Skateboard - Old school?

smallsocks

Sporthojsnörd
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Hej!

Finns det några gamla skateboard åkare här inne?

Själv skatade jag i högstadiet och fick ett återfall nyligen.
Köpte en bräda för tänkte det vore kul att testa.
Åkte ner för en backe och ramlade, fick ett fult sår på knäet samt är lite öm i höften och mitt självförtroende fick sig en törn.

Skateboard är fan livsfarligt jämfört med motorcykelåkning

Bifogar en bild, några år gammal nu.

Bifogat

• kickflip.jpg
    kickflip.jpg
    80.3 KB · Visningar: 262
Last edited:
Jag har börjat åka skateboard på sistone. Fick en bräda av en kompis så jag kunde följa med och åka med dom. Jävligt kul men livsfarligt i fyllan. Bra motion också.

Skateade från '83 till '91 konstant. Har sedan dess tagit fram brädan då och då med några års jämna mellanrum. Köpte ny bräda '03 och den åker fram då och då. Slängde upp en blajfilm på SH för något år sedan, tror dock ej den finns kvar på den servern nu.

Slänger upp gamla bilder från när farbror var ung: :rolleyes:

jbnjump.JPG

ollie1.jpg

ollie2.jpg

Jag har börjat åka skateboard på sistone. Fick en bräda av en kompis så jag kunde följa med och åka med dom. Jävligt kul men livsfarligt i fyllan. Bra motion också.

Jag tänker samma sak med motionen!

Jag har alltid haft svårt att motivera mig att gå ut och röra på mig efter gymnasiet... men nu, nu kan jag tänka mig att dra en "skate repa" :tummenupp

Köpte en bräda igen för två år sedan. Har skejtat typ fem gånger sedan dess.

Satte iallafall kickflip och boardslide på en bänk efter nästan 20års uppehåll!

Nice... Lite sitter kvar men det man tappat är balansen och modet...

Skateade från '83 till '91 konstant.

Cool med en riktig old school, syftar på din bräda :)

Last edited:
Cool med en riktig old school, syftar på din bräda :)

Aye! Korten är från mitten, slutet av 90-talet. Brädan är min förrförra, en Santa Cruz "Street Creep" med Gullwing-truckar och Bullet 66-hjul. Visst fan var plast-railsen man hade för boardslides etc fula? :D

Nya brädan jag har hemma nu är helt clean, utan rails etc.

Skaffade bräda
Insåg att vi inte har någon asfalt
Stuvade undan brädan

Har faktiskt också börjat bli sugen på att åka igen nu när man bor närmre asfalt. Vart mest att man stog och tränade pop förut. Hade ganska schyssta ollies för att inte kunna åka :gnissla

Aye! Korten är från mitten, slutet av 90-talet. Brädan är min förrförra, en Santa Cruz "Street Creep" med Gullwing-truckar och Bullet 66-hjul. Visst fan var plast-railsen man hade för boardslides etc fula? :D

Jag måste erkänna att riktigt så oldschool är jag inte.
Jag hade nån sådan bräda men märke okänt när jag var liten knådd men då åkte man bara runt på ena knäet på brädan.
Sedan när man började skata tricks etc hade jag en vanlig bräda med två kicks etc.
Oldschool i skate var nog lite överdrivet då jag är född 85 :D

Skaffade bräda
Insåg att vi inte har någon asfalt
Stuvade undan brädan

Hahah

Last edited:
Hahaha, visst e man gammal brädåkare. Skateboard var ju ens liv mellan ca 8 års ålder fram tills 15-16 nånting, hann tom vara sponsrad av en lokal skateshop när man var i sitt esse:)

Fick ett infall o köpte en ny för ett par år sedan, komplett bräda o truckar o hjul för en 500-hundring, som hittat ju.. Kom hem o tänkte nu jävlar ska det skejtas:yoparty:yoparty Men det gick väl sådär alltså, var inte brädorna större förr:va

Sen skulle jag styla lite framför brorsonen, lyckades sätta en kickflip o blev asnöjd, men får uppslängt i ansiktet: Jaha, du kör old schooltrick :brinnerup:brinnerup

Det där väcker ju inga minnen.. Hade en Zorlac (John Gibson) med Gullwing magnesium och OiII hjul som en av mina första "riktiga" brädor.

Jag måste erkänna att riktigt så oldschool är jag inte.
Jag hade nån sådan bräda men märke okänt när jag var liten knådd men då åkte man bara runt på ena knäet på brädan.
Sedan när man började skata tricks etc hade jag en vanlig bräda med två kicks etc.
Oldschool i skate var nog lite överdrivet då jag är född 85 :D

Hahah

Mmm, född '74 klassar man ju in som pensionär i sammanhanget. :) I mitten 80-talet körde man på glasfiber- och plastbrädor med gammalt, smalt slalomstuk. Därifrån hoppade man raskt över till "taiwan-brädor" och sedan var min första "riktiga" bräda en Alva och hade flera olika Alva-brädor därefter mellan '87-'91. Många körde vid den här tidpunkten med Powell & Peralta.

Många körde vid den här tidpunkten med Powell & Peralta.

Det var nog garanterat power & peralta jag hade hemma då som man först körde... Hur fan gjorde ni tricks på dessa föresten?
Tedde sig helt omöjligt när man testade någon gång när man skatade på riktigt.

Bara jag som kommer ihåg en gammal "polisskolan" film när några ungdomar skatar och sedan blir upptagna som polis aspiranter?
Coola tricks kommer jag ihåg :tummenupp

Last edited:
Vet inte om jag tillhör oldschool gänget.
Sedan ca 2 år jobbar jag på ett enormt lager och kör truck. Chefen vet att jag åker mycke snowboard så han undrade om jag inte skejtade också. Visst har man försökt sig på en kickflip lite då och då på fyllan men inte skejtat seriöst sen man gick i högstadiet.
Chefen tyckte att de skulle vara en smart ide att ta med sig brädan iaf så jag kunde rulla runt på lagret.
Sagt och gjort, så nu förtiden när de är lite att göra på jobbet så glider jag runt på perfekt betonggolv och nöter lite ollies! :yoparty :D

Sagt och gjort, så nu förtiden när de är lite att göra på jobbet så glider jag runt på perfekt betonggolv och nöter lite ollies! :yoparty :D

Fan soft, är lagret stort?
Sätt upp lite sköna curbs och halvramper här och var så har du ju en skatepark :tummenupp

Det där väcker ju inga minnen.. Hade en Zorlac (John Gibson) med Gullwing magnesium och OiII hjul som en av mina första "riktiga" brädor.

Aaaah! Kommer ihåg magnesium när de släpptes, det var "hett" då. :tummenupp :D

Independent var ju tokstora på truckar också under slutet 80- början av 90-talet, finns de kvar nu?

Jag glömmer aldrig när jag köpte min senaste bräda 2003. Jag hade varit på kundbesök i Göteborg, fick ett infall och hoppade in i en skate-butik före jag skulle åka hem till min dåvarande flickvän, som bor i Götet.

När jag kommer in i butiken möts jag av en misstänksam och aningen förvånad uppsyn eftersom jag kommer in i kostym och schyssta bruna Esprit skinn-pjucks. Killen tycktes först tro att jag kommit fel och skulle fråga efter vägen eller något. Men, när vi börjar snacka lite och han inser att jag åkt bräda i över 15 år skiner han upp som en sol och tyckte nog det var lite häftigt att en semi-gubbe kör bräda. :)

Det var väldigt få märken i butiken man kände igen och jag kommer inte ens nu ihåg vad för märke jag har på senaste brädan. Ett av få märken som överlevt är väl just Gullwing (tror jag), har för mig att det sitter sådana truckar även på nya brädan. De gamla märkena kan man som ett rinnande vatten, men har inte ett hum om vad som finns idag.

När man började åka, under "andra vågen", på 80-talet då kom ju de gröna "kryptonit"-hjulen och de greppade ju som as. Sedan vart det bara hårdare/halare hjul som kom år efter år. :) Kontrasten mellan storleken på dem och på de pyttesmå hjul (som åtminstone gällde 2003) är milsvid. Själv försökte jag hitta "normalstora" till senaste brädan.

Avslutningsvis tycks det vara en viss skillnad mellan skateare nu och då. Då åkte vi allihop aktivt och alla var givetvis mer eller mindre bra, men alla försökte lära sig trick och studsade omkring på sta'n som galningar. Numer tycks en stor del av kidsen bara glida omkring eller (ack och ve) går omkring på sta'n/byn med brädan under armén och försöker se så nonchalanta och uttråkade ut som möjligt... (?)

Jag förstår inte vitsen med det beteendet? Men, det är väl bara en annan som börjar bli en gammal gubbe... :gnissla

Det var nog garanterat power & peralta jag hade hemma då som man först körde... Hur fan gjorde ni tricks på dessa fö

Jag förstår inte frågan? Det är ju bara att göra det trick du vill göra? :) Tänker du på att de vägde "lite" mer än idag? :D

Bara jag som kommer ihåg en gammal "polisskolan" film när några ungdomar skatar och sedan blir upptagna som polis aspiranter? Coola tricks kommer jag ihåg :tummenupp

De filmerna gick varma hemma. Man sprang iväg till Shell och hyrde dem på VHS, sedan fick man låna en polares videospelare så man kunde kopiera av dem. Sedan satt man hemma, såg först filmen och sedan spolade man fram och tillbaks för att bara se klippen där de åkte bräda. I Polisskolan vill jag minnas att Tony Hawk, Steve Caballero & Co var med.

Bästa filmen, och som i mångt och mycket utlöste andra skateboard-vågen i Sverige (vill jag tro, iaf för oss "på landet"), var filmen Trashin'. Den filmen blev en sorts bibel och var också första bekantskapen som man stiftade med Red Hot Chili Peppers.

Last edited:
Avslutningsvis tycks det vara en viss skillnad mellan skateare nu och då. Då åkte vi allihop aktivt och alla var givetvis mer eller mindre bra, men alla försökte lära sig trick och studsade omkring på sta'n som galningar. Numer tycks en stor del av kidsen bara glida omkring eller (ack och ve) går omkring på sta'n/byn med brädan under armén och försöker se så nonchalanta och uttråkade ut som möjligt... (?)
Jag förstår inte vitsen med det beteendet? Men, det är väl bara en annan som börjar bli en gammal gubbe... :gnissla

Kan förstå att du tycker så men så var det inte när jag skatade för 6-7 år sedan.
Eller visst, man hängde mycket som du säger men det var ju skate som var i fokus å att hitta nya ställen att skata på då man alltid blev "ivägkörd" från alla ställen. Men nu å andra sidan verkar det finnas fler skateparker o liknande där man får skata...

Vet precis vad du menar.. Jag köpte mig en Dogtownbräda sist med independent truckar, så de finns kvar :-D

Tydligen så är skejtandet större än någonsin just nu och vi har fått en ny skatepark i Gbg. Skall dit snart och känna på poolen tänkte jag! Får väl bjuda kidsen på några skratt iallafall!

Jag får väl representerad den yngre generationen med mina 18år :gnissla

Tror helt enkelt det beror på att folk inte vågar bjuda på sig själv längre. Folk i min ålder är livrädda för att göra fel eller visa att de inte kan.
Jag förstår inte varför :va

Man kan ju inte börja på toppnivå. So what om man inte är bäst? Sålänge man inte låtsats vara det. Folk har på tok för dåligt självförtroende.
Det är helt enkelt lättare att bära på brädan och verka cool istället för att lära sig.

... tror jag åtminstone. Det här kan vara helt fel. Men det är uppfattningen jag fått av att leva med dessa mesar dag ut och dag in.

Coolaste (spel)filmen som fanns då var ju Thrashin!

Måste nog ta och ladda ner den igen.

Jag försökte med det på DC++ för något år sedan, men lyckades aldrig hitta den. Säg till om du finner den.

Jag skulle gärna köpa den på original-DVD, men har inte lyckats hitta den. Om någon hittar den i någon online-shop, hojta gärna till.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna