Skattefinansierad semester av mona sahlin

Nja en av dom 2/3 är väl facket som sponsrar?

Njae, facket är väl största bidragsgivaren till S men det ä väl fortfarande partiet och partikongressen som har bestämt att de skall komplettera partiledarens lön så att den motsvarar stadsministerns under de perioder de är i opposition?!

Njae, facket är väl största bidragsgivaren till S men det ä väl fortfarande partiet och partikongressen som har bestämt att de skall komplettera partiledarens lön så att den motsvarar stadsministerns under de perioder de är i opposition?!

Njoe, spelar väl ingen roll vilka som beslutar, det var väl vem som betalar som var frågan? :va

Hur kan hon dra in 140k i månaden, men ändå lyckas se ut som hon sitter i en etta och pimplar vin och röker hela dagarna?!? Helt otroligt...

Det skulle också vara intressant att veta hur man motiverade att hon skulle ha en lön likvärdig vår statsminister. :va

KLYFTORNA MÅSTE MINSKA:rolleyes:

Som riksdagsman har man ett förtroendeuppdrag. Att delta i valrörelsen är en del i detta uppdrag. Finns nog en anledning varför man är så restriktiv med att bevilja ledighet från sina riksdagsuppdrag. Att man efter alla dessa år inte inte funnit något lämpligt sätt tyder på det.

Åtminstone borde de inte kunna ta emot full betalning om det uppdagas att de tagit ledigt på eget bevåg. Det är ju ett slag i ansiktet på väljarna som får betala för denna lekstuga. Jag ser detta som en förtroendefråga. Antingen löser man så att riksdagsmännen kan ta ledig på legitim väg eller så får man se till att sätta stopp för den här typen av fasoner. Inget företag skulle acceptera liknande företeelser. Att någon åker på semester oanmäld - utom möjligtvis för den närmsta riksdagsgruppen som får täcka upp så gott det går.

Alla företag jag har varit på har accepterat att man kvittar övertid mot ledighet. Jag skulle tro att det är vanligt hos riksdagsledamöterna. För dem är ändå gränsen mellan arbetstid och fritid utsuddad.

Är det då märkligt om partiledaren för sveriges stösta parti har den lön hon har? Två tredjedelar av hennes lön betalas väl f.ö. av partiet och inte av skattepengar?

Misstänker att du inte ställer den frågan till mig då jag inte skrivit att jag motsätter mig lönen de ger sin ledare.
Hon får sin lön som riksdagsman från riksdagen och sedan har partiet själva skjutit till resten, har inga synpunkter på det då det är deras pengar.

Men det som är snett i hela historien är att hon åsidosätter sitt uppdrag som riksdagskvinna för att gotta sig i solen med familjen... hon är folkvald till sin position och har valt att acceptera den tjänsten, då håller man inte på med såna saker utan man skall finnas tillgänglig under hela den tiden som är utsatt.

Alla företag jag har varit på har accepterat att man kvittar övertid mot ledighet. Jag skulle tro att det är vanligt hos riksdagsledamöterna. För dem är ändå gränsen mellan arbetstid och fritid utsuddad.

Så vad säger företaget om att du bara drar till Thailand utan att yrka om semester/tidskvittering? ;)

Sen är det också skillnad på ett riksdagsuppdrag och en anställning.

Last edited:

Beror på vilket jobb man har. Jobbade inom finansbranchen ett tag och där var vi tvugna att ta ut övertid i lön.

Misstänker att du inte ställer den frågan till mig då jag inte skrivit att jag motsätter mig lönen de ger sin ledare.
Hon får sin lön som riksdagsman från riksdagen och sedan har partiet själva skjutit till resten, har inga synpunkter på det då det är deras pengar.

Men det som är snett i hela historien är att hon åsidosätter sitt uppdrag som riksdagskvinna för att gotta sig i solen med familjen... hon är folkvald till sin position och har valt att acceptera den tjänsten, då håller man inte på med såna saker utan man skall finnas tillgänglig under hela den tiden som är utsatt.

Så vad säger företaget om att du bara drar till Thailand utan att yrka om semester/tidskvittering? ;)

Sen är det också skillnad på ett riksdagsuppdrag och en anställning.

Vi måste naturligtvis komma överens om det med företaget, men det brukar inte vara ngt problem.

Det är möjligt att hon gjort fel, men en veckas frånvaro känns inte som ngt att bli upprörd över. Däremot borde kanske regelverket ses över så att det blir möjligt att ta ledigt en vecka, mot avdrag på arvodet.

Vi måste naturligtvis komma överens om det med företaget, men det brukar inte vara ngt problem.

Det är möjligt att hon gjort fel, men en veckas frånvaro känns inte som ngt att bli upprörd över. Däremot borde kanske regelverket ses över så att det blir möjligt att ta ledigt en vecka, mot avdrag på arvodet.

Och här finns det tydligen regler som säger att semester inte ges utöver de perioder som riksdagen har stängt... och det är väl 3-4 veckor över julen och 10 veckor över sommaren, men du kanske anser att det inte räcker med den semestern, eller?

men du kanske anser att det inte räcker med den semestern, eller?

Ja, och när riksdagen är stängd gör de inget annat än att lökar. :mad::mad::mad::mad: Det där tramset om att de då skulle bedriva politiskt arbete på hemmaplan eller delta i saker som Almedalsveckan är bara hittepå. Under år som i år när det är valår kan jag tänka mig att de lökat extra mycket under sommarmånaderna. Valkampanj börjar man driva i mitten på augusti. Innan det är det bara vaska skumpa på Kallis som gäller! :yoparty:yoparty

Och här finns det tydligen regler som säger att semester inte ges utöver de perioder som riksdagen har stängt... och det är väl 3-4 veckor över julen och 10 veckor över sommaren, men du kanske anser att det inte räcker med den semestern, eller?

Jag tycker att det borde finnas en möjlighet för dem att ta ledigt även andra tider, rimligen då med avdrag på arvodet.

Ja, och när riksdagen är stängd gör de inget annat än att lökar. :mad::mad::mad::mad: Det där tramset om att de då skulle bedriva politiskt arbete på hemmaplan eller delta i saker som Almedalsveckan är bara hittepå. Under år som i år när det är valår kan jag tänka mig att de lökat extra mycket under sommarmånaderna. Valkampanj börjar man driva i mitten på augusti. Innan det är det bara vaska skumpa på Kallis som gäller! :yoparty:yoparty

Absolut, självklart lökar de... :brinnerup

Men faktum är att de valt denna inriktning i sina liv och vetat om premisserna sedan länge, då är det inte läge att skolka från riksdagen, speciellt inte med den historia som Sahlin bär på.

Jag tycker att det borde finnas en möjlighet för dem att ta ledigt även andra tider, rimligen då med avdrag på arvodet.

Det står alla dessa riksdagsmän/kvinnor fritt att avsäga sig sina uppdrag.

självklart inte, men tror du allvarligt att hon får vara ifred där nere?

Sahlins presstaleskvinna hade själv inte haft kontakt med henne... så nej, det tror jag inte.

Sen är det ju faktiskt så att de får denna höga ersättning de har just för att det är ett påfrestande arbete som kräver långa dagar och ständig närvaro, något de själva kräver av andra och något de vetat om när de gav sig in i politiken.

Last edited:
Säger hon ja..
Jag förstår inte varöfr jag skriver i en politisk tråd.. adjö

Varför skulle hon ljuga så att Sahlins läge försämras?
Hade väl varit bättre att säga att de haft tät kontakt hela dagarna och att Sahlin haft ett par distansmöten under tiden... eller?

självklart inte, men tror du allvarligt att hon får vara ifred där nere?

jag hoppas som många andra att hon kanske ska söka sig ett annat jobb.. trots att jag inte röstade som merparten i den här klagotråden

Ja jag tror hon får vara ifred, varför skulle hon inte? hon har ju kopplat alla samtal till sin sekreterare det är ju han som svarar när aftonbladet ringer.

Du tycker alltså inte att man ska få klaga när en partiledare gör på detta sättet?.
Man ska bara knyta näven i fickan?.

Sen finns det oreglerad arbetstid, vilket jag förutsätter att ledarmöterna har. Där har man avsagt sig övertid-ob osv i gengäld högre lön (je, 56kkr är högre än genomsnittet för en med reglerad arbetstid) samt ibland fler semesterdagar.

Men att kvitta ut full lön UTÖVER ordinarie semester i samband med ledighet borde vara trolöshet mot huvudman, dvs staten och folket..

Men Sahlin repsresenterar sin politik väl, allt man gör ska ske på andras bekostnad och kan man fiffla är det helrätt :banana

Jaa, jävlar. Jag ska se vad min arbetsgivare tycker om att jag smiter iväg en vecka till Samoa samtidigt som jag stämplar fulltid i lönesystemet...

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär