Skenhelighet?

Yoshi_gixxeRR skrev:
2441135 Saken e väl att man inte ska köra över sin förmåga.
Jag kan köra fort, men väljer mina tillfällen.
När jag tog hojkort -97 så körde jag oxå fort (tyckte det var jättekul) men kunde igentligen inte behärska farten, då jag första året krashade i en kurva ordentligt (dock var farten i sig ej hög : ca 60-70 men jag kunde ej hantera den)

Man blir mer erfaren med tiden man kör hoj, men en del nybörjare vill tro att dom kan köra lika fort som en erfaren. Men när det blir problem är det oftast nybörjaren som gör dom mest grundläggande felen som leder till en olycka.

Därav att det e tragiskt när olyckor sker, o samtidigt är personer som tycker att ultraextrem mc-åkning är coolt...

2 olika värdar möts till en gråzon = skenheligheten

.../Yoshi

Men samtidigt så spelar det ingen roll om du är erfaren eller ej, hastighets begränsningen måste följas men snackar du om att köra på bana eller inhängnat område så håller jag med

enchanter skrev:
2441466 Men samtidigt så spelar det ingen roll om du är erfaren eller ej, hastighets begränsningen måste följas men snackar du om att köra på bana eller inhängnat område så håller jag med

Vad pratar du om:va

.../Yoshi

Jag är helt klart en av moralgubbarna.

Jag skiter i om du följer reglerna eller ej sålänge du bara riskerar dig själv.

När du skiter i reglerna OCH riskerar andras hälsa då börjar jag tjöööta.

Så är det. :tungan

Maax skrev:
2441230 Vet att det vimlar av SH:are som aktivt tävlar och kör race på bana dagarna i ända, men det är inte det som är poängen. "Du" kan leda din serie i villken klass som helst men ute i trafiken spelar det noll roll i 9 fall av 10. Det är vad alla ANDRA inte vet som skadar/dödar dig.

I trafiken, pga att mc åkare är så utsatta om något skulle hända, MÅSTE en hojåkare i princip fatta beslut för alla andra, inte bara utifrån sig själv. Man måste i princip läsa alla andras tankar, "vad kommer han att göra nu", "svänger han ut eller väntar han", "ser han mig".

Visst är bankörning bra träning, men du får aldrig lära dig panikbromsning i korsning med tant Agda 2 m framför dig ute på banan. På banan vet du EXAKT vad som väntar i varje kurva, på varje raksträcka osv.

Min syn på saken.

Nej Maax, det är inte utan betydelse att ha kört mycket och länge på bana när man ska klara sig i trafiken.
När jag nämnde "erfarenhet" så menade jag dock inte bara erfarenhet i att hantera hojen utan också den typen av erfarenhet som säger dig var du lämpligast ska befinna dig på vägen i olika situationer, när du ska vara mer alert, vad du ska se upp med, osv.
Tyvärr kan man inte "fatta beslut åt andra" utan man måste vara beredd på de beslut som andra trafikanter tar och justera sin egen körning efter det.
Panikbromsningar ska man lära sig att INTE göra! Man ska bromsa vad som behövs, varken mer eller mindre och räcker inte bromsningen till så ska man helst ha så mycket kontroll kvar att man kan svänga och placera hojen där det blir minst skada skedd.
Och nej, man vet INTE exakt vad som väntar i varje sväng och på varje raksträcka på en bana bara för att man inte får möte.
Kolla t ex in ett 125 cc race där en klunga på 6-8 man byter position med varandra massor av gånger på ett enda varv.
Luckan du såg fylls på bråkdelen av en sekund av en annan förare som var lite snabbare än du var. Manöverutrymmet och tiden för att bryta en tänkt åtgärd och hitta alternativ är minimal ... som regel kortare tanketid än i trafiken.
Det är min erfarenhet av det hela. :)

sigges skrev:
2441091
Känner ni inte att det är lite dubbla budskap?

Har nog inte så mycket att tillägga i den här diskussionen,
Och det jag skriver står för mig och de jag träffar och kör med ofta.

Ny syftar jag nog mycket till Onsdagstråden som veckan innan körning spammas ner med hot om stekningar, hur man skall wheela förbi i 200+..
Folk smädas om vart annat..
Visst kan det uppfattas som en attityd..

Till saken hör!
Att bland de som jag kör tillsammans med är det inte många erfarna förare..
Många är till och med väldigt oerfarna.. ( Mitt eget kort är bara 4 månader gammalt)
Några har givetvis varit med längre..

Hur som helst!
När vi väl sätter oss på våra maskiner så är det allvar, man visar hänsyn, man bryr sig, man kör inte över sin förmåga.. Prestigen försvinner...Vårdslösheten finns inte där..

Det handlar om att ha trevligt, och umgås med goa gubbar och tanter..

Lätt att vara efterklok, men när man väl sitter på hojen så är det ack så lätt att busköra lite.

Hur många här inne tror att våra kroppar är formade av evolutionen att färdas över 30-40Km/h?
Vi är inte skapta för att köra sånt här!!

Nu avviker jag väl lite lätt från ämnet. Men har funderat endel på hur man ska köra helt säkert och jag har kommit fram till att det är tamigfaen helt omöjligt. Själv söker jag mig till dom mest kurviga vägar jag bara kan, jag kör samma vägar om och om igen till jag nästan kan köra dom utan att titta. Men även om jag följer hastighetsbegränsningarna till punkt och pricka så kan precis vad som helst stå i utgången på en skymd kurva vilket kan resultera i kollision eller väjning av vägen. Klart man kan sänka hastigheten ännu mer men som DanL skrev är kroppen inte gjord för våld i spec höga hastigheter så då blir det till att leda hojen runt favoritvägarna om det ska gå säkert.

sigges skrev:
2441091 Har inte varit så länge på detta forum, men kan ändå inte sluta förundras av den skenhelighet som till viss del finns på detta forum.

Jag kan bara tal för mig själv och ingen annan. Folk får gärna kalla mig moraltant bäst dom vill det rör mig inte i ryggen. Jag kör som en kärring och har inga problem med det, har kört sedan -86 och tänker fortsätta tills jag blir gammal. Vill jag ha kul körning väljer jag små vägar med tvära och täta kurvor. :)

Det som däremot stör mig extremt är attityden, jag kör som jag vill och skiter i andra. Personligen så skiljer jag inte på rattonyktra, drogpåverkade eller ovanstående personer. Kör man med enbart sig själv i tankarna så har jag inga problem och moralisera och tänka låga tankar om personen. :mad:

elwe skrev:
2441802 Nej Maax, det är inte utan betydelse att ha kört mycket och länge på bana när man ska klara sig i trafiken.
När jag nämnde "erfarenhet" så menade jag dock inte bara erfarenhet i att hantera hojen utan också den typen av erfarenhet som säger dig var du lämpligast ska befinna dig på vägen i olika situationer, när du ska vara mer alert, vad du ska se upp med, osv.
Tyvärr kan man inte "fatta beslut åt andra" utan man måste vara beredd på de beslut som andra trafikanter tar och justera sin egen körning efter det.
Panikbromsningar ska man lära sig att INTE göra! Man ska bromsa vad som behövs, varken mer eller mindre och räcker inte bromsningen till så ska man helst ha så mycket kontroll kvar att man kan svänga och placera hojen där det blir minst skada skedd.
Och nej, man vet INTE exakt vad som väntar i varje sväng och på varje raksträcka på en bana bara för att man inte får möte.
Kolla t ex in ett 125 cc race där en klunga på 6-8 man byter position med varandra massor av gånger på ett enda varv.
Luckan du såg fylls på bråkdelen av en sekund av en annan förare som var lite snabbare än du var. Manöverutrymmet och tiden för att bryta en tänkt åtgärd och hitta alternativ är minimal ... som regel kortare tanketid än i trafiken.
Det är min erfarenhet av det hela. :)

Håller i princip med om allt du säger, menade bara att köra på gränsen av sin förmåga på bana och i trafiken är 2 vitt skilda saker.

Vad gäller dubbelmoralen man stöter på här på SH så håller jag fullt med, dra från polisen är ok men får man hojen stulen ska tjuven prejas av vägen av just polisen....och gärna stenas som avslutning.

wolfman skrev:
2441312 "Problem uppstår gärna när "moralister" applicerar SINA körkunskaper på en körstil som andra med större kunskap praktiserar."

Helvete så sant !! End of discussion.:Bugar

Problem uppstår påfallande ofta när en stor mängd hästar sätts i händerna på folk som tror att de har större kunskap än de har...

Yoshi_gixxeRR skrev:
2441482 Vad pratar du om:va

.../Yoshi

Du skrev ju att man inte ska köra över sin förmåga dvs är man väldigt duktig så är det "ok" att köra allt som går på vägarna ..

Det jag menade var att det finns vissa hastighetskrav som icke får överstigas oavsett hur pass duktig man är att köra ..

Men som sagt gäller det på bana så håller jag med dig ..

DanL skrev:
2441898 Hur många här inne tror att våra kroppar är formade av evolutionen att färdas över 30-40Km/h?
Vi är inte skapta för att köra sånt här!!

Är vi formade för alkohol och droger? :rolleyes:

BostonGurka skrev:
2443115 Det väl säkrast att inte påstå att inget otrevligt kan hända bara för att man
kör sakta, annars sitter man väl ändå med huvudet i en tall endera dan.
Nu kanska jag är på fel forum men jag kör också som en kärring och är
stolt över det. Jag gillar bäst är att puttra omkring i 30-40 på småvägar
ute på landet. Det är inte fel att köra så sakta att man hinner titta lite
vid sidan av vägen. Det kan vara bra att se älgarna, rådjuren, vildsvinen
osv innan dom kliver upp på vägen, och då kan man inte köra särskilt
fort. Jag vet för jag har provat själv. Fort är inte det enda sättet som är
kul att köra motorcykel. VÅGA KÖRA SAKTA!

Jag kör i mitt tepo och duger inte det så skiter jag i vad alla tycker.......ovavsett om dom tycker att jag kör som ett svin eller kärring. Största faran är enligt mej att vara ouppmärksam på vad som händer runtom i trafiken. Och dom som tycker att dom är snabba, det finns alltid någon snabbare coolare tuffare O.S.V!

BostonGurka skrev:
2443115VÅGA KÖRA SAKTA!

Man kör inte sporthoj sakta. Testa en hoj med annan körställning än din så ska du se att det är inte bekvämt, ibland gör det tillochmed ont att köra för sakta. Eftersom vi är på ett sporthojsforum gissar jag på att vi snackar om sporthojar och det är svårt att köra sakta med en sån.

När det gäller dubbelmoral, moraltanter och allt annat som kan snackas om i evigheter så tänk på en sak. Även om man håller varenda jävla hastighetsgräns i världen så är hojåkning dödligt.
Kolla dödsolyckan på gamla E4:an utanför Linköping tidigare i sommar. Den vägen är bra. Bred som en hel jävla GP-bana och rak. Föraren körde inte för fort. Trots detta dog han. Sjukt tragiskt för alla.

250 km/h och 50 km/h är båda dödliga hastigheter för en sån som oss. Att köra på kurviga småvägar, så tvära så att man fortfarande inte kör fortare än hastighetsgränsen är också dödligt. Barn, älgar, grodor, småjävlar, troll och otyg kan sluta ditt och sitt eget liv fortare än du hinner säga Hayabusa och då spelar det ingen roll hur präktig och duktig man är. "Själv är bäste dräng", tänk på det. Till ena sidan: gasa efter huvudet, där det finns minst chans att älvorna dansar ut på vägen och till andra sidan: tänk på vad ni själva gjort innan ni hugger och biter på dem som kör lite fort eller vårdslöst ibland.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT