Skattefinansierad semester av mona sahlin

För tre veckor sedan meddelades att riksdagsmännens arvode höjs med 1 000 kronor i månaden från 1 november. Månadslönen är i dag 56 000 kronor.
För Mona Sahlins del är dock lönen betydligt högre.
Socialdemokraterna har bestämt att hon ska tjäna lika mycket som statsministern och betalar därför ut mellanskillnaden.
Mona Sahlin tjänar därför 140 000 kronor i månaden sedan den 1 juli i år.

Mohahaha :D

Känner mig inte allt för upprörd. Hon kommer dessutom att hinna klanta till det tio resor värre innan nästa val. Tack gode gud för Måna, med en vettig partiledare kunde ju vänsterpacket ha vunnit.

Skattepengar

Hon har givetvis all rätt till semester, men det är också nyckelordet. Som riksdagsman borde man väl vara föredömme. Min arbetsgivare skiter i om jag tar semester, flex eller komp i en vecka - men betald arbetstid får jag för att jobba och inte att ligga på stranden.

För övrigt är jag tacksam, bättre valarbetare finns inte...

Känner mig inte allt för upprörd. Hon kommer dessutom att hinna klanta till det tio resor värre innan nästa val. Tack gode gud för Måna, med en vettig partiledare kunde ju vänsterpacket ha vunnit.

Det är nog risk för det nästa gång. Borgarna kommer att göra sig ovän med några procent till av befolkningen de kommande 3-4 åren. En ny partiledare, en enighet i det röd/gröna alternativet och en tydlig handlingsplan för att återställa ett solidariskt samhällsklimat så är saken klar.

Tja. Jag gillar henne inte heller. Förmodligen har hon jobbat dag och natt sju dagar i veckan under en längre period och tänkte väl att hon kunde kompa ut en veckas ledighet...

Såna här saker kan man ju vrida till hur som helst. Expressen & Aftonbladet i synnerhet..

Ja, på ett sätt är det förståeligt att hon vill ha semester, men samtidigt måste hon ju inse att sådana här händelser fullständigt undergräver det lilla förtroende hon fortfarande har hos det svenska folket. Hon har utan tvivel råd att vara ledig en vecka, om hon drar in 150 000 i månaden.

Verkar dock konstigt att riksdagen har så oflexibla regler för ledighet, om artikeln stämmer. Mats Lind på riksdagens ledamotservice säger ju att de i princip bara beviljar ledighet för sjukdom eller barnledighet. Själv tror jag att det måste vara någon form av missförstånd, och att Mats Lind syftar på betald ledighet. Har inte varit något problem för mig att få ledigt för att ut och resa eller liknande, på de flesta jobb jag har haft, och även om riksdagen naturligtvis inte är som vilket annat jobb som helst tycker jag ändå att man som ledamot ska kunna ta ledigt utan att ha "särskilda skäl", någon gång per mandatperiod.

Det var hon väl ändå värd? Tänk på hur mycket hon har betytt för Sverige för i helvete!
Det var ju trots allt tack vare henne som vi slapp ett rött styre och vi lyckas kanske hålla det redan vattenfyllda skeppet flytande i 4 år till tack vare det :mattias

Riksdagen är väl sommarstängd 8-10veckor per sommar + julstängt?

Jo, absolut. Menar inte att riksdagsledamöter ska få betald ledighet utöver vad de har. Tycker bara att det låter konstigt att man inte kan tillåtas (obetald) ledighet vid andra tillfällen under året, om man inte har de "särskilda skäl" som krävs.

Det var hon väl ändå värd? Tänk på hur mycket hon har betytt för Sverige för i helvete!
Det var ju trots allt tack vare henne som vi slapp ett rött styre och vi lyckas kanske hålla det redan vattenfyllda skeppet flytande i 4 år till tack vare det :mattias

Spiken i kistan vore om Ohly och de båda språkrören för MP tog samma initiativ och tog en välbehövlig semester under riksdagstid. Det är sådant som spär på politikerföraktet.

Seriöst kan det inte vara första gången riksdagsmän åker på semester under dessa omständigheter. Är reglerna så pass hårda att det inte går att få ledigt på annat sätt lär detta vara mer regel än undantag bland riksdagsmännen. Först får Bodström stå i skampålen. Nu Sahlin. Vore det inte för Bodströms blunder hade nog inte Sahlins semester resulterat i en artikel i Expressen. Jag tror det är precis lika vanligt förekommande bland borgerliga partiföreträdare att ta en oanmäld semester från riksdagen. Rätt tomt i riksdagsstolarna tycker ni inte det?

Skulle inte förvåna mig om Bodström och Sahlin får en del onda blickar på sig framöver då detta lär granskas närmare av media framöver.

Var det någon som verkligen tog detta som något oväntat? Har man gjort så jävla många "snedsteg" som allas vår kära Mona har gjort är det ett sjukt jävla under att hon trots detta får vara partiledare för S!

Men jag tackar för det :)

Var det någon som verkligen tog detta som något oväntat? Har man gjort så jävla många "snedsteg" som allas vår kära Mona har gjort är det ett sjukt jävla under att hon trots detta får vara partiledare för S!

Men jag tackar för det :)

DET FINNS INGET VETTIG SOCIALDEMOKRAT SOM VILL TA ÖVER DET SJUNKANDE SKEPPET!!

/KentW

Är du sosse?:D

(och nej jag önskar inte livet ur någon människa)

Nej jag är inte sosse.
Och nej jag önskar inte heller livet ur någon annan människa därför jag pilla dit en liten smiley.
Hoppas dock att hon får hemorrojder av att sitta i flygstolen.

Kan inte fatta hur "folk" sitter och försvara henne (hon jobbade dag och natt med valrörelsen) VEM FAN BRYR SIG!?
Om jag tjänade 140.000kr i månaden så skulle jag jobba när jag sov!.
Hon är en jävla fifflare och det verkar som hon fortfarande fifflar.

Det mest intressanta här är inte att en riksdagsman har tagit bondpermis utan att det gäller överhuvudet av oppositionen som gjort det, vad sänder det för signaler ut i de egna leden?
Men det är klart, det är ju sossarna funkar, se till dig själv i första hand.

Nej jag är inte sosse.
Och nej jag önskar inte heller livet ur någon annan människa därför jag pilla dit en liten smiley.
Hoppas dock att hon får hemorrojder av att sitta i flygstolen.

Kan inte fatta hur "folk" sitter och försvara henne (hon jobbade dag och natt med valrörelsen) VEM FAN BRYR SIG!?
Om jag tjänade 140.000kr i månaden så skulle jag jobba när jag sov!.
Hon är en jävla fifflare och det verkar som hon fortfarande fifflar.

Jag håller med dig, trodde nog inte heller att du var sosse även om det väl är de som har störst anledning att önska livet ur henne därav min :D

Hemorrojder och en fruktansvärd nikotinabstinens är hon dock värd.

Är väl rätt billigt ändå för att bli av med henne en vecka? Skulle faktiskt kunna tänka mig betala lite mer i skatt om det gick rakt ner i Monas semsterkassa så att hon kunde vara på semeter dygnet runt, året runt i sådär 10år..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park