Skall du straffas automatiskt vid hastighetsöverträdelser?

Skall staten kunna kontrollera dig hela tiden?

• Antal röstningar
    0
tycon1 skrev:
Oroa er inte för den där dosan....OM den så skulle monteras in i era hojar, så skulle det dyka upp pirat-dosor rätt fort, som skulle se till att den där dosan ni har i hojjen håller tyst....

Du missar också egentligen frågan lite. Eftersom dosan bara var ett exempel. Pollen handlar egentligen om din personliga integritet och hur mycket vissa är villiga att släppa på den. Släppa på din och andras integritet i lagen och ordningens namn.

Jag röstade för DNA-register men mot maskeringsförbud. Vad gäller en sån här grej så skulle jag nog kunna leva med det om den inte var kopplad till en specifik person utan snarare att fordonet var begränsat till den lagliga hastigheten på den aktuella sträckan.

Sen är hela det här snacket om personlig integritet lite löjligt. Utan att ens vara stat eller myndighet så är det väldigt lätt att få reda på en hel massa om folk via offentliga register, kreditkortsföretag, försäkringsbolag etc etc. Var nån kille som gjort nåt experiment (helt ovetenskapligt och ej i Sverige) om hur mycket det faktiskt går att ta reda på om en annan person och man kunde i stort sett kartlägga hela personens liv. Är man rädd om integriteten ska man aldrig använda bankkort, helst ha pengarna på ett konto i Schweiz (stavning?) och bara ringa med oregistrerat kontantkort.

SSB skrev:
Frågan mest retorisk. Men eftersom en majoritet svarar "Ja" på alla frågor som betyder att de beskär sin integritet så undrar jag vid vilket förslag de skulle börja säga "Nej" istället.

sådan övervakning skulle inte funka, det finns inte så exakta mätare på bilar/motorcyklar, sen kan inte en GPS "se" ett specefikt tillfälle typ en älg på vägen osv.

sen att alla svara ja har nog inget med integritet att göra, alla på SH vet att dom kör för fort, så ingen skulle ha råd att tanka hojen...

men kamera på väg då?? är inte det integritetkränkande, där finns det bild på dig & ditt vänsterprassel..(dock översuddat på passageraren, men tjejer är inte dumma i huvdet)
dom finns över hela landet....

Vegas skrev:
men kamera på väg då?? är inte det integritetkränkande, där finns det bild på dig & ditt vänsterprassel..(dock översuddat på passageraren, men tjejer är inte dumma i huvdet)
dom finns över hela landet....

Japp, jag avskyr dessa kameror. Och nej, jag har aldrig ens fått så mycket som en fortkörningsbot i mitt liv, så det är inte därför jag ogillar kamerorna. ;)

Coola Ola skrev:
Är man rädd om integriteten ska man aldrig använda bankkort, helst ha pengarna på ett konto i Schweiz (stavning?) och bara ringa med oregistrerat kontantkort.

Det hjälper i stort inte mycket att man har ett oregistrerat kontantkort, eftersom man ändå kan se vilken telefon kortet sitter i (telefonens eget ID nummer)
Man kan se hur telefonen har färdats, vid vilken tid, vart den brukar övernatta osv.

I storstäderna med tätt mellan olika mobiltelefon-celler kan man med ganska stor säkerhet lokalisera valfri telefon.

Om en telefon som brukar tillbringa nätterna i ditt hyreshus, och åka till ditt jobb varje dag också råkar förflytta sig med närmare 300km/h mellan olika mobilceller på motorvägen, samtidigt som polisen får syn på din motorcykel, så blir argumentet "den måste ha varit stulen" ganska tunnt... (om man inte anmäler mobilen stulen i samma veva)

Jag tror redan nu att poliserna använder sig av dessa uppgifter vid särskilt grova brott.(jag tror knappast att dom har rätt att söka i registret efter fortkörare, även om det vore möjligt att skicka ett tips till polisen varje gång en mobiltelefon förflyttar sig i över 150km/h)

Storebror ser oss, det handlar bara om att värna den personliga inegriteten så hårt att man inte får samköra register mot varandra utan mycket starka skäl.

Röstar nej då ideen är det sämsta jag har hört idag.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back