Finns väl inget bättre alternativ med eget fordon rent miljömässigt och roande än att ta sig fram i rimlig tid med en mc.Men det är ju som vanligt att det pratas så mycket i ämnet miljö mm men när man kommer till punkt så ser verkligheten helt annorlunda ut i ämnet.
Nja. Miljömässigt är det nog inte någon vinst med motorcykel i sig. Generellt sett är avgasreningen på en hoj betydligt sämre än avgasreningen på en bil.
En hoj drar förvisso mindre än det stora flertalet bilar men det äts upp med väldigt god marginal av det faktum att avgaserna från hojen är "smutsigare"
Det är bland annat högre trimningsgrad, sämre motorstyrning och sämre katalysator som är orsaken.
Dessutom kontrolleras ju inte avgasreningen på hoj så man har ingen kontroll på att reningen fortfarande fungerar efter något år.
Men tidsmässigt så är ju motorcykeln svårslagen. I synnerhet i områden där det ofta är köbildning och trafikstockning. Som exempelvis stockholmsområdet. Det går att spara en hel del tid på det.
Jag har aldrig varit med att någon av mina arbetsgivare sagt stopp för användning av MC i tjänsten. Däremot har jag vid något tillfälle suttit i situationen att dom inte haft några interna rutiner för hur man begär ersättning för MC utan istället gett mig samma ersättning som med bil.
Inte helt korrekt egentligen men samtidigt har det varit frågan om kaffepengar i sammanhanget plus att det är så många år sedan att det är preskriberat för länge sedan.
Sen vad gäller storleken på ersättningen som man får så är det faktiskt så att det finns rätt många motorcyklar som är väldigt billiga i drift även om man ska ha en rätt billig hoj för att komma ner i en milkostnad på 9 kr.
Å andra sidan så finns det i stort sett ingen bil som du kör på 19 kr/mil heller. Dom billigaste ligger väl i storleksordningen 30kr/mil om man har en hyfsat billig bil.
Dvs att man får skjuta till pengar till om man använder egen bil för resor till och från arbetet eller i tjänsten om man lyssnar på skatteverket är standard. Att man då skulle få göra samma sak med MC är ju inte så konstigt. Sett till att mycket blir dyrare så kan man tycka att ersättningarna för både bil och MC borde justeras upp.
Samtidigt så kan man ju inte ha en ersättningsnivå som finansierar vilken bil eller MC som helst. Det är ju inte rimligt att ha en milersättning som täcker kostnaderna för att pendla i en ferrari. Likaväl är det inte en mänsklig rättighet att ha full kostnadstäckning om man valt en hoj som är dyrare i drift.
En del av kostnaden för valet av hoj får man ju stå för själv då det är en merkostnad som uppstår pga att man vill ha ut mer av hojen än att bara transportera sig från A till B.
Min VFR är som exempel dyrare i drift än min förra TDM. Den gick att köra på 0,4 om man höll igen på hastigheten och körde i stort sett lagligt. 0,5 om man körde inspirerat. VFR:en går inte att få under 0,6. Men det är fortfarande billigare för mig än att sätta mig i bilen och stå på tomgång i ändlösa köer. Och körglädjen i VFR:en är överlägsen även om jag måste säga att TDM:en faktiskt var bekvämare på långstyrningar. I synnerhet i måttligt tempo.