Skandal? Guzzi Center

Majjen07

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2006
Hoj
Harley Davidson XR 1200-08
Hej allihop!

Jag råkade ut för ett misslyckat stöldförsök av hojen veckan innan midsommar. "tjuven/arna" hade släpat hojen på ena sidan samt brytit sönder bromsoket fram. När de misslyckades att få med hojen så skar de sönder bromsslangen också.
När jag ringde försäkringsbolaget så sade de att jag skulle lämna in den till Guzzi Center i Järfälla, de servade just Aprilia.
Guzzi Center hämtade hojen inom några dagar och sade då att jag troligen inte skulle få tillbaks den innan midsommar.
Då tiden gick och inget hände ringde jag dem och frågade när hojen skulle vara klar, de skyllde då först på att försäkringsbolaget ej godkänt/besiktat skadan, efter kontakt med försäkringsbolaget så sade de att det var gjort redan den första veckan.
Guzzi C säger nu att de måste byta tank m.m och att det är svårt att få tag på dessa delar. De lovade dock att byta bromsok samt bromsslang så att jag skulle kunna köra i sommar.
I juli säger de att Italien haft "sommarstängt" hela juli och därför har de inte fått något bromsok än. I augusti säger de att Italien alltid har "sommarstängt" i augusti, nu är det i slutet av september är det någon på forumet som vet att Italien fortfarande har "sommarstängt?"
De lovar hela tiden att höra av sig vilket de alldrig gör, utan det är jag som får stöta på dem hela tiden.
Försäkringsbolaget säger att jag ej har rätt till kompensation för allt tid det har tagit, ingen lånehoj, ingen stilleståndsersättning, ingen föräkringspremie tillbaks etc!
De säger att jag kan byta verkstad till Ducati Stockholm om jag vill men att de också är långsamma.
Säsongen är snart slut min hoj ett år äldre, värdeminskningen fortgår, jag börjar bli desperat.
Kan det ta mer än en timme för en verkstad att byta en bromsslang samt ett ok fram?
Mvh
Kenth

Det verkar vara rätt vanligt att det krånglar när man har hoj från en liten tillverkare.

Lägg inte all skuld på Guzzi Center, Aprilia är ju inte direkt kända för att skaka fram reservdelar snabbt.

Surt som attan iaf!

"någon på forumet som vet att Italien fortfarande har "sommarstängt?"

Nejnej, herregud. dom kan ju inte ha sommarstängt nu!

nu är det höststängt. Dom har alla åkt till varmare breddgrader.

"någon på forumet som vet att Italien fortfarande har "sommarstängt?"

Nejnej, herregud. dom kan ju inte ha sommarstängt nu!

nu är det höststängt. Dom har alla åkt till varmare breddgrader.

Nej nej det är inte så det går till. Italienarna använder grappan för att bota sin höstdepression efter sommarledigheten på 2-3 månader... :)

Som sagt, det har väl varit känt att reservdelshållningen till Aprilia inte varit den bästa.

Men o andra sidan så har ju Guzzi Center några anmälningar från ARN på sig. Senast var det en ung kille som köpte en moppe där, som inte funkade som den skulle och Guzzi Center vägrade ta tillbaks den. Dom fick mycket skit för det i Järfällatidningen

Den enda anledningen till att jag inte fastnat för Aprilia är just reservdelspriser och -tider. RSV4:an är ju annars tämligen.. ..porrig.

Tips. Ta kontakt med SPG (svenska generalagenten) angående dina problem och för sakligt fram de ursäkter du fått av GuzziCenter.
Om SPG är av samma åsikt, att det är svårt att få fram delar låter jag vara osagt. Däremot bör de kunna bistå med hjälp. Det är ju trots allt i deras intresse.

Att det skulle vara svårt att få fram delar må vara sant till viss del, men inte såhär svårt. Att delar som saknas hos generalagenten (SPG) kan ta 3-4veckor från Italien är vad man kan räkna med. Men inte mer än så! Jag har testat och så illa är det inte. Beroende på relation mellan återförsäljare och generalagent kan det dock ta betydligt längre tid. Om ex en åf inte skött sina tidigare betalningar, kommer inga fler delar skickas. Så funkar det i de flesta fall, oavsett märke, eller för den delen produkt.

0856257023 är numret till harley import ab, som är huvudägare i spg om jag är rätt informerad. De kan säkert hänvisa vidare.

På'n bara!:yoparty

Back