Skattefinansierad semester av mona sahlin

du tror säkert att det springer runt isbjörnar här också

Edit: det jag ville framföra var vad du anser on norrlänningar, slöa och går på bidrag mao.. verkligheten är nog inte är som du tror..

nu tänker jag inte skriva mer i denna tråd

Ta det inte så bokstavligt. Jag trodde du skulle förstå att jag inte var helt allvarlig när jag gjorde blinksmileyn. Jag vet förstås att inte alla norrlänningar röstar rött även om det är en överrepresentation. Feministstudenter i Umeå inte minst. :zpy

Ta det inte så bokstavligt. Jag trodde du skulle förstå att jag inte var helt allvarlig när jag gjorde blinksmileyn. Jag vet förstås att inte alla norrlänningar röstar rött även om det är en överrepresentation. Feministstudenter i Umeå inte minst. :zpy

okay, du får en sån här då ;)

Med tanke på att Bodström, förutom att slita hund i riksdagen, hann skriva böcker, vara ledamot i kyrkofullmäktige, advokat, ordförande i Ecpat och stryelseledamot i Pysslingen, så kanske en riksdagsmannapost snarare motsvarar 16 timmars jobb per 7 dagar. Och då tar jag i i överkant.

Edit: Dessutom är han fyrabarnspappa och därmed känns argumentet att han suttit och skrivit böckerna helt på sin fritid som något urholkat.

Vilket kräk. :mad::mad::mad:

I en oberoende undersökning i Aftonbladet ansåg 55% att hon borde avgå för partiets bästa.
Anledningen till att hon sitter kvar anges att det inte finns lämpliga kandidater och att gjorde en bra valspurt. Sedan bröt hennes parti med V och MP för att fokusera på sin politik.

Senare undersökningar visar att stödet för alliansen ökat snarare än minskat.

Hur kan man som förtroendevald sitta kvar med ett sånt massivt motstånd?
Tyder på att partiet är sjukt och ruttet.

Arkelsten har också rest en del. Kanske en mer tveksam resa än Sahlins.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/var-fjarde-valjare-avga-arkelsten_5582047.svd

Så har vi Vickans smekmånad, som också var lite olämplig.

Hur kan det vara mer tveksamt, visst, det har bjudits på resan från intresseorganisationer för sin sak men det har varit jobbrelaterat.
Det som däremot är frågan vad gäller Arkelsten är om hon verkligen är kapabel att kunna avgöra vad som är rimligt och inte rimligt, där tycker jag det finns lite frågor att ställa.

Men Sahlin drog på semester...

Vickans smekmånad, vad är det med den? Det går tydligen inte att muta kungahuset enligt lag utan gåvorna får vara stora och det var de... förstår inte problemet.

...Du tycker alltså att en veckas semester är värre än när en miljöpolitisk talesman, som har en riksdagsröst i omröstningar om kärnkraft och miljöfrågor, låter sig bjudas på resor av lobbyorganisationer för kärnkraftsutbyggnad och oljebolag?! :va

Jag röstar på alliansen och ogillar Sahlin men ibland tar sig Sahlinhatet här på SH rätt löjeväckande proportioner.

Last edited:
...Du tycker alltså att en veckas semester är värre än när en miljöpolitisk talesman, som har en riksdagsröst i omröstningar om kärnkraft och miljöfrågor, låter sig bjudas på resor av lobbyorganisationer för kärnkraftsutbyggnad och oljebolag?! :va

Jag röstar på alliansen och ogillar Sahlin men ibland tar sig Sahlinhatet här på SH rätt löjeväckande proportioner.

Säger inte att det är rätt gjort men hon har trots allt gjort det i tron att det är bra för hennes politiska arbete, Sahlin drog på bondpermis utan en tanke på arbete.

Sen att det är fel att åka på lobbyresa håller jag absolut med om men det är en omdömesavvägning som kommer in i bilden då... och då anser jag fortfarande att bondpermis tar priset.

Så i kort i min bok, Arkelsten har gjort det med goda intentioner men det blev fel... Sahlin har helt enkelt skitigt i vad som är bra och dåligt och sett till sig själv.

Dubbelmoral

Sahlin är förbrukad och förtroendet för henne är i botten sedan långt tillbaka som späs på av att hon tar en veckas semsester som skattefinansieras som folkvald politiker med 140000kr/mån, har du eller någon annan såna förmåner.:va

Helt sjukt att hon sitter kvar!

Men det tyder väl inte på att hon stöder dom.
Vi har en kärnkraft som används och anses idag som det mest miljövänliga alternativet. Vad är det för fel att skaffa sig info från dom om man kritiskt värderar det man får info om.

Som att säga att det är fel av Stadsministern att åka till kommunistdiktaturen kina som har dödsstraff och diskutera relationen mellan länderna.
Det är väl det politiken handlar om att kunna förhandla med andra för att genomdriva sina ideer.

Last edited:
I en oberoende undersökning i Aftonbladet ansåg 55% att hon borde avgå för partiets bästa.
Anledningen till att hon sitter kvar anges att det inte finns lämpliga kandidater och att gjorde en bra valspurt. Sedan bröt hennes parti med V och MP för att fokusera på sin politik.

Senare undersökningar visar att stödet för alliansen ökat snarare än minskat.

Hur kan man som förtroendevald sitta kvar med ett sånt massivt motstånd?
Tyder på att partiet är sjukt och ruttet.

Problemet för S är inte bara Mona. Partiet har befunnit sig i en nedåtgående trend sedan 70-talet, och den har inget med Mona att göra. Dessutom finns det tre socialdemokratiska partier idag. De ska dela på rösterna. Förr fanns Socialdemokraterna. Nu finns Vänsterpartiet och Miljöpartiet som i princip fullgoda socialdemokratiska partier.

Hur kan det vara mer tveksamt, visst, det har bjudits på resan från intresseorganisationer för sin sak men det har varit jobbrelaterat.
Det som däremot är frågan vad gäller Arkelsten är om hon verkligen är kapabel att kunna avgöra vad som är rimligt och inte rimligt, där tycker jag det finns lite frågor att ställa.

Vickans smekmånad, vad är det med den? Det går tydligen inte att muta kungahuset enligt lag utan gåvorna får vara stora och det var de... förstår inte problemet.

Det är just för att det var jobbrelaterat som det var ett problem med resan.

Vickans resa har jag personligen inga problem med. Men det blev en debatt runt den. Vad jag minns så var det stora argumentet mot den att det är olämpligt att ta emot den typen av gåvor från någon som man ska representera likställd med andra. Nu är hon inte vald till sitt ämbete och inte heller anställd, så hon kan inte mutas.

Det är just för att det var jobbrelaterat som det var ett problem med resan.

Vickans resa har jag personligen inga problem med. Men det blev en debatt runt den. Vad jag minns så var det stora argumentet mot den att det är olämpligt att ta emot den typen av gåvor från någon som man ska representera likställd med andra. Nu är hon inte vald till sitt ämbete och inte heller anställd, så hon kan inte mutas.

Fast att det var en jobbrelaterad resa gör det ju som jag skrev att det gjordes med goda intentioner, sen att det inte blir bra när dessa intresseorganisationer står för hela kalaset, ja det är ju inte alls särskilt bra. Det har med andra ord gjorts mot bättre vetande men av misstag som jag tolkar det.
Men i min bok så är det bättre än att ta bondpermis.

Fast att det var en jobbrelaterad resa gör det ju som jag skrev att det gjordes med goda intentioner, sen att det inte blir bra när dessa intresseorganisationer står för hela kalaset, ja det är ju inte alls särskilt bra. Det har med andra ord gjorts mot bättre vetande men av misstag som jag tolkar det.
Men i min bok så är det bättre än att ta bondpermis.

Det borde ingå i grundkursen för politiker att man aldrig låter en lobbygrupp eller ett särintresse bjuda på resor. Det spelar ingen roll hur mycket hon lärde sig eller vilken etikett arrangören satt på resan. Det var en bjudresa som kan kallas för en muta. Hon kan omöjligen varit så blåögd att hon inte insåg detta.

Carl Bilt i sin blogg som Expressen uppmärksammat. Kan nog ge honom en poäng där.

"Jag noterar att åtminstone DN i dag vill göra stor så kallad affär av att moderate partisekreteraren Sofia Arkelsten suttit i styrelsen för börsbolaget Sweco.
Löjligt. Mycket löjligt.
Är det något som skall kritiseras så är det att inte fler politiskt aktiva har konkret erfarenhet av eller förankring i olika delar av näringslivet.
Verksamhet i en företagsstyrelse skall inte ses som mindre meriterande än att sitta i styrelsen för t ex en facklig organisation. Bägge ger erfarenheter, insikter och förankring som självfallet är av betydelse för det politiska systemet i dess helhet.
Risken med den typ av journalistik som denna morgon DN går i spetsen för är ju att ingen med politiska aspirationer i framtiden vågar gå i närheten av företag – och att företag tar ut ett säkerhetsavstånd till alla som har ett politiskt engagemang.

Att det skulle vara till betydande skada kan det inte råda något tvivel om."

Sedan bör politiker undvika att hamna i situationer som kan leda till att de hamnar i den sits som Sofia Arkelsten nu hamnat i. Lobbyismen ska man inte underskatta idag. Kolla vilken yrkeskarriär som Göran Persson valde efter sin tid som statsminister och partiledare. Tony Blair valde samma yrkesbana efter sin tid som premiärminister i England. Ingen kan inbilla mig att lobbyisterna inte påverkat politiker genom åren att ge fördelar inom både lokal och rikspolitiken. Det i sig är allvarligt.

Bra att media uppmärksammar den här typen av frågor, men det får inte gå till överdrift. Önskar vi hade fler politiker med hög integritet. Då hade vi nog inte haft den här diskussionen så fort bjudresor och annat kom upp. Det är en sak att låta sig bjudas med betald eller obetald. Det är en annan sak att sedan låta sig påverkas och ta beslut som gynnar en själv och bolaget i fråga. Jag vet inte särskilt mycket om Sofia Arkelsten. Svårt att avgöra var hennes lojalitet ligger. Förtroendeuppdraget eller lobbyisterna. En granskning är nog inte fel trots allt. Tyvärr brukar de ju inte leda någonstans.

Malmös starke man Ilmar Reepalu åtalades men friades för en bjudresa till Sydafrika:

"Ilmar Reepalu, ordförande i kommunstyrelsen i Malmö, åtalades 2006 misstänkt för mutbrott efter en resa till Sydafrika två år tidigare. Resan bekostades av en skånsk it-miljardär som gav den till Reepalu i 60-årspresent. Företagaren åtalades i sin tur för bestickning. Ett hundratal gäster hade bjudits på resan som gick till företagarens safaripark. Men trots att Malmö stad gjort affärer med företagaren var det inget mutbrott, enligt hovrätten."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/flera-politiker-pa-bjudresor_5577087.svd

Kasta sten i glashus fick just ett ansikte.....herregud, kan ingen bara gräva ner kärringen?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8035562.ab

Mona kastade inte sten i glashus. Det är skillnad på att bli bjuden på en resa av ett företag man sedan kan känna någon sorts tacksamhetsskuld till jämfört med en vanlig semesterresa betald av skattepengar. Sedan påstår jag inte att det sistnämnda är rätt, men någon sten har då inte kastats i något glashus.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park