Skick på fälg

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Vad bör man kolla om man ska köpa en begagnad framfälg så att man sedan vågar slänga på ett däck och köra utan att det medför livsfara?

Någon som har en bra checklista på vad som bör kollas och hur man gör det?

Hur mycket kan gå fel på en fälg? Såvida den inte är skev och inte finna några sprickor eller så, är det väl bara att köpa? Om fälgen inte är omlackad som skulle kunna vara ett sätt att dölja en spricka så syns det väl rätt tydligt på en fälg om det är skräp eller ej tänker jag.

Men finns kanske fler faktorer som spelar in.

Sålänge den är rund och rak så är det inga problem. Förutsatt att det är en gjuten aluminiumfälg (magnesium är andra bullar)

Tack för svaren!

Får ta och slänga upp den på en axel och snurra och se så att den inte skevar i sidled eller är oval.

Vad finns det för toleranser på en fälg om man säger i "sid-" och "höjdled"?

Har du lust att utveckla? När jag har slicks monterade på fälgarna behövs nästan inga vikter. När teg däcken åker på åker även 90 gram vikter på. Måste vara fel på min bakfälg ibland då bars :brinnerup

Menar när hela fälgen är full av flertalet balansvikter, vi pratar inte om ett par stycken utan en drös över kanske hela fälgen, man försöker balansera bort skevheten.

Menar när hela fälgen är full av flertalet balansvikter, vi pratar inte om ett par stycken utan en drös över kanske hela fälgen, man försöker balansera bort skevheten.

Det jag menar är att om jag använder samma fälg till regndäck och till slicks men endast behöver en massa vikter när jag använder regndäcket men slicksen bara är att montera oftast och brassa satan är det då obalans i däcket eller fälgen.

Med det sagt kan man inte påstå att en fälg är dålig bara för att det sitter massa vikter på den kan lika gärna vara just det däcket som har dålig balans.

Det jag menar är att om jag använder samma fälg till regndäck och till slicks men endast behöver en massa vikter när jag använder regndäcket men slicksen bara är att montera oftast och brassa satan är det då obalans i däcket eller fälgen.

Med det sagt kan man inte påstå att en fälg är dålig bara för att det sitter massa vikter på den kan lika gärna vara just det däcket som har dålig balans.

Du använder dig av däck till bana, inte för gatkörning, gatkörningsdäck ska i regel inte behöva massvis med vikter förutom när det är något skumt med fälgen/navet till fälgen etc. Jag skulle inte köpt din fälg med massvis med balansvikter iallafall.

Back