrev:
Jag skickade iväg stövlar, just på det sättet. Fick dock inga pengar. En vecka senare ringde köparen och frågade efter mitt kontonummer!!! Hon hade lika väl kunnat blåsa mig om hon velat. Så bussgods med förskottsbetalning är inte så säkert... :(

Det var ju rätt märkligt. Tur att hon var ärlig.

Postförskott är bra oxå...

Tack för tipset!

Macke skrev:
Kan man skicka PF som privatperson? :va

Man måste ha ett eget portgirokonto isåfall.

Använd blockets betaltjänst annars. Den kan man använda även om varan inte säljs på blocket. Den är gratis oxå. Fungerar fint men det tar ett tag innan man får sina pengar, ca en vecka efter man skickat. Dock är dom ju i säkert förvar under tiden.

Trango_B skrev:
Man måste ha ett eget portgirokonto isåfall.

Använd blockets betaltjänst annars. Den kan man använda även om varan inte säljs på blocket. Den är gratis oxå. Fungerar fint men det tar ett tag innan man får sina pengar, ca en vecka efter man skickat. Dock är dom ju i säkert förvar under tiden.

Jasså blocket har en betaltjänst? Det skall jag kolla upp. Tack för tipset!

exiteme skrev:

Och du hade begärt att det skulle vara efterkrav eller vad det nu heter? Skumt, men då har ju bussgods gjort fel, för man får ju en kopia på fraktsedeln där det ska vara i kryssat om paket ska lösas ut, och då måste ju dom ersätta dig.

Ta hälften i betalt innan, skicka grejen och han betalar hälften när han har fått den.

exiteme skrev:

Efterkrav heter tjänsten som Bussgods har och det ska väl inte gå att hämta ut paketet utan att betala? Var det inte bussgods som ringde? De ringde i alla fall mig och ville ha kontonumret för att jag skulle slippa betala för att hämta ut pengarna. Köparen hade alltså betalat när han hämtade ut paketet.

Lurch skrev:
Efterkrav heter tjänsten som Bussgods har och det ska väl inte gå att hämta ut paketet utan att betala? Var det inte bussgods som ringde? De ringde i alla fall mig och ville ha kontonumret för att jag skulle slippa betala för att hämta ut pengarna. Köparen hade alltså betalat när han hämtade ut paketet.

Nej, tjejen fick hämta ut paketet utan att betala en spänn. Ändå betalade jag extra, just för att få det den tjänsten....

Jag skickar inget utan att ha fått cash, vågar inte köparen det får han/hon lägga extra flis för PF.

exiteme skrev:

säng skor :rofl :rofl

Har skickat grejjor och fått grejjor med Bussgods...
Har alltid fungerat.

Tycker att dom sköter sig bra.

Att det gick snett med skorna kan ju vara ett misstag.
Och tyvärr när det är människor inblandade i hanteringen så kan det bli så! :rolleyes:

exiteme skrev:
Nej, tjejen fick hämta ut paketet utan att betala en spänn. Ändå betalade jag extra, just för att få det den tjänsten....
Så länge du har din fraktsedel så är det ju inget, har en sådan liggandes brevid mig och där står det Efterkrav etc. Missar dom att ta pengar så får dom självklart pröjsa.

Tja...

Har inte läst vad det står innan, men jag tror att det går bra att skicka saker via Blocket. De tar vanligtvis ut en liten avgift men tror att det är gratis just nu. Då skickas varan först till blocket, sen måste köparen skicka in pengarna (till blocket alltså). sen får köparen varan för att se att det verkligen är varan han skulle köpa. när den är godkänd skickar blocket pengarna till dig. Ganska enkelt....

rock on

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...