Skenhelighet?

Visst att man ibland "triggar" varandra till saker som inte bör ske. Men är det inte så att alla är vuxna människor och får ta ansvar för vad var och en gör? Vad som skrivs i Cyberrymden och vad som händer ute på gatan är två skillda saker.

Man kan skoja om stekning och galenkörningar här på forumet men jag tror att de flesta ändå kör med hjärnan i första han och högerhanden i andra hand (Inga fula tankar nu:tungan ).

Varje körning jag ger mig ut på vet jag att jag kan köra som en riktig "toffel" och ändå dö. Detta pga de oansvarsfulla medtraffikanterna (monster) som rullar på våra vägar.

Så länge jag anpassar mig efter vad jag bedömmer är möjligt och värt för stunden så kan jag inget annat säga än att strycker jag med så skulle jag det ändå.

MC-körning är en "högrisksport" utövar man den på öppna vägar så är det än värre. Men vad ska man göra? Vi måste ju få leva ut det vi vill. För den sakens skull anser inte jag att vi är "skenheliga"... alla får sig en tankeställare när någon nära strycker med.

Det drunknar oftast fler svenskar per år, än vad det dör svenskar i mc-olyckor.

Tror det drunknade över 70 pers i år.
Vet iofs inte hur många som dött i mc-olyckor hitentills i år.

Zee skrev:
2444490 Det drunknar oftast fler svenskar per år, än vad det dör svenskar i mc-olyckor.

Plankat från TT 2005-01-12:

"Genomsnittet för perioden 1995- 2003 har legat på cirka 50 omkomna per år"

Och från Eskilstunakuriren 2006-09-08:

"Hittills i år har 34 motorcyklister omkommit."

Och för att ytterligare komma med lite fakta (från ovan tidskrift):

Fakta:
4 av 10 körde för fort
ð 1 av 5 personer som omkom vid en motorcykelolycka hade haft sitt fordon kortare tid än ett år.
ð Nästan hälften omkom i singelolyckor.
ð 4 av 10 omkomna mc-förare bedöms ha kört mycket över den tillåtna hastigheten.
ð Var femte mc-förare som omkommit var påverkad av alkohol eller andra droger.
ð Fler än hälften av de omkomna körde en supersport-motorcykel.

Last edited:
Kapten Stofil skrev:
2444396 Men nog håller du med om att man hellre kraschar i 50 än i 250?

En sån här eller att träffa ett träd i 50 km/h.

Dör man så dör man, då kvittar det hur fort man körde. Överlever man får man vara glad att man gjorde det.

Zee skrev:
2444490 Det drunknar oftast fler svenskar per år, än vad det dör svenskar i mc-olyckor.

Jo men det är betydligt mer folk som badar än som kör motorcykel. Så den jämförelsen haltar...

imaster skrev:
2444791 En sån här eller att träffa ett träd i 50 km/h.

Dör man så dör man, då kvittar det hur fort man körde. Överlever man får man vara glad att man gjorde det.

poängen med det jag skrev är ju att i 50 km/h kanske man slipper dö.
...dessutom uppskattar säkert andra i trafiken att slippa medtrafikanter som kör i 250...

imaster skrev:
2443410 Man kör inte sporthoj sakta. Testa en hoj med annan körställning än din så ska du se att det är inte bekvämt, ibland gör det tillochmed ont att köra för sakta. Eftersom vi är på ett sporthojsforum gissar jag på att vi snackar om sporthojar och det är svårt att köra sakta med en sån.

Det sorgliga är att har du rätt så stämmer alla sporthojshatare vanliga mantra, motorcyklarna är inte gjorda för vanliga vägar och kan därför förbjudas. :rolleyes: så jag hoppas du inte har rätt.

HanneZ skrev:
2441317 Det jag tycker är värst med döds-trådarna är att vissa verkar trösta andra och sig själva med att "nu kör han hoj bland molnen på vägarna utan grus". Självklart är det viktigt att kunna akut-trösta anhöriga den första tiden men efter ett tag är det nog viktigt att alla motorcyklister inser att det inte finns någon "hojhimmel". När man dör så ruttnar man bort och sen finns inget kvar, så gör det bästa av detta livet istället att hoppas på att det finns ett nästa.

Jag hoppas ingen tar illa upp nu iochmed olyckan igår... det är verkligen inte menat så.
För att inte tala om alla andra smaklösa floskler; som "R.I.P.", "När ska det sluta?", "hojbroder" etc.

sigges skrev:
2441091 Känner ni inte att det är lite dubbla budskap? I ena stunden ska man vara en riktig daredevil och utmana döden, gärna på rätt sida om 200-sträcket och i andra stunden ska man ta det lugnt och köra försiktigt.
Ja, det är dubbla budskap.

valmers skrev:
2453369 För att inte tala om alla andra smaklösa floskler; som "R.I.P.", "När ska det sluta?", "hojbroder" etc.
Hoppsan, jag gjorde det igen. /B. Spears & Valmers

Last edited:
valmers skrev:
2453369 För att inte tala om alla andra smaklösa floskler; som "R.I.P.", "När ska det sluta?", "hojbroder" etc.
Ja det är en sak jag förundrat mig som många skriver. "Jag hoppas att det va den sista". Alla _VET_ ju att folk kommer att fortsätta dö, det känns lite som när Miss World önskar fred på jorden.

HanneZ skrev:
2453433 Ja det är en sak jag förundrat mig som många skriver. "Jag hoppas att det va den sista". Alla _VET_ ju att folk kommer att fortsätta dö, det känns lite som när Miss World önskar fred på jorden.
Vi är sociala och emotionella varelser, att uttrycka känslor är i högsta grad mänskligt. De flesta har ingen naturlig relation till döden, man talar inte om döden, man ser inte döda människor, man tänker inte på döden som en del av livet. Det förekommer många olika sorters uttryck i samband med dödsfall, en del lustigt naiva, andra rent osmakliga. Många har svårt att förstå att det kan uppfattas som stötande att trampa på med träskorna rakt i andras svåra stunder. Det kan också vara svårt att förstå att om man inte har något bra att säga så kanske det är bäst att inte säga något alls.

Teddy skrev:
2453542 ...Det kan också vara svårt att förstå att om man inte har något bra att säga så kanske det är bäst att inte säga något alls.

Där har vi dagens sanning. Du är en vis man! :tummenupp

SVooSh skrev:
2441917 köra helt säkert och jag har kommit fram till att det är tamigfaen helt omöjligt.

Håller med exakt! Har också tänkt på det. Varje gång jag sätter mig på hojen tar jag en risk. Hur vi än kör kommer det alltid finnas faktorer vi inte kan påverka. Vilda djur, vägbanans kvalité och framför allt andra trafiktanter. Visst blir risken bli mindre med erfarenhet, moget körsätt och anpassad hastighet, men risken blir aldrig noll. :huvet

Dubbelmoral på forumet? Jamen att köra sporthoj på landsväg är iaf för mig jäkligt dubbelbottnat. Man vill inte bli av med kortet, köra olagligt eller reta upp andra trafikanter, men hojen är ju byggd för extrema hastigheter och lockar utan tvekan fram djävulen i en! :D

Nu kanske jag får alla killar efter mig, men en del killar verkar ha behov av att hävda sig, och då är ju sporthojen ett perfekt verktyg!! Kan mkt väl tänka mig att en del skryter om hastigheter och har en viss jargong kring hojåkandet. :cpparty

Sporthojsåkandet verkar också ha delat upp oss i två läger vad gäller Poliser. Skalan går från att tycka att det är bra att Polisen finns till ren förakt och att ha som hobby att reta upp dem så mycket som möjligt!

Men, framför allt tycker jag sporthojsåkarna verkar vara en skara sköna människor och forumet är mkt levande!! :tummenupp

/See you on the road - SheDevil

Last edited:
Yoshi_gixxeRR skrev:
2441386 Men vänta nu lite...
Om man kör mkt fort på en 50 väg så kan INGEN (oavsett rossi lr ngn annan fantom) stanna om ett barn springer ut!!!

ALLTSÅ KÖR MAN ÖVER SIN FÖRMÅGA!!!!!

Hur fort man kör ska bestämmas över sin EGNA personliga förmåga att kunna hantera hojen, alltså kunna bromsa, stanna, veja lr förutspå potensiala FAROR, osv, osv...

Med mkt körkunskap, god trafikvana kan man hantera en situation bättre än ngn som ej har ex: god trafikvana

Ex: så körde en bil ut mitt framför mig i en rondell. (i måndags)
Jag körde i ca 60 km/h o hade bra mkt lutning på hojen, dock så klarade jag upp sitiuationen tack vare mkt erfarenhet.
En nybörjare lr oerfaren förare hade troligen fått viss panik o bromsat för mkt (=lowside) lr ännu värre bromsat med bakbromsen (=garanterad lowside/highside) lr kanske bara fått hjärnsläpp o kört in i bilen!!!
Det där är ingen man kan lära sig av att andra säger hur du ska göra utan det är ngt man lär sig av att köra mkt hoj o TRÄNA på (i detta fallet) bromsa rätt i kurva.

Mkt text, men ni förstår nog vad jag menar...

.../Yoshi
Fast å andra sidan så om ett barn springer ut i vägen där du lutar mycket i 60kmh så hade du garanterat kört på barnet.
För man kan inte luta mycket och göra några stora kursändringar.
Så antingen så lutar du inte mycket eller så tror du bara det :)

Du kan köra i 50 på vilken väg som helst, springer det ut nån framför dig så är risken att du kör på vederbörande väldigt stor, oavsett din erfarenhet och kunskaper!

//R

sigges skrev:
Är det så att det finns två grupper, med moraltanterna på ena sidan och våghalsarna på andra sidan?
Nja, det finns folk med normalt IQ som bryr sig om andra än sig själv och sedan finns det folk med lite lägre IQ som tycker att det är deras medfödda rätt att köra som svin där det passar dem.

HanneZ skrev:
När man dör så ruttnar man bort och sen finns inget kvar, så gör det bästa av detta livet istället att hoppas på att det finns ett nästa.
Nu är du inne på religon och även om jag håller med dig till 100% när det gäller det obefintliga livet efter döden så finns det folk som tror på det och det kan de väl få göra, eller?

Last edited:
Ravetrancer skrev:
2453855 Fast å andra sidan så om ett barn springer ut i vägen där du lutar mycket i 60kmh så hade du garanterat kört på barnet.

Du kan köra i 50 på vilken väg som helst, springer det ut nån framför dig så är risken att du kör på vederbörande väldigt stor, oavsett din erfarenhet och kunskaper!

//R

Erfarenheten och kunskapen kan ju tala om för en förare att "här är det troligt, inte troligt, mycket troligt" att ett barn, djur eller bil kommer ut i vägen osv. Jag är själv yrkeschaufför sedan 6 månader tillbaka och har under den tiden insett en del brister jag har och försöker vara extra uppmärksam då det gäller de sittuationerna. Men jag lär mig fortfarande nya saker och sittuationer varje dag vilket jag inte gjorde då jag bara hade B-kort och körde bil nån gång ibland. Så visst är erfarenhet en viktig del i trafiken!

Om någon springer ut på vägen framför innebär ju det att föraren oavsett fordon inte har haft tillräcklig uppmärksamhet och/eller planering i just den sittuationen...

Ravetrancer skrev:
2453855 Fast å andra sidan så om ett barn springer ut i vägen där du lutar mycket i 60kmh så hade du garanterat kört på barnet.

//R
Öhum, jag körde i en rondell...
Den rondellen ligger ej nära bebygelse (rondell ovanför en motorväg)
Saksamma, jag klarade ut den situationen iaf.

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR skrev:
2441135 Saken e väl att man inte ska köra över sin förmåga.
Jag kan köra fort, men väljer mina tillfällen.
När jag tog hojkort -97 så körde jag oxå fort (tyckte det var jättekul) men kunde igentligen inte behärska farten, då jag första året krashade i en kurva ordentligt (dock var farten i sig ej hög : ca 60-70 men jag kunde ej hantera den)

Man blir mer erfaren med tiden man kör hoj, men en del nybörjare vill tro att dom kan köra lika fort som en erfaren. Men när det blir problem är det oftast nybörjaren som gör dom mest grundläggande felen som leder till en olycka.

Därav att det e tragiskt när olyckor sker, o samtidigt är personer som tycker att ultraextrem mc-åkning är coolt...

2 olika värdar möts till en gråzon = skenheligheten

.../Yoshi
WORD !!!:yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...