Kapten Stofil
Ny medlem
imaster skrev:2443410
250 km/h och 50 km/h är båda dödliga hastigheter för en sån som oss.
Men nog håller du med om att man hellre kraschar i 50 än i 250?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
imaster skrev:2443410
250 km/h och 50 km/h är båda dödliga hastigheter för en sån som oss.
Zee skrev:2444490Det drunknar oftast fler svenskar per år, än vad det dör svenskar i mc-olyckor.
Tror det drunknade över 70 pers i år.
Vet iofs inte hur många som dött i mc-olyckor hitentills i år.
Jo men det är betydligt mer folk som badar än som kör motorcykel. Så den jämförelsen haltar...Zee skrev:2444490Det drunknar oftast fler svenskar per år, än vad det dör svenskar i mc-olyckor.
Tror det drunknade över 70 pers i år.
Vet iofs inte hur många som dött i mc-olyckor hitentills i år.
imaster skrev:2444791En sån här eller att träffa ett träd i 50 km/h.
Dör man så dör man, då kvittar det hur fort man körde. Överlever man får man vara glad att man gjorde det.
imaster skrev:2443410Man kör inte sporthoj sakta. Testa en hoj med annan körställning än din så ska du se att det är inte bekvämt, ibland gör det tillochmed ont att köra för sakta. Eftersom vi är på ett sporthojsforum gissar jag på att vi snackar om sporthojar och det är svårt att köra sakta med en sån.
För att inte tala om alla andra smaklösa floskler; som "R.I.P.", "När ska det sluta?", "hojbroder" etc.HanneZ skrev:2441317Det jag tycker är värst med döds-trådarna är att vissa verkar trösta andra och sig själva med att "nu kör han hoj bland molnen på vägarna utan grus". Självklart är det viktigt att kunna akut-trösta anhöriga den första tiden men efter ett tag är det nog viktigt att alla motorcyklister inser att det inte finns någon "hojhimmel". När man dör så ruttnar man bort och sen finns inget kvar, så gör det bästa av detta livet istället att hoppas på att det finns ett nästa.
Jag hoppas ingen tar illa upp nu iochmed olyckan igår... det är verkligen inte menat så.
Ja, det är dubbla budskap.sigges skrev:2441091Känner ni inte att det är lite dubbla budskap? I ena stunden ska man vara en riktig daredevil och utmana döden, gärna på rätt sida om 200-sträcket och i andra stunden ska man ta det lugnt och köra försiktigt.
Hoppsan, jag gjorde det igen. /B. Spears & Valmersvalmers skrev:2453369För att inte tala om alla andra smaklösa floskler; som "R.I.P.", "När ska det sluta?", "hojbroder" etc.
Ja det är en sak jag förundrat mig som många skriver. "Jag hoppas att det va den sista". Alla _VET_ ju att folk kommer att fortsätta dö, det känns lite som när Miss World önskar fred på jorden.valmers skrev:2453369För att inte tala om alla andra smaklösa floskler; som "R.I.P.", "När ska det sluta?", "hojbroder" etc.
Vi är sociala och emotionella varelser, att uttrycka känslor är i högsta grad mänskligt. De flesta har ingen naturlig relation till döden, man talar inte om döden, man ser inte döda människor, man tänker inte på döden som en del av livet. Det förekommer många olika sorters uttryck i samband med dödsfall, en del lustigt naiva, andra rent osmakliga. Många har svårt att förstå att det kan uppfattas som stötande att trampa på med träskorna rakt i andras svåra stunder. Det kan också vara svårt att förstå att om man inte har något bra att säga så kanske det är bäst att inte säga något alls.HanneZ skrev:2453433Ja det är en sak jag förundrat mig som många skriver. "Jag hoppas att det va den sista". Alla _VET_ ju att folk kommer att fortsätta dö, det känns lite som när Miss World önskar fred på jorden.
Teddy skrev:2453542...Det kan också vara svårt att förstå att om man inte har något bra att säga så kanske det är bäst att inte säga något alls.
SVooSh skrev:2441917köra helt säkert och jag har kommit fram till att det är tamigfaen helt omöjligt.
Fast å andra sidan så om ett barn springer ut i vägen där du lutar mycket i 60kmh så hade du garanterat kört på barnet.Yoshi_gixxeRR skrev:2441386Men vänta nu lite...
Om man kör mkt fort på en 50 väg så kan INGEN (oavsett rossi lr ngn annan fantom) stanna om ett barn springer ut!!!
ALLTSÅ KÖR MAN ÖVER SIN FÖRMÅGA!!!!!
Hur fort man kör ska bestämmas över sin EGNA personliga förmåga att kunna hantera hojen, alltså kunna bromsa, stanna, veja lr förutspå potensiala FAROR, osv, osv...
Med mkt körkunskap, god trafikvana kan man hantera en situation bättre än ngn som ej har ex: god trafikvana
Ex: så körde en bil ut mitt framför mig i en rondell. (i måndags)
Jag körde i ca 60 km/h o hade bra mkt lutning på hojen, dock så klarade jag upp sitiuationen tack vare mkt erfarenhet.
En nybörjare lr oerfaren förare hade troligen fått viss panik o bromsat för mkt (=lowside) lr ännu värre bromsat med bakbromsen (=garanterad lowside/highside) lr kanske bara fått hjärnsläpp o kört in i bilen!!!
Det där är ingen man kan lära sig av att andra säger hur du ska göra utan det är ngt man lär sig av att köra mkt hoj o TRÄNA på (i detta fallet) bromsa rätt i kurva.
Mkt text, men ni förstår nog vad jag menar...
.../Yoshi
Nja, det finns folk med normalt IQ som bryr sig om andra än sig själv och sedan finns det folk med lite lägre IQ som tycker att det är deras medfödda rätt att köra som svin där det passar dem.sigges skrev:Är det så att det finns två grupper, med moraltanterna på ena sidan och våghalsarna på andra sidan?
Nu är du inne på religon och även om jag håller med dig till 100% när det gäller det obefintliga livet efter döden så finns det folk som tror på det och det kan de väl få göra, eller?HanneZ skrev:När man dör så ruttnar man bort och sen finns inget kvar, så gör det bästa av detta livet istället att hoppas på att det finns ett nästa.
Ravetrancer skrev:2453855Fast å andra sidan så om ett barn springer ut i vägen där du lutar mycket i 60kmh så hade du garanterat kört på barnet.
För man kan inte luta mycket och göra några stora kursändringar.
Så antingen så lutar du inte mycket eller så tror du bara det
Du kan köra i 50 på vilken väg som helst, springer det ut nån framför dig så är risken att du kör på vederbörande väldigt stor, oavsett din erfarenhet och kunskaper!
//R
Öhum, jag körde i en rondell...Ravetrancer skrev:2453855Fast å andra sidan så om ett barn springer ut i vägen där du lutar mycket i 60kmh så hade du garanterat kört på barnet.
För man kan inte luta mycket och göra några stora kursändringar.
Så antingen så lutar du inte mycket eller så tror du bara det
Du kan köra i 50 på vilken väg som helst, springer det ut nån framför dig så är risken att du kör på vederbörande väldigt stor, oavsett din erfarenhet och kunskaper!
//R
WORD !!!Yoshi_gixxeRR skrev:2441135Saken e väl att man inte ska köra över sin förmåga.
Jag kan köra fort, men väljer mina tillfällen.
När jag tog hojkort -97 så körde jag oxå fort (tyckte det var jättekul) men kunde igentligen inte behärska farten, då jag första året krashade i en kurva ordentligt (dock var farten i sig ej hög : ca 60-70 men jag kunde ej hantera den)
Man blir mer erfaren med tiden man kör hoj, men en del nybörjare vill tro att dom kan köra lika fort som en erfaren. Men när det blir problem är det oftast nybörjaren som gör dom mest grundläggande felen som leder till en olycka.
Därav att det e tragiskt när olyckor sker, o samtidigt är personer som tycker att ultraextrem mc-åkning är coolt...
2 olika värdar möts till en gråzon = skenheligheten
.../Yoshi
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |