Skandal med Service!

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Åkte med en polare upp till stad X för att få service gjord på En Yamaha Warrior. Han skulle byta olja plus att montera ditt fotpinnar bak, alltså ett MKT enkelt jobb. Jag erbjöd mig att ordna detta till honom, men han ville ha en stämpel i boken o det kan jag iofs förstå.

Vi kommer upp och går in i butiken och säger att det skall lämnas in en hoj för oljebyte samt montering av fotpinnar bak ( Två skruvar som skall dit ) det som slår mig först är att dom får oss att känna att VI skall vara tacksamma för att vi för lämna in hojen, helt otroligt igentligen!!..

Dom tar imot hojen och vi sätter oss för att vänta. 2-timmar senare kommer dom ut med nyklen och säger varsågod. Min tanke är självklart vad i helvete har dom gjort i två timmar :confused: :va ...

Summa jobb blev 1,500:- för byte av OLJA/FOTPINNAR , helt brutalt alltså. Detta hade tagit mig MAX 30-minuter att fixa ( o då tar jag i )!!!!.... Jag frågar då vad dom har gjort under denna tid o får svaret att dom också kollade så skruvar osv satt på plats :confused: :va :huvet

Då min polare inte är berest i området hojar så får jag känslan av att firmorna mjölkar dom som har mindre kunskap o bara är glada för att ngn tar hand om deras skönheter, så här får det bara inte gå till enligt min mening!. Jag personligen hade kört ner arbetsordern i halsen på verkstadschefen!.

Alla firmor gör givetvis inte så, men fan dom försöker nog när dom får chansen! Har ni såkat ut för samma sak eller är det bara min polare som har blivit "fintad" ????
 
Min lillebror berättade om butik X i Löddeköpinge
där hans kompis lämnade in sin moped på service,
den var "snart klar" i en vecka, sen fick han hämta ut den.

INGET var gjort, absolut INGET, den hade stått och dammat bara.

OBS! dom krävde honom på pengar för servicen med :kocko
 
MILKY skrev:
2149467 Åkte med en polare upp till stad X för att få service gjord på En Yamaha Warrior. Han skulle byta olja plus att montera ditt fotpinnar bak, alltså ett MKT enkelt jobb. Jag erbjöd mig att ordna detta till honom, men han ville ha en stämpel i boken o det kan jag iofs förstå.

Vi kommer upp och går in i butiken och säger att det skall lämnas in en hoj för oljebyte samt montering av fotpinnar bak ( Två skruvar som skall dit ) det som slår mig först är att dom får oss att känna att VI skall vara tacksamma för att vi för lämna in hojen, helt otroligt igentligen!!..

Dom tar imot hojen och vi sätter oss för att vänta. 2-timmar senare kommer dom ut med nyklen och säger varsågod. Min tanke är självklart vad i helvete har dom gjort i två timmar :confused: :va ...

Summa jobb blev 1,500:- för byte av OLJA/FOTPINNAR , helt brutalt alltså. Detta hade tagit mig MAX 30-minuter att fixa ( o då tar jag i )!!!!.... Jag frågar då vad dom har gjort under denna tid o får svaret att dom också kollade så skruvar osv satt på plats :confused: :va :huvet

Då min polare inte är berest i området hojar så får jag känslan av att firmorna mjölkar dom som har mindre kunskap o bara är glada för att ngn tar hand om deras skönheter, så här får det bara inte gå till enligt min mening!. Jag personligen hade kört ner arbetsordern i halsen på verkstadschefen!.

Alla firmor gör givetvis inte så, men fan dom försöker nog när dom får chansen! Har ni såkat ut för samma sak eller är det bara min polare som har blivit "fintad" ????


Även om det inte finns någon specificerad arbetsorder eller beställning så får de ju inte börja göra saker på egen hand utan att först kolla med kunden. Be att få se deras beställning och en specificerad faktura. Sen kan du kolla med Allmänna reklamationsnämnden eller Konsumentverket eller vad de nu kan tänkas heta nuförtiden. Nu minns jag inte detaljerna men har för mig att det finns en nedre gräns på hur mycket det får kosta innan de måste höra av sig (dvs om det avviker mer än 10% från vad de bedömer jobbet skall kosta).

Oljebyte och montering av ett par fotpinnar för 1 500:- är fanimej ocker. :4skrika
En bekant monterade (med länkage och byggsatsfotpinnar) ett par nya på en customhoj på drygt en halvtimme och det är ju bra mycket mer pinaler än ett par passagerarpinnar...
 
Jag var in till en firma i stan igår och skulle serva mina 10.a! Dom börja med att svara:
1.har inte tid på 10dagar.
2.ska du köra varje dag eller kan du lämna den så tar vi den när vi har tid.

Jag frågar: vad är det som ska göras på 600mil serv då?
1. Byte olja filter
2. kolla alla skruvar
3. Överblick av hela hojen

Vad skulle det kosta?
* nja 1500 - 2200:-

Hur gjorde jag?
Svar: Köpte olja, filter & åkte hem och bytte på 15min... summa 650Kr

Service boken . ja inte vet jag jag litar mer på mig själv än på en stämpel..

/Jompas
 
Jag sa till min polare att detta är fan rena rama rånet o jag vill inte ställa till med ngt så han fick liksom sköta det själv. Men han åker inte dit mer ialf!!!..

Lika bra att sköta service osv själv, vem vill betala 749:-/tim i arbetskostnad :confused:
 
Service är till för de som inte själv har garageplats, tid, orken att göra det. Då betalar man för att det ska bli gjort. MC-firmor kan inte ta ut självkostnadspris. Utan lägger till en timpenning för att betala sina mekanikers lön.
 
Skriv ut vilken butik ni pratar om!
 
Swedie skrev:
2149531 Service är till för de som inte själv har garageplats, tid, orken att göra det. Då betalar man för att det ska bli gjort. MC-firmor kan inte ta ut självkostnadspris. Utan lägger till en timpenning för att betala sina mekanikers lön.

Javisst, det köper jag, MEN 2 timmar för oljebyte och två fotpinnar?
 
Swedie skrev:
2149531 Service är till för de som inte själv har garageplats, tid, orken att göra det. Då betalar man för att det ska bli gjort. MC-firmor kan inte ta ut självkostnadspris. Utan lägger till en timpenning för att betala sina mekanikers lön.

Självklart är det så!. Och jag har full förståelse för att dom måste ta betalt, men dom skall inte ta mer betalt eller ta längre tid på sig att göra ett jobb än vad det hade tagit ngn med mindre kunskaper/erfarenhet, då blir det ju situationer som denna!

Dom skall alltså inte "lura" till sig mer pengar!. Man betalar ju för deras kunskap och deras kunskap måste sättas i relation med det jobb dom utför!..
 
tuppjuck skrev:
2149536 Javisst, det köper jag, MEN 2 timmar för oljebyte och två fotpinnar?
Ja, det är att ta i. verkligen. Var det 2 timmar från det att de började jobba på den, till att de var klara? Jag ser iaf en timma framför mig för att göra jobbet för att se till att inga stress-mekfel uppstår. Att salta timmarna händer nog lite för ofta när det i övrigt kanske är dåligt med jobb.
 
MILKY skrev:
......
Summa jobb blev 1,500:- för byte av OLJA/FOTPINNAR , helt brutalt alltså.
......

Var det inte så att det var första servicen, den som görs vid ca 100-200 mil?
Då ska dom kolla så att alla skuvar och bultar sitter.

Ang 750 kr / timme så har jag full förståelse för det priset.
Lön till anställda, lokaler, verktyg, och skatt.
Tänk också att 150 spänn av dom 750 går direkt till skattmasen.
 
MILKY skrev:
2149467 Jag erbjöd mig att ordna detta till honom, men han ville ha en stämpel i boken o det kan jag iofs förstå.
För att dom skall kunna stämpla hans servicebok behöver dem såklart gå igenom alla kontroller som skall ingå för denna service. Om det inkluderar massa kontroller som ni inte vill ha gjorda så kanske ni borde serva hemma och sluta gnälla.

/N
 
Själv skulle jag alldrig stå å jobba för 700-800 hundra i timmen !!!
Tänk er ! Alla värktygen de ska ha , och killen som står å jobbar kostar säkert 40000 i månaden för företaget , Plus lokalhyra,


Sen oftast är de killar som kan skruva Dvs nått som tar 4 timmar för en hemma meck tar 1-2 timmar för han , De kostar att betala kunskap, :pannkyss Sen två timmar för att byta olja och en fotpinne , Visst de låter mkt, MEN han måste lämna garanti på de , och de kostar de med ,

:fyllisar

/David :näsblod




MILKY skrev:
2149542 Självklart är det så!. Och jag har full förståelse för att dom måste ta betalt, men dom skall inte ta mer betalt eller ta längre tid på sig att göra ett jobb än vad det hade tagit ngn med mindre kunskaper/erfarenhet, då blir det ju situationer som denna!

Dom skall alltså inte "lura" till sig mer pengar!. Man betalar ju för deras kunskap och deras kunskap måste sättas i relation med det jobb dom utför!..
 
jens_rock skrev:
2149554Tänk också att 150 spänn av dom 750 går direkt till skattmasen.

150 av 750 räcker inte på långa vägar - det är ju bara momsen.
Snarare 350-400 kr.

T.ex. de anställdas löner, där ska man ju betala arbetsgivaravgift (30% av lönen). Löntagaren betalar också cirka 30% i skatt av lönen.
Om vi antar att meken fick 150 kr i timmen betyder det direkt 90 kr i skatt (45kr inkomstskatt + 45kr arbetsgivaravgift), och kostar för arbetsgivaren direkt cirka 200 kr.

Dessutom får du lägga till övriga skatter som exempelvis fastighetsskatt...

Så 150 kr är bara en liiiten del av all skatt vi betalar på de där 750 pengarna.

Men så klart, ska vi behålla titeln om världens högsta skattetryck, så är det ju klart att det kostar lite...

PS. Rösta gärna på vänsterblocket (inkl sossarna) om ni tycker det är bra enligt ovan.
 
jens_rock skrev:
2149554 Var det inte så att det var första servicen, den som görs vid ca 100-200 mil?
Då ska dom kolla så att alla skuvar och bultar sitter.

Ang 750 kr / timme så har jag full förståelse för det priset.
Lön till anställda, lokaler, verktyg, och skatt.
Tänk också att 150 spänn av dom 750 går direkt till skattmasen.

Nop 100 mils service var redan gjord. Det var enbart oljebyte som skulle göras!

isse skrev:
2149558 För att dom skall kunna stämpla hans servicebok behöver dem såklart gå igenom alla kontroller som skall ingå för denna service. Om det inkluderar massa kontroller som ni inte vill ha gjorda så kanske ni borde serva hemma och sluta gnälla.

/N

Denna service var endast olja!. O det var enligt boken endast detta som skulle utföras!.

Till saken hör också att dom först inte tänkte sätta en stämpel i boken, för enligt dom så behövs detta inte göras vid oljebyte :confused:

Davve84 skrev:
2149565 Själv skulle jag alldrig stå å jobba för 700-800 hundra i timmen !!!
Tänk er ! Alla värktygen de ska ha , och killen som står å jobbar kostar säkert 40000 i månaden för företaget , Plus lokalhyra,


Sen oftast är de killar som kan skruva Dvs nått som tar 4 timmar för en hemma meck tar 1-2 timmar för han , De kostar att betala kunskap, :pannkyss Sen två timmar för att byta olja och en fotpinne , Visst de låter mkt, MEN han måste lämna garanti på de , och de kostar de med ,

:fyllisar

/David :näsblod

Så om dom skall lämna garanti så tar det längre tid att utföra jobbet menar du? Men du skrev också att det tar dom kortare tid att uföra jobbet då dom är yrkesproffs ??

Om det hade tagit mig 30 min att utföra jobbet så hade det alltså tagit dom 15 min att göra samma sak!?
 
MILKY skrev:
2149583
Denna service var endast olja!. O det var enligt boken endast detta som skulle utföras!.

Till saken hör också att dom först inte tänkte sätta en stämpel i boken, för enligt dom så behövs detta inte göras vid oljebyte :confused:
OK, ja då kan man kanske ifrågasätta tiden lite, MEN också varför ni då lämnar in den, montera fotpinnar och byta olja har till o med jag klarat och jag har tummen mitt i handen. Stämpla boken gör man som sagt bara vid serviceintervallerna.

/N
 
Som jag skrev ! Visst de låter mkt med 2 timmar för detta , Men de kostar o köpa kunskap ! som andra skriver lämnar man in en hoj för att byta olja och Fotpinne så får de kosta lite ! Du är nog ganska ensam att reagera över detta , För de som lämnar in sin hojj på sådana jobb brukar skita i vad de kostar ! , :tuttar





MILKY skrev:
2149583 Nop 100 mils service var redan gjord. Det var enbart oljebyte som skulle göras!



Denna service var endast olja!. O det var enligt boken endast detta som skulle utföras!.

Till saken hör också att dom först inte tänkte sätta en stämpel i boken, för enligt dom så behövs detta inte göras vid oljebyte :confused:



Så om dom skall lämna garanti så tar det längre tid att utföra jobbet menar du? Men du skrev också att det tar dom kortare tid att uföra jobbet då dom är yrkesproffs ??

Om det hade tagit mig 30 min att utföra jobbet så hade det alltså tagit dom 15 min att göra samma sak!?
 
Är delaägare i ett bolag o vet precis vad det kostar med anställda, o det är inte deras timdebitering som jag ifrågasätter utan deras hållning gentimot sina kunder!.

Vi tar ju inte mer betalt för en produkt bara för att det är ngn med mindre kunskap som beställer tex!!...

Man kan inte behöva två timmar för att byta olja o montering av fotpinnar, punkt slut!. O dom som säger annat :tomten


Jag stog under en stund o studerade killarna i verkstaden och såg att dom jobbar inte snabbt alltså, skulle jag ha en sådan kille på föreget hade jag sagt till o sedan sparkat honom om det fortsatte. Man kan ju se tydliga skillnader mellan arbetskategorier i form av arbetsprestation alltså! ( Jag är ledig idag om ngn undrar varför jag sitter o skriver på arbetstid :) )

Självklart skall dom vara nogranna men det måste också finnas ett arbetstempo!. Men detta är väl deras sätt o tjäna pengar ( Tror dom ) ... jag skulle satsa på att höja arbetstempot o bli kända för snabb o bra service.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top