skevt styre

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
97, kawasaki zx6r
Håller jag styret rakt så är framhjulet vinklat lite åt höger eller vänster
(kommer inte ihåg vilket håll). tog bort gaffel och hjul och hoppades på att
det skulle räta ut sig, har ej tagit ner hojen från ställningen än. när allt var
ihopsatt märkte jag dock att framhjulet var bra mycket trögare att snurra på
som om man bromsade lite, vad kan detta bero på? kan man dra åt hjulbulten för hårt? hjälp! :)

kasjo skrev:
Håller jag styret rakt så är framhjulet vinklat lite åt höger eller vänster
(kommer inte ihåg vilket håll). tog bort gaffel och hjul och hoppades på att
det skulle räta ut sig, har ej tagit ner hojen från ställningen än. när allt var
ihopsatt märkte jag dock att framhjulet var bra mycket trögare att snurra på
som om man bromsade lite, vad kan detta bero på? kan man dra åt hjulbulten för hårt? hjälp! :)

Har du provat att plocka bort oken och snurra hjulet?

Abloy skrev:
Har du provat att plocka bort oken och snurra hjulet?
tack, bra ide ska ta bort dom och prova, innan jag hade av allt var oken av en gång och på igen utan problem men det kan ju ha blivit något tokigt den här gången. återkommer med svar!

när jag plockade bort oken blev det acceptabelt snurr. vad ska man göra om oken ligger åt?

kasjo skrev:
när jag plockade bort oken blev det acceptabelt snurr. vad ska man göra om oken ligger åt?

Ta ur beläggena,gör ren,kolla så att att löper som det skall.

Inte för jag vill vara jobbig,men när du satte ihop allt drog du hjulbulten först ?

Har du provat att släppa på hjulbulten och se om det rullar bättre ?

Långa farbron skrev:
Ta ur beläggena,gör ren,kolla så att att löper som det skall.
inte för jag vill vara jobbig,men när du satte ihop allt drog du hjulbulten först ?
Har du provat att släppa på hjulbulten och se om det rullar bättre ?

jag drog hjulbulten sist av allt, ska prova med ditt svar och rengöra

:rolleyes: drog åt hjulbulten för hårt, tack för hjälpen, ska ner i garaget me hojen och se om det rätat ut sig något. annars får man leta vidare, hoppas bara inte undre styrhalvan är sne
hoj_inne.jpg

AleX skrev:
putsa upp de .. byta packningar

Byta packningar är bara om inget annat hjälper

Pressa tillbaka kolvarna, borsta rent beläggen och anläggningsytorna i oket, på med värmetåligt fett och se om det blir bättre

Jag har lärt mig att man ska pumpa gaffeln några gånger innan man drar åt hjulbulten så att gaffelben och ljusaxel hamnar i rätt läge. :)

nu har jag vart nere och provkört och tyvärr drar fortfarande styret snett när hjulet är rakt någon som kan komma med tips på hur jag kan se vad som behöver bytas för att få det rakt?

Kan vara gaffelkronorna som inte sitter i linje.
Lossa tex bultarna på det övre och se om du kan få det rakt då!

Vad har du gjort för att få det snett?
Eller har det varit så sen du köpte hojen?
Är gaffelbenen raka?

Kamikaze kid skrev:
Kan vara gaffelkronorna som inte sitter i linje.
Lossa tex bultarna på det övre och se om du kan få det rakt då!

Vad har du gjort för att få det snett?
Eller har det varit så sen du köpte hojen?
Är gaffelbenen raka?

efter en liten vurpa i sommras så blev det snett. har haft loss gaffelbenen men dom löper i linje med kronorna utan att använda våld. finns det något annat sätt att se om någon/båda av kronorna är snea. eller kan det vara lagren som endast behöver bytas? :confused:

Last edited:
kasjo skrev:
efter en liten vurpa i sommras så blev det snett. har haft loss gaffelbenen men dom löper i linje med kronorna utan att använda våld. finns det något annat sätt att se om någon/båda av kronorna är snea. eller kan det vara lagren som endast behöver bytas? :confused:

Ahapp....

Nånting är ju snett kan vi konstatera.
Styrlagren kan du lämna därhän...

Har du kollat gaffelbenen så dom är spikraka?
Exempelvis sätta dom i en svarv så du ser att dom inte kastar?

Eller ännu enklare rulla dom längst en bänkskiva och se om undebenet inte kastar!
Då alltså med den övre delen på gaffeln rullandes på bänken!

Har du haft allting löst så BORDE det ju bli rakt vid montering.
Men dubbelkolla gärna.

Att styrkronorna blivit sneda före gaffeln är ganska otroligt.

Har du lossat den övre styrkronan när du haft gaffeln lös.
Alltså i styrlagret?
Om den sitter aaaningen snett blir resultatet rätt stort nere vid hjulet.
Syfta gjärna på den övre och undre kronan så du verkligen ser att dom sitter rakt...

Last edited:
kasjo skrev:

Mät avståndet mellan kronorna på olika punkter på respektive sida så ser du om det skiljer.

Hur ser cliponen ut ?

kasjo skrev:
:rolleyes: drog åt hjulbulten för hårt, tack för hjälpen, ska ner i garaget me hojen och se om det rätat ut sig något. annars får man leta vidare, hoppas bara inte undre styrhalvan är sne
hoj_inne.jpg

Jag tror jag ser en bula i ramen på vanstra sidan? ar hojen ram sne?

Arctic#1 skrev:
Jag tror jag ser en bula i ramen på vanstra sidan? ar hojen ram sne?

Håller med dig ser ut som gaffelbenet slagit i ramen. Har läst andra trådar om just kawaramar som tydligen är väldigt mjuka i styrinfästningen.
Så kolla med en annan ram om bucklan ska vara där.

Långa farbron skrev:
Mät avståndet mellan kronorna på olika punkter på respektive sida så ser du om det skiljer.

Hur ser cliponen ut ?

har mätt avståndet mellan kronorna med ett skjuttmått och det verkar stämma, båda sidor ligger på 17.75mm ungefär. har haft loss gaffelbenen och snurrat dom på en plan yta och dom verkar vara jämna. bucklan på sidan ser otroligt stor ut på bilden men i verkligheten så syns den knappt, är inte från gaffelbenen, finns inga märken på gaffelbenen. tror att det kan ha kommit ifrån kåphållaren som sitter in i hålet när den slog i marken

Du måste ofta "räta upp" gaffelbenen efter en marksyning. Problemet är att dina styrkornor har vridits så att gaffelbenen har riktats om.
Övre och undre gaffelkronorna måste rätas upp så att gaffelbenen går i linje igen (Har själv gjort detta på 3 andra hojar).

Börja med att lossa bultarna som håller gaffelbenen i den nedre styrkronan.
Försök att rikta upp gaffelbenen med handkraft. Det krävs 2 man för att göra detta. En står och håller i gaffelbenen och den andre försöker vrida på styret. man åstakommer ett moment som förhoppningsvis kan vrida styrkornorna till rätt läge igen. Det kan behövas en hel del kraft för att åstakomma en förflyttning så det är bara att kämpa på.

Kontrollera att gaffelbenen går i linje med varandra och när du är nöjd med reslutatet så spänner du bultarna igen.

Har du kollat så att du fått dit alla distanser på rätt plats samt på rätt håll (tänkte på det där att hjulet går trögt)?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt