Skatter, pension och ny regering.

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg, Majorna
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
Inget om pension men läste en artikel i GP om ett par som säger såhär om sin villa:
"- I dag är huset väldigt ekonomiskt. Vi har sjövärmepump, kakelugn och vedpanna och förbrukar fem, sex kubikmeter olja per år. De flesta moderna hus på 130-140 kvadratmeter drar mer energi än det här. Det blir en rolig grej att spara energi, tycker han varpå Janine fortsätter:"
Det som är grejen här är att damen i huset är sekreterare för MP och iaf jag tycker att deras förbrukning är åt helvete. Inte är det första gången heller som man ser MP-anslutna ha relativt skeva uppfattningar av sin egen energikonsumtion.
http://www.gp.se/bostad/1.2524060-slottsherrens-gava-till-alskarinnan
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inget om pension men läste en artikel i GP om ett par som säger såhär om sin villa:
"- I dag är huset väldigt ekonomiskt. Vi har sjövärmepump, kakelugn och vedpanna och förbrukar fem, sex kubikmeter olja per år. De flesta moderna hus på 130-140 kvadratmeter drar mer energi än det här. Det blir en rolig grej att spara energi, tycker han varpå Janine fortsätter:"
Det som är grejen här är att damen i huset är sekreterare för MP och iaf jag tycker att deras förbrukning är åt helvete. Inte är det första gången heller som man ser MP-anslutna ha relativt skeva uppfattningar av sin egen energikonsumtion.
http://www.gp.se/bostad/1.2524060-slottsherrens-gava-till-alskarinnan

Sjövärme är ju väldigt effektivt ur både ekonomiskt och miljöperspektiv.
Men om man måste backa upp med ved (som inte är särskilt miljövänligt egentligen) och fem-sex kubik olja, så har man gjort något fel.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Inget om pension men läste en artikel i GP om ett par som säger såhär om sin villa:
"- I dag är huset väldigt ekonomiskt. Vi har sjövärmepump, kakelugn och vedpanna och förbrukar fem, sex kubikmeter olja per år. De flesta moderna hus på 130-140 kvadratmeter drar mer energi än det här. Det blir en rolig grej att spara energi, tycker han varpå Janine fortsätter:"
Det som är grejen här är att damen i huset är sekreterare för MP och iaf jag tycker att deras förbrukning är åt helvete. Inte är det första gången heller som man ser MP-anslutna ha relativt skeva uppfattningar av sin egen energikonsumtion.
http://www.gp.se/bostad/1.2524060-slottsherrens-gava-till-alskarinnan

Undrar vilka hus på 130-140m3 som drar den mängden energi?:va

Dom utan fönster eller...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...förbrukar fem, sex kubikmeter olja per år...
Det som är grejen här är att damen i huset är sekreterare för MP...

:rofl muahahaha.... MuPparna är fan i mig helt sanslösa, kräver att alla andra ska vara miljövänliga och eldar sedan olja för att värma sina bostäder. Det är inte ens billigare än el så man undrar ju verkligen varför en miljömupp väljer att värma med olja. Billig diesel via någon egen firma?

Sedan tycker de att vi andra ska köra omkring i elbilar där problemet är att sladden är för kort. De kan ju börja med att värma sin bostad med el istället för olja så motsvarar det nog ett hundratal elbilar.

Romson själv som också eldar med olja, gör ansträngningen att skaffa fram giftig färg från norge och spelar ovetande om det olagliga i att använda färg de själva varit med och förbjudit.

Dom kanske ska sluta tugga flugsvamp på sina partimöten och läsa på lite. För oss ickepolitiker är olagliga saker olagliga även ifall vi inte känner till lagarna.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Så det är dessa åtgärder som skall få igång Sverige ?

1. Avtrappning av jobbskatteavdraget. Nedräkning för löntagare med arbetsinkomster över cirka 50 000 kronor i månaden. Avtrappningstakten ska vara på 3 procent. Det innebär att inget jobbskatteavdrag ges för dem som har arbetsinkomster som överstiger 123 300 kronor per månad vid genomsnittlig kommunalskattesats, skriver regeringen.

2. Ökade skatteintäkter: 2,4 miljarder kronor 2015. Fler får betala statlig inkomstskatt. Uppräkningen av gränsen för statlig inkomstskatt begränsas. För närvarande räknas den upp med förändringen i konsumentprisindex plus två procentenheter. Enligt överenskommelsen ska uppräkningen bara ske med KPI. Ökade skatteintäkter: 1,9 miljarder kronor.

3. De sänkta arbetsgivaravgifterna för unga tas bort. Görs i två steg. Ökade skatteintäkter: 9,6 miljarder 2015. 18,8 miljarder kronor 2016.

4. Begränsning av avdragsrätten för privat pensionssparande. Avdragsrätten begränsas när det fasta beloppet sänks från 12 000 till 1 800 kronor per år. Ökade skatteintäkter: 3,1 miljarder kronor 2015.

5. Särskild löneskatt återinförs delvis för 65+. Den särskilda löneskatten återinförs till delvis på löner samt på inkomst av aktiv näringsverksamhet för personer som har fyllt 65 år. Ökade skatteintäkter: 2,3 miljarder kronor 2015

6. Slopad läx-RUT Skattereduktion för privatundervisning, den så kallade läx-RUT, avskaffas. Ökade skatteintäkterna: 50 miljoner kronor 2015.
7. Höjd skatt på kärnkraftsreaktorer. Skatten på termisk effekt i kärnkraftsreaktorer höjs från 12 648 till 14 770 kronor per megawatt av högsta tillåtna termiska effekt och månad. Ökade skatteintäkterna: 0,25 miljarder kronor.

8. Höjd tobaksskatt. Punktskatten på cigaretter, cigarrer, cigariller, röktobak och tuggtobak höjs med 6 procent och punktskatten på snus höjs med 12 procent. Priset för ett paket cigaretter som i dag kostar 55 kronor ökar till 57,41 kronor. En dosa portionssnus kommer att kosta 44,41 kronor i stället för 43 kronor. Ökade skatteintäkter: 0,90 miljarder kronor 2015.

Sänkt skatt:
Sänkt skatt för pensionärer. I ett första steg tas skillnaden (mellan beskattad arbetsinkomst och pension) bort för inkomster upp till cirka 120 000 kronor.

Dessutom sänks skatten även för pensionärer med inkomster upp till cirka 240 000 kronor per år. Minskade skatteintäkter: Två miljarder kronor 2015.

De här skatteförändringarna saknas:
• Ingen höjning av bensinskatten nästa år trots att både Miljöpartiet och Vänsterpartiet har gått till val på det.

• Den sänkta restaurangmomsen blir kvar. Både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har velat ta bort den, men Miljöpartiet har försvarat den.

• Rutavdraget avskaffas inte trots att Socialdemokraterna ville banta det och Vänsterpartiet helt ta bort det.

S fortsätter att göra livet surt för vanligt folk ja. Inget nytt på den fronten. Allt pga avundsjuka, för några större summor får de ju inte in.

Som företagare(eller vanligt hushåll för den delen) vet man att det är precis lika viktigt med att hålla låga kostnader som höga intäkter men det verkar S helt ha missat.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
:rofl muahahaha.... MuPparna är fan i mig helt sanslösa, kräver att alla andra ska vara miljövänliga och eldar sedan olja för att värma sina bostäder. Det är inte ens billigare än el så man undrar ju verkligen varför en miljömupp väljer att värma med olja. Billig diesel via någon egen firma?

Sedan tycker de att vi andra ska köra omkring i elbilar där problemet är att sladden är för kort. De kan ju börja med att värma sin bostad med el istället för olja så motsvarar det nog ett hundratal elbilar.

Romson själv som också eldar med olja, gör ansträngningen att skaffa fram giftig färg från norge och spelar ovetande om det olagliga i att använda färg de själva varit med och förbjudit.

Dom kanske ska sluta tugga flugsvamp på sina partimöten och läsa på lite. För oss ickepolitiker är olagliga saker olagliga även ifall vi inte känner till lagarna.

Tror du hon åker kollektivt till jobbet då?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.dn.se/nyheter/politik/grafik-jamfor-de-olika-budgetforslagen/

Grafiska presentationer är verkligen guld, informerar så grymt mycket smidigare, bättre och mer uppskattat än något annat.

Är det bara jag som känner att hela diskussionen och "bråket" om vilka som ska styra Sverige bara mer och mer görs tydligt att man gör en höna av en fjäder till stor del?

Kolla in grafiken, det är i få fall det handlar om mer än en procent i skillnad.
Dock med det sagt inte menat att det är en liten skillnad mellan om Alliansen eller (S)(V)a(MP)regeringen får styra.

Det har Löfvén och framförallt Romson och Fridolin, på ett högst negativt sätt, visat upp och bevisat, både genom handlingar och tankesätt.....





:crash
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
http://www.dn.se/nyheter/politik/grafik-jamfor-de-olika-budgetforslagen/

Grafiska presentationer är verkligen guld, informerar så grymt mycket smidigare, bättre och mer uppskattat än något annat.

Är det bara jag som känner att hela diskussionen och "bråket" om vilka som ska styra Sverige bara mer och mer görs tydligt att man gör en höna av en fjäder till stor del?

Kolla in grafiken, det är i få fall det handlar om mer än en procent i skillnad.
Dock med det sagt inte menat att det är en liten skillnad mellan om Alliansen eller (S)(V)a(MP)regeringen får styra.

Det har Löfvén och framförallt Romson och Fridolin, på ett högst negativt sätt, visat upp och bevisat, både genom handlingar och tankesätt.....





:crash
Budgeten är ju ganska kortsiktig, jag är mer orolig över vilka skador det kan ge i det långa loppet.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Säger ju inte så mycket egentligen. Det är ju mer hur man använder pengarna i budgeten som är intressant.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur MYCKET pengar är ju inte lika intressant som hur det ANVÄNDS.
Det är nog där det skiljer mest.

Men jag skall ärligt säga att det är mer likt än jag trodde. :rolleyes:
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
image-90109cfabc090ef28152e176d24788a7fb34cae570f0f68b5316610caf6c50e2-V.jpg

Cirkus Löfven fortsätter men att det skulle bli kaos med S och MP var väl inte helt oväntat.

Skulle nog vara lättare för S att regera själva, skulle sannolikt bli lättare att kompromissa med alliansen om politiken.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
View attachment 413753

Cirkus Löfven fortsätter men att det skulle bli kaos med S och MP var väl inte helt oväntat.

Skulle nog vara lättare för S att regera själva, skulle sannolikt bli lättare att kompromissa med alliansen om politiken.

Det är lugnt, Stefan har lovat att fixa blocköverskridande lösningar. :tummenupp

Om nu bara Annie eller Jan behagade svara när han ringer... :gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är lugnt, Stefan har lovat att fixa blocköverskridande lösningar. :tummenupp

Om nu bara Annie eller Jan behagade svara när han ringer... :gnissla

:D

Han verkar inte inse att han och svamprökarna är i minoritet och måste förhandla och istället pratar han bara om att andra ska ta ansvar. Ansvar är tydligen att låta en minoritet få bestämma.

Det mest beklämmande är ju dock att han verkar sakna en plan B. Detta kom ju inte som en blixt från klar himmel.

Egentligen har jag trott att Löfven är det bästa som såsarna haft på länge eftersom jag förväntat mig att han har en god inblick i vad företagen behöver. Men än så länge har han bara visat sig vara en utomordentligt dålig strateg/taktiker.

Men det kanske är vad man borde väntat sig när man sätter en svetsare som chef för ett helt land.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det som har hänt är minst ett år gammalt. Att eliten nu är förvånad är det enda förvånande.

Demokrati - inte bara för Södermalm
 

Pappa

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Vespa
Ja nu ändras allt igen, får se hur det går denna gång och att de som kanske känner att de röstade fel senast röstar rätt denna gång. På tal om pension som jag frågade om innan, är det någon här som är senior och är medlem på seniordeal.se? Är det bra eller dåligt? Kostar det?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top