Det där väcker ju inga minnen.. Hade en Zorlac (John Gibson) med Gullwing magnesium och OiII hjul som en av mina första "riktiga" brädor.
Aaaah! Kommer ihåg magnesium när de släpptes, det var "hett" då.
Independent var ju tokstora på truckar också under slutet 80- början av 90-talet, finns de kvar nu?
Jag glömmer aldrig när jag köpte min senaste bräda 2003. Jag hade varit på kundbesök i Göteborg, fick ett infall och hoppade in i en skate-butik före jag skulle åka hem till min dåvarande flickvän, som bor i Götet.
När jag kommer in i butiken möts jag av en misstänksam och aningen förvånad uppsyn eftersom jag kommer in i kostym och schyssta bruna Esprit skinn-pjucks. Killen tycktes först tro att jag kommit fel och skulle fråga efter vägen eller något. Men, när vi börjar snacka lite och han inser att jag åkt bräda i över 15 år skiner han upp som en sol och tyckte nog det var lite häftigt att en semi-gubbe kör bräda.
Det var väldigt få märken i butiken man kände igen och jag kommer inte ens nu ihåg vad för märke jag har på senaste brädan. Ett av få märken som överlevt är väl just Gullwing (tror jag), har för mig att det sitter sådana truckar även på nya brädan. De gamla märkena kan man som ett rinnande vatten, men har inte ett hum om vad som finns idag.
När man började åka, under "andra vågen", på 80-talet då kom ju de gröna "kryptonit"-hjulen och de greppade ju som as. Sedan vart det bara hårdare/halare hjul som kom år efter år.

Kontrasten mellan storleken på dem och på de pyttesmå hjul (som åtminstone gällde 2003) är milsvid. Själv försökte jag hitta "normalstora" till senaste brädan.
Avslutningsvis tycks det vara en viss skillnad mellan skateare nu och då. Då åkte vi allihop aktivt och alla var givetvis mer eller mindre bra, men alla försökte lära sig trick och studsade omkring på sta'n som galningar. Numer tycks en stor del av kidsen bara glida omkring eller (ack och ve) går omkring på sta'n/byn med brädan under armén och försöker se så nonchalanta och uttråkade ut som möjligt... (?)
Jag förstår inte vitsen med det beteendet? Men, det är väl bara en annan som börjar bli en gammal gubbe...
Det var nog garanterat power & peralta jag hade hemma då som man först körde... Hur fan gjorde ni tricks på dessa fö
Jag förstår inte frågan? Det är ju bara att göra det trick du vill göra?

Tänker du på att de vägde "lite" mer än idag?
Bara jag som kommer ihåg en gammal "polisskolan" film när några ungdomar skatar och sedan blir upptagna som polis aspiranter? Coola tricks kommer jag ihåg
De filmerna gick varma hemma. Man sprang iväg till Shell och hyrde dem på VHS, sedan fick man låna en polares videospelare så man kunde kopiera av dem. Sedan satt man hemma, såg först filmen och sedan spolade man fram och tillbaks för att bara se klippen där de åkte bräda. I Polisskolan vill jag minnas att Tony Hawk, Steve Caballero & Co var med.
Bästa filmen, och som i mångt och mycket utlöste andra skateboard-vågen i Sverige (vill jag tro, iaf för oss "på landet"), var filmen Trashin'. Den filmen blev en sorts bibel och var också första bekantskapen som man stiftade med Red Hot Chili Peppers.