Skatteverket gillar inte mc

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
skulle vara kul att få reda på grunderna för körersättning med mc, med bil får man nära 20 kronor milen skattefritt, samma med den skattepliktiga delen.
med mc får man hälften av båda (under tio kronor milen!)
känns lite brunt detta- en mc har ju sina kostnader även den (som i många fall ligger högre än totalen på en bil, tänker service och försäkring) att den ev drar mindre än en "genomsnittslig" bil kan vi glömma- alla jävlar kasar ju runt med äcklig diesel idag.
så, lite märkligt att man "straffas" för att köra med mc- inte helt korrekt tycker jag, men men- det ligger väl i tiden att straffa ut oss på ett eller annat sätt.

(tog en runda o tjänstens vägar igår- resultatet är att resan gick i princip plus minus noll i förtjänst- enbart bränsle kostnaden täcktes- och då har vi ändå "billig" bensin idag!!)

//jj

Last edited:
Men hur kommer du på idén att skriva "mc"?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Finns väl inget bättre alternativ med eget fordon rent miljömässigt och roande än att ta sig fram i rimlig tid med en mc.Men det är ju som vanligt att det pratas så mycket i ämnet miljö mm men när man kommer till punkt så ser verkligheten helt annorlunda ut i ämnet. :fakta

Skatteverket gillar inte MC

Jodå, snart kommer dom att stormgilla det:

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Regeringen-foreslar-fordubbling-av-fordonsskatt-for-MC/

Fördubblad fordonsskatt måste väl innebära fördubblad reseersättning, eller?
Eller...? ELLER!?!

Tillsvidare får du vara nöjd att din arbetsgivare ens accepterar att du använder motorcykel vid dina förrättningar.

Jag hör om allt fler och fler företag som förbjuder sina anställda att köra motorcykel i tjänsten - eftersom det är "farligt".

SMC har kontaktats av medlemmar som inte får köra motorcykel i tjänsten. Trots att man kan visa att resan går snabbare, särskilt i rusningstrafik, att resan är mer miljövänlig, att resan är billigare för arbetsgivaren och sker på ett fordon som är lagligt, får man inte köra motorcykel i tjänsten. Detta vill SMC undersöka närmare!

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Far-du-inte-kora-motorcykel-i-tjansten/

Det känns som man från så många olika håll är ute efter att göra det mindre attraktivt att köra motorcykel till vardags...

Finns väl inget bättre alternativ med eget fordon rent miljömässigt och roande än att ta sig fram i rimlig tid med en mc.Men det är ju som vanligt att det pratas så mycket i ämnet miljö mm men när man kommer till punkt så ser verkligheten helt annorlunda ut i ämnet. :fakta

Nja. Miljömässigt är det nog inte någon vinst med motorcykel i sig. Generellt sett är avgasreningen på en hoj betydligt sämre än avgasreningen på en bil.
En hoj drar förvisso mindre än det stora flertalet bilar men det äts upp med väldigt god marginal av det faktum att avgaserna från hojen är "smutsigare"

Det är bland annat högre trimningsgrad, sämre motorstyrning och sämre katalysator som är orsaken.
Dessutom kontrolleras ju inte avgasreningen på hoj så man har ingen kontroll på att reningen fortfarande fungerar efter något år.

Men tidsmässigt så är ju motorcykeln svårslagen. I synnerhet i områden där det ofta är köbildning och trafikstockning. Som exempelvis stockholmsområdet. Det går att spara en hel del tid på det.

Jag har aldrig varit med att någon av mina arbetsgivare sagt stopp för användning av MC i tjänsten. Däremot har jag vid något tillfälle suttit i situationen att dom inte haft några interna rutiner för hur man begär ersättning för MC utan istället gett mig samma ersättning som med bil.
Inte helt korrekt egentligen men samtidigt har det varit frågan om kaffepengar i sammanhanget plus att det är så många år sedan att det är preskriberat för länge sedan.

Sen vad gäller storleken på ersättningen som man får så är det faktiskt så att det finns rätt många motorcyklar som är väldigt billiga i drift även om man ska ha en rätt billig hoj för att komma ner i en milkostnad på 9 kr.
Å andra sidan så finns det i stort sett ingen bil som du kör på 19 kr/mil heller. Dom billigaste ligger väl i storleksordningen 30kr/mil om man har en hyfsat billig bil.

Dvs att man får skjuta till pengar till om man använder egen bil för resor till och från arbetet eller i tjänsten om man lyssnar på skatteverket är standard. Att man då skulle få göra samma sak med MC är ju inte så konstigt. Sett till att mycket blir dyrare så kan man tycka att ersättningarna för både bil och MC borde justeras upp.

Samtidigt så kan man ju inte ha en ersättningsnivå som finansierar vilken bil eller MC som helst. Det är ju inte rimligt att ha en milersättning som täcker kostnaderna för att pendla i en ferrari. Likaväl är det inte en mänsklig rättighet att ha full kostnadstäckning om man valt en hoj som är dyrare i drift.

En del av kostnaden för valet av hoj får man ju stå för själv då det är en merkostnad som uppstår pga att man vill ha ut mer av hojen än att bara transportera sig från A till B.

Min VFR är som exempel dyrare i drift än min förra TDM. Den gick att köra på 0,4 om man höll igen på hastigheten och körde i stort sett lagligt. 0,5 om man körde inspirerat. VFR:en går inte att få under 0,6. Men det är fortfarande billigare för mig än att sätta mig i bilen och stå på tomgång i ändlösa köer. Och körglädjen i VFR:en är överlägsen även om jag måste säga att TDM:en faktiskt var bekvämare på långstyrningar. I synnerhet i måttligt tempo.

Last edited:
Och bara för att belysa det fullständiga vansinnet i Skatteverkets regler:
18:50 vill jag minnas att den skattefria milersättningen är. Det gäller även för mig som är företagare om jag kör i tjänsten med min privata bil.
Då borde jag väl betala 18:50 per mil om jag kör privat med företagets bil, eller hur?
Men icke, då blir det istället förmånsbeskattning. Jag vet inte hur mycket, det varierar med vad det är för bil men det är inga småpengar och det är ett fast belopp per månad, även om man bara kör några mil om året privat.

Kan också nämna att det är väl lägre än 18:50 för dieselbil om jag inte minns fel. Nämner detta eftersom dieselbil togs upp tidigare i tråden.
Hursom lär man ha en oerhört billig och driftsnål bil för att kunna köra för dom pengarna, vare sig det är diesel eller bensin.

kommer inte till att göra igen, så tillvida att det inte är uppenbart att jag kör just mc (fanns lixom ingen ursäkt igår- iklädd ställ och parkerade vid kontoret.....)

//jj

Alltså blandar du inte ihop din arbetsgivare med skatteverket? för jag gissar att du inte sitter och deklarerar färd till jobb som du gjorde igår.

Alltså blandar du inte ihop din arbetsgivare med skatteverket? för jag gissar att du inte sitter och deklarerar färd till jobb som du gjorde igår.

firman använder ju skatteverkets regler för utbetalning av körersättning, och ngn kollade upp vad som egentligen gäller för körning av mc i tjänsten och dess ersättnings nivå.

i bilfallet- bensin/ diesel finns där ingen skillnad på- bara mc som man får sunkig ersättning för...

//jj

Det är inte skatteverkets fel........
Nån tjänsteman för många år sen fick nog utreda avdragen för resor med eget fordon i tjänsten, lämnade rapporten till beställaren, finansdep förmodligen, som i sin tur fick med i nån budgetprop som riksdagen antog.
Dvs, konstigt nog så räcker det inte att rösta man måste gå med i nåt parti (förslagsvis MP, FI, V, S :D ) eller på något annat sätt påverka förslag och beslut. Heltidsjobb, jajamensan...... :huvet:brinnerup

Ja de gör allt för att ta ut extra avgifter från folk för att klar sin idiotiska politik (ska inte gå in på vad).

Ja de gör allt för att ta ut extra avgifter från folk för att klar sin idiotiska politik (ska inte gå in på vad).

Japp, de införde 32% extra på trafikförsäkringen t.ex.

För att finansiera jobbskattebidraget?

Nej, för att vi skulle bli trafiksäkrare!

Jag är numera 32% mer trafiksäker på ett flertal fordon, inklusive Supersprot! :D

Det är dessa 32%, inte nollvisionen, vi ska tacka för lägre dödlighet i trafiken! :Bugar

firman använder ju skatteverkets regler för utbetalning av körersättning, och ngn kollade upp vad som egentligen gäller för körning av mc i tjänsten och dess ersättnings nivå.

i bilfallet- bensin/ diesel finns där ingen skillnad på- bara mc som man får sunkig ersättning för...

//jj
Det argumenterades om bilersättning när jag haft min bil till en utbildning och jag blev bemött med en allmänt taskig attityd, dom menade att jag borde samåkt med den buss som resten av firman åkte med då utbildningen hade planerats i god tid, 3 veckor.
Anledningen till att jag inte kunde samåka var att jag hade ett läkarbesök när bussen åkte och det var planerat 6 veckor innan.
Så nu kör jag sedan 3 år tillbaka inte en enda meter i tjänst och ska jag göra det så får dom fixa hyrbil.

Står det inte specifikt i din tjänst när du fick den så har du ingen skyldighet att använda privat fordon...Har du möjlighet så ställ dom mot väggen att göra ett val.....dessutom ska dom betala utöver den skattefria delen

Hittade en länk som styrker mitt påstående http://www.unionen.se/rad-och-stod/ersattning-nar-du-anvander-egen-bil-i-tjansten

:)!!, min firma är en väääldigt trevlig sådan- trots ersättningen för denna lilla utflykt å tjänstens vägnar, allt sköts snyggt och fint utan krusiduller och ej heller för mycket ifrågasättande för diverse utgifter, så ingen skugga på jobbet mitt- bara det urbota korkade att mc endast betalas till hälften (diesel/bensin/el bilar får ändock en högre ersättning- då bil är en bil:va!)

//jj

Och bara för att belysa det fullständiga vansinnet i Skatteverkets regler:
18:50 vill jag minnas att den skattefria milersättningen är. Det gäller även för mig som är företagare om jag kör i tjänsten med min privata bil.
Då borde jag väl betala 18:50 per mil om jag kör privat med företagets bil, eller hur?
Men icke, då blir det istället förmånsbeskattning. Jag vet inte hur mycket, det varierar med vad det är för bil men det är inga småpengar och det är ett fast belopp per månad, även om man bara kör några mil om året privat.

Kan också nämna att det är väl lägre än 18:50 för dieselbil om jag inte minns fel. Nämner detta eftersom dieselbil togs upp tidigare i tråden.
Hursom lär man ha en oerhört billig och driftsnål bil för att kunna köra för dom pengarna, vare sig det är diesel eller bensin.

Nej. Knepet där är ju att om du har en tjänstebil och bara använder den i tjänsten så måste du inte betala förmånsbeskattning. (Eftersom du ju inte har någon förmån om du bara använder bilen i jobbet).

Men så fort du skall köra din tjänstebil privat så blir det förmånsbeskattning eftersom du har förmånen att ha tillgång till tjänstebilen även privat. Dvs om du så bara kör 1 km privat så räknar skatteverket med att du har tillgång till bilen alla årets dagar och då skall du förmånsbeskattas för det. Om du sedan bara utnyttjar den förmånen en gång till Ica och tillbaka skiter dom högaktningsfullt i.

Enda sättet du kan köra en tjänstebil privat utan förmånsbeskattning på det sättet är om det är en bil som tillhör kontoret eller företaget generellt. Dvs det är inte din personliga bil. Och så får man boka den om man behöver den i tjänsten och man har sagt så att i begränsad omfattning om bilen finns tillgänglig så kan man använda den privat mot avdrag på lönen för dom faktiska kostnaderna så slipper man förmånsbeskattning eftersom man bara eventuellt får förmån för dom km man kört men man kan inte räkna det som att man har tillgång till bilen hela året eftersom den inte är din personliga tjänstebil.

Det där var väl ursprunget till tjänstebil, när man hade stora klistermärken bak där det stod TJÄNSTEBIL. Svågern jobbade på Banverket och där hade de också dessa klistermärken.

5259_1435026604_913de241fb_b_1.jpg

Jojo, jag hittade ingen gammal bild. Det var den som dök upp vid snabb bildgoogling.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!