Skenförsäkrar du? Läs detta!

ÄlgMc

TokHenke™, the one and only...
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Honda X11-2001 & XR650R -2001 där "R" står för renoveringsobjekt...
Hoj på Er alla som skenförsäkrar bågen och tror Du gör dig själv en tjänst...

Jag har alltid försäkrat mig om att han den bästa och billigaste försäkringen och ägnar mycket tid varje vår att ringa runt och spela ut de olika bolagen mot varandra. Tänkte bara ta upp ett par saker som jag lärt mig på vårens kontoll:

1. TryggHansa har som bekant höjt premien snuskigt mycket men man kan inte bara kräva att premien skall vara hur låg som helst då alla företag bör gå med vinst för att överleva. Nu har det visat sig att hojar i klass 7 kostar så otroligt mycket mer pga. skador, stölder och personskador än de ger i intäkt samt att skenförsäkringarna har gjort att en massa oerfarna mc-förare åker runt på vägarna med maskiner de bevisligen inte klarar av.
För att komma tillrätta med de som skenar sin mc kan jag berätta om ett fall som nyligen avgjorts i tingsrätten men lämnar de inblandades namn oavslöjade:

"Kalle" är 20 år och bor i Stockholm, zon 1. Hans försäkring på sin Retta skulle kosta honom 75:000:- hel/hel så han låter sin mormor född 1919 stå som ägare och försäkringstagare. Hennes premie är 7.500:- pga. hennes ålder, körkortsinnehav och var hon bor (Smålands skogar).
Kalle kvaddar sin Retta till skrot och mormor skickar in en skadeanmälan. Så långt känner vi igen situationen... MEN:

TryggHansa avkräver mormor ett FÖRARPROV för att visa om hon verkligen är den som "oftast framför nämnda mc" och därför kan klassas som den riktiga ägaren/föraren. Självklart sätter sig inte mormor 84 år på en likadan mc och visar kontrollanten från polis/TryggHansa att hon kan köra mc och följande händer:

* Ingen ersättning för mc:n,
* Ersättningskrav mot Kalle för 2 års undanhållen försäkrings-premie (75.000 x 2 - 7.500 x 2) som kronofogden TAR in
* Åtal för det bedrägeri som skett de två åren mc:n varit införsäkrad av mormor.

Summa:
Skrotad Retta: c:a 80.000:-
Undanhållen premie: 135.000:- till TryggHansa.....
Jag får det till 215.000:- samt ett åtal...

Dessutom får mormor inte vara kund hos TH längre och måste försäkra om sitt hus/hem/villa mm.

ÄR DET VÄRT DET?! Begriper Ni som skenar vad Ni riskerar? Fattar Ni att det också är Ert fel att premien för klass 7 är så hög?
Om inte Kalles mormor hade gått med på Kalles idé hade Kalle inte kört eller kvaddat den cykeln utan en billigare som han hade haft råd att försäkra.

2. Länsförsäkringar var billigast på min CBR1100XX i år, jag frågade även dem hur de aktivt motarbetar skenförsäkring och fick ett enkelt svar:
Försäkringen (vagnskadan) gäller BARA för den som äger/kör bågen, samt de som är folkbokförda på samma adress.

3. Dessutom går det bra att "deala" och spela ut bolagen mot varandra för att få ner sin premie, som exempel fick jag ner 19.070:- hel/hel till 7.297:- hel/hel (31år/Lund/5år) genom att ringa ett par samtal till till samma bolag....

SÅ STÅ PÅ ER!

Med f-n tar den som skenförsäkrar och driver upp premien - hoppas Ni lägger Er i sommar och blir nekad ersättning så Ni lär Er något!

Någon som håller med?

/El Pepsodente ÄlgMC Lund

2. Länsförsäkringar var billigast på min CBR1100XX i år, jag frågade även dem hur de aktivt motarbetar skenförsäkring och fick ett enkelt svar:
Försäkringen (vagnskadan) gäller BARA för den som äger/kör bågen, samt de som är folkbokförda på samma adress.

Är faktiskt inte riktigt säker på att du har hört rätt här... Vad jag vet finns det 2 huvudsakliga typer av försäkringar (naturligtvis en jäkla massa varianter). En typ som innebär att du inte får låna ut mc'n till ngn under en viss ålder (billigare) och en annan som inte har några restriktioner alls (dyrare).

Men att man inte skulle få låna ut mc'n till ngn alls låter jäkligt konstigt.

Rätta mig gärna om jag har fel.. ;)

ÄlgMc skrev:

Med f-n tar den som skenförsäkrar och driver upp premien - hoppas Ni lägger Er i sommar och blir nekad ersättning så Ni lär Er något!

Känns det bra att hoppas att folk som kör hoj ska klota och riskera invaliditet eller kanske tom dö? I övrigt håller jag med! Kan dock inte hoppas att nån annan ska klota. Jag VET hur onte det gör och hur det känns att aldrig bli bra! :fakta

Blahahahaha

Jag blir så förbannat less på hackandet!!! :mad: :mad:

JA, skenförsäkra är fel, JA det driver upp premierna och JA man riskerar att inte få ersättning.

MEN, fattar ingen här att det är krascherna, stölderna och bedrägerierna som är den största faktorn när det gäller att driva upp premierna?

En del här stuntar, andra kör ifrån polisen och ändå har de mage att sätta sig på höga moraliska hästar och peka finger åt skenförsäkrarna. Jag tycker inte ni har någon rätt att klaga förrän ni lagt av med att knäcka en hoj/år. Observera att jag inte talar om "vanliga" olyckor.

Nej, jag skenförsäkrar inte bara så ni vet.

Mycket bra skrivet och jag håller med till fullo!!
Jag tror att av de som är medlemmar här så skenförsäkrar kanske 10 % fortfarande. Det kan kanske handla om ca 150-200 pers. Om vi ser till den andel som inte är medlemmar här så kanske, säg 60% skenförsäkrar och de får inte veta dessa saker eller bryr sig inte.
Vad ska vi göra för att alla dessa ska förstå att de förstör för oss andra?

% satserna är rena gissningar från min sida men jag tror att de kan vara rimliga

ÄlgMc skrev:
TryggHansa avkräver mormor ett FÖRARPROV för att visa om hon verkligen är den som "oftast framför nämnda mc" och därför kan klassas som den riktiga ägaren/föraren. Självklart sätter sig inte mormor 84 år på en likadan mc och visar kontrollanten från polis/TryggHansa att hon kan köra mc och följande händer:

* Ingen ersättning för mc:n,
* Ersättningskrav mot Kalle för 2 års undanhållen försäkrings-premie (75.000 x 2 - 7.500 x 2) som kronofogden TAR in
* Åtal för det bedrägeri som skett de två åren mc:n varit införsäkrad av mormor.

Summa:
Skrotad Retta: c:a 80.000:-
Undanhållen premie: 135.000:- till TryggHansa.....
Jag får det till 215.000:- samt ett åtal...
+ Lån återbetalning: 100.000:-
= 315.000:- inte så lätt att hosta upp för alla.

Till detta lägger vi att Kalle inte har specielt gott om pengar när han vill ha sin R1:a
Kalle går till ett kapitalföretag som gärna ger honom ett lån.
MCn är säkerhet och läser man det finstilta så är det även krav på helförsäkring då.

Sen så var det ju så att han kvadade sin R1:a som mormor försäkrat.
Då vaknar helt plötsligt finansbolaget till liv och kräver att lånet ska lösas inom en månad pga att det inte längre finns någon säkerhet.

---
Visst kan man ju spela på att det kanske slinker igenom systemet.
Men vågar man riskera det här?
Jag var för ca ett år sedan på ett av de större bolagen och hjälpte till med en ny avdelning.
På denna avdelning skulle det sitta skadeutredare och de skulle inrikta sig på oklarheter i samband med försäkringsskador.

Det har nog varit lättare men snart dras nog snaran åt och många kommer bli väldigt fattiga och ledsna.

Jag håller med till fullo om att skenförsäkringarna måste bort. Däremot så är jag väldigt tveksam till om detta har skett på riktigt. Jag ser fram emot ett PM med diarienummer till målet så kan jag kontrollera det själv. Jag träffar T-H:s MCskadereglerare ganska ofta så jag ska även fråga dem.

Diversion skrev:
Blahahahaha

Jag blir så förbannat less på hackandet!!! :mad: :mad:

JA, skenförsäkra är fel, JA det driver upp premierna och JA man riskerar att inte få ersättning.

MEN, fattar ingen här att det är krascherna, stölderna och bedrägerierna som är den största faktorn när det gäller att driva upp premierna?

En del här stuntar, andra kör ifrån polisen och ändå har de mage att sätta sig på höga moraliska hästar och peka finger åt skenförsäkrarna. Jag tycker inte ni har någon rätt att klaga förrän ni lagt av med att knäcka en hoj/år. Observera att jag inte talar om "vanliga" olyckor.

Nej, jag skenförsäkrar inte bara så ni vet.

Jag har kört hoj i 3 år utan att vurpa, jag kör på bakhjulet och jag skenförsäkrar inte.
Vilken kategori placerar detta mig i?

Albertsson skrev:
Kalle kan väll inte ta lån på en hojj som hans mormor äger?

Han köpte väl den själv kollade premierna först efter köpet och märkte att det var för dyrt, då ställde han över den på mormor utan att säga något till finansbolaget.

Ex.
Om en Retta kostar 65000:- o köpa,
så skulle då inte jag "hela" den för 75000
utan helt enkelt köpa en ny o spara 10000:-!!!!
Så enkelt va de :D :D

Botte skrev:
Ex.
Om en Retta kostar 65000:- o köpa,
så skulle då inte jag "hela" den för 75000
utan helt enkelt köpa en ny o spara 10000:-!!!!
Så enkelt va de :D :D

Men lånet på 65kkr du tog för att köpa hojen som du kraschade? Säg att du har 50kkr kvar på lånet. Hmmm kul med ett lån på 50kkr och ingen hoj...Lånar man upp igen då till ca 115kkr för att få en till Retta??

Fy faan vad jag är glad att jag inte är Kalle...visst, han kanske får "skylla sig själv", men jävlar vad det måste kännas. :rolleyes:

Hm, bra tråd.

Han kanske skulle skenförsäkrat en Ducati 999 med allt i kolfiber eller en Benelli Tornado (med tanke på deras prislappar) om det skulle gå ihop bättre :rolleyes:

955i skrev:
Hm, bra tråd.

Han kanske skulle skenförsäkrat en Ducati 999 med allt i kolfiber eller en Benelli Tornado (med tanke på deras prislappar) om det skulle gå ihop bättre :rolleyes:

QB Carbon MV F4 Endurance Racer :fakta Billigt billigt..

Rätt åt honom! Hoppas att det var en av de otaliga puckon som kommit hit och skrutit om att "de är fan inte så dumma att de betalar mer än vad som behövs osv".

Som man bäddar får man ligga!

Det är ju inte bara plasträser som är dyra............en naken hoj blir ju DYR så fort det är lite hästar........trost att det inte kvaddas ens i närheten lika mycket hojar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman