SKF Lager rostfritt

Eliasson

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Honda CBR 1000 rr -06
Hej

Tänkte byta hjullager bak på min CBR 900 -94.
Undrar om det spelar någon roll om man använder rostfria lager.
Tycker inte det borde spela så stor roll men det kanske finns både för och nackdelar.

Tack för svar
 
Varför skulle det vara bättre med rostfritt? Du ska ju endå fetta in det.
 
Ring till en kullagerspecialist och fråga. SKF har en lagerserie där lagertätningen är dubbel. Vet inte hur dom ser ut i sprängskiss men oftast skiljer priset inte mycket. kanske 100kr eller 150kr mer för dyraste lagret (2st) mot de enklare. Dumt att snåla då man ändå skall byta dom.

Tror dom dyrare är rostfria, men det är framförallt bättre lagertätning sa dom till mig. Själva kullagren är väl samma kvalitet, men dom håller fettet längre eftersom dom klarar tvättar bättre.
 
lagerna jag ska använda heter skf W6204 2RS1
Original heter dom ju skf 6204 2RS1

Så skillnaden är ju bara att dom är rostfria, och där är fett i dom original.
och det är tätring på båda sidorna på lagret.

Borde ju hålla bättre tycker jag men varför har man inte rostfritt original?
 
Det finns inga fördelar med det på en hoj.

Snackar vi maskiner i livsmedelsindustrin som går i kyla och vatten dygnet runt är det ett måste däremot...

Du har ju redan packboxar på hojen som sitter utanför lagren.

Sen är frågan hur mycket dyrare Rf lager är, säkert 2-3 gånger dyrare?
 
Det finns inga fördelar med det på en hoj.

Snackar vi maskiner i livsmedelsindustrin som går i kyla och vatten dygnet runt är det ett måste däremot...

Du har ju redan packboxar på hojen som sitter utanför lagren.

Sen är frågan hur mycket dyrare Rf lager är, säkert 2-3 gånger dyrare?



Har rostfria lager på jobbet i massor så därför jag undrar men då är det bara att köra med dom då då.
 
Rostfritt e inte det optimala materialet för lager. Kolla vad gäller att ta upp krafter.

http://www.skf.com/portal/skf/home/products?maincatalogue=1&lang=en&newlink=1_1_32

Vanliga lager som e gummikappslade å infettade fungerar utmärkt.
De man kan göra e att välja ett lager med bättre toleranser, mindre glapp.

De vanligaste som tar död på både hjullager och nållager i sving/fjädring e ett allt för entusiastiskt användande av högtryckstvätt som trycker ut allt smörjmedel å man får in skit istället. Då skär även ett rostfritt.

En annan sak som tar död på lager e felmonteringar med givetvis :D
 
Last edited:
Har rostfria lager på jobbet i massor så därför jag undrar men då är det bara att köra med dom då då.

Jaja, får du tag i dom gratis är det ju bara att köra, men det är inte det mest "optimala". Så du inte går och köper såna menar jag.
 
Kan det skilja något i hur mycket dom expanderar/krymper vid värme/kyla kanske det bör beaktas?
 
Nackdelen med rostfria rullningslager är att de har ngt sämre lastbärande förmåga. Rostfritt stål går ju inte att härda till samma hårdhet som kolstål.

Men huruvida det är kritiskt i din applikation vet jag inte, många konstruktioner har ju överdimensionerade lager, tex därför att man vill ha en böjstyv axel. Isf kan det ju vara egalt om man väljer rostfritt eller ej.

I SKF katalog finns ju belastningsindex så att man själv kan jämföra.

/J
 
Hjul lager pa mc ar ytterst overdimensionerade. Ofta anvands endast max 20% av max varvtal och ca 20-25% av max lastformoga.
Alledning till att OEM's (orginal eguipment manufacturers dvs i detta fall mc fabrikorer) inte anvander RF lager ar pga kost da dessa kostar 2-3ggr mer an 'vanliga' lager. I MC hjullager spelar det absolut ingen roll ur hallfasthetsynpunkt RF eller SKF3 lagerstal.
I fall man vill ha 'hightech' hjul lager sa ska man ha med keramiska kulor och lagfriktionstatningar.
Se
http://www.kneedraggers.com/details...ing_Kit_Suzuki_GSX1300R_Hayabusa--635119.html


http://www.schnitzracingstore.com/catalogs/catalog.asp?prodid=3312176&showprevnext=1
 
Sliter (rullar) du ut hjullager på en cbr tror jag du kan inkassera en ny från fabrik utan att passera gå!
Är dina lager urtvättade/torrkörda är du inte hjälpt av rostfritt.... det är avsaknad av fett isf.
RS-lager har det fett det behöver. Spola inte ur dom med branslangen bara...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top