Skattemärke med 13 eller ? tecken.

Jag har en polare som hade ett "skattekvitto" med 14 på, som det stod "Fjortis" på istället för regnummer.
Han blev stoppad av polisen som påpekade att man inte får ha skattekvitto på den främre registreringsskylten på en bil... Polaren svarade då snällt att det inte var ett skattekvitto, för det finns inte 14 månader på ett år.
Polisen muttrade och lommade sakta iväg :)

har hört att det kostar just en 3-hundring. Men morsans kille har kört sin folka-pickis utan märke sen 98 eller nåt. Han har en hög märken i en låda.

Men iaf, jag körde utan märke efter att jag bytt skylt (man tappar dem ibland i skogen) o det såg lite tomt ut, så jag ritade dit en smiley-gubbe. Då var det en kompis som informerade om att man inte får rita på skylten heller...
Fram med pennorna och den inre konstnären och gör en liten blomma eller nåt i ett hörn!

Blev stoppad i bilen en gång för de tyckte jag var lite skum som sladdade runt i ett industriområde mitt i natten. De kollade allt, sen fick jag åka. Efteråt gick det upp för mig att mitt skattemärke var gammalt pga att jag inte fått ett nytt (hade betalat), detta för att jag missat besiktningen! CBR upplyste om att jag haft körförbud i ett halvår! Vad kollade poliserna egentligen? :3freak

Blondie skrev:
Hmm har för mig att det inte står någonstansi lagen att skattekvittot måste medföras vid färd

Förordning (2001:650) om vägtrafikregister

9 kap. Kontrollmärken m.m.

10 § En fordonsägare som har fått ett kontrollmärke skall snarast sätta det väl synligt på fordonets registreringsskylt eller, om fordonet har två skyltar, på den bakre av dessa.

17 kap. Straffbestämmelser m.m.

Ansvar

2 § Till penningböter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. 6 kap. 11 §,
2. 7 kap. 10 eller 16 § jämförd med 10 §,
3. 8 kap. 14 § andra stycket,
4. 9 kap. 10 eller 11 § eller 13 § andra stycket,
5. 10 kap. 11, 12 eller 13 §,
6. 14 kap. 7 §, eller
7. 5 § tredje stycket andra meningen.
Till samma straff döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot föreskrifter om skyltar eller märken som har beslutats enligt bemyndiganden i denna förordning. Förordning (2002:945).

Så det så! :)

CHROLO skrev:
Förordning (2001:650) om vägtrafikregister

9 kap. Kontrollmärken m.m.

10 § En fordonsägare som har fått ett kontrollmärke skall snarast sätta det väl synligt på fordonets registreringsskylt eller, om fordonet har två skyltar, på den bakre av dessa.

17 kap. Straffbestämmelser m.m.

Ansvar

2 § Till penningböter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. 6 kap. 11 §,
2. 7 kap. 10 eller 16 § jämförd med 10 §,
3. 8 kap. 14 § andra stycket,
4. 9 kap. 10 eller 11 § eller 13 § andra stycket,
5. 10 kap. 11, 12 eller 13 §,
6. 14 kap. 7 §, eller
7. 5 § tredje stycket andra meningen.
Till samma straff döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot föreskrifter om skyltar eller märken som har beslutats enligt bemyndiganden i denna förordning. Förordning (2002:945).

Så det så! :)

Och vad var det för mossig paragraf jag hittade då!? Från -72 !?
Tur att det finns folk me`koll........

behöver ett jag med, dock med årets färg och rätt siffra för regnummer som slutar på 7

R2 skrev:
behöver ett jag med, dock med årets färg och rätt siffra för regnummer som slutar på 7

Öhh, vänta nu. Numret på kontrollmärket talar väl om när skatten ska betalas och har väl inget med registreringsnumret att göra?

Lurch skrev:
Öhh, vänta nu. Numret på kontrollmärket talar väl om när skatten ska betalas och har väl inget med registreringsnumret att göra?
fan vet jag,,, vill ju inte ha tag i ett för att min bil är besiktigad direkt... :)

Lurch skrev:
Exempel: Slutsiffra 7 på regnumret= besiktningsperiod juli tom. november.
Skatten ska då vara betald senast sista december , vilket innebär en 12a på skattekvittot. Slutsats: Slutsiffran på regnumret o siffran på kvittot har rätt mycket med varandra att göra!!

poke skrev:
Exempel: Slutsiffra 7 på regnumret= besiktningsperiod juli tom. november.
Skatten ska då vara betald senast sista december , vilket innebär en 12a på skattekvittot. Slutsats: Slutsiffran på regnumret o siffran på kvittot har rätt mycket med varandra att göra!!

Du tror inte det har med att göra när fordonet togs i bruk första gången?

Blondie skrev:
Ja, fan vet!? Jag säger som våra politiker " vi får tillsätta en utredning" :hihi

Blondie skrev:

NEJ!

Själv har jag blivet stoppad flera ggr utan märke, tycker att det är lite onödigt att förstöra så fina skyltar.
Om dom tjatar, säg bara att det satt på när du åkte.....

När vi ändå diskuterar detta, varför sätter personer nya märket förskjutet neråt så att föregående år syns??? :huvet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT