Skall du straffas automatiskt vid hastighetsöverträdelser?

Skall staten kunna kontrollera dig hela tiden?

• Antal röstningar
    0

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Eftersom en majoritet här på forumet varit för både maskeringsförbud och DNA-registreringar tänkte jag kolla hur långt folket är beredda att gå med förmyndarsamhället.

Skall en liten dosa installeras i alla fordon (även motorcyklar) som gör att en fortkörningsbot automatiskt dras från förarens konto när du kör för fort?

(Föraren har ett chip installerat så staten vet att du är Du vilket övervakas längs vägen).

Integritet inschmegritet....bra eller anus?

/SSB

Last edited:
Bygger de riktiga banor runt om i Sverige så alla har tillgång till dem så tycker jag iaf att tanken var god...med banorna alltså. Den där lådan lät läskig :gnissla

Detta är väl förresten nåt som du hittat på själv? Lät ju annars bara för dumt.

Frågan mest retorisk. Men eftersom en majoritet svarar "Ja" på alla frågor som betyder att de beskär sin integritet så undrar jag vid vilket förslag de skulle börja säga "Nej" istället.

Tänk va fattiga alla hojåkare hade blivit....

För att inte tala om kungen, tänk vad mycket skattepengar han kommer göra åt under sina "vansinnesfärder" :hihi

Egentligen så är det ju jätte förnuftigt, trafiken är ju en viktig del för att samhället ska fungera. Att använda allmän väg till annat än seriös transport från A till B är väll egentligen ett missbruk.
Undra vad det skulle få för bieffekter? Många som hänger på SH skulle nog bli deprimerade, sälja hojen, svära åt teven, gnälla om grannen, missköta jobbet, gråta sig till söms, bråka i mataffären.

SSB skrev:
Skall en liten dosa installeras i alla fordon (även motorcyklar) som gör att en fortkörningsbot automatiskt dras från förarens konto när du kör för fort?
Alla EU-moppar ska ha ett sånt chip redan nu, tycker jag. Det ska aktiveras vid 25 km/h :D

En liknade typ av låda som du bekriver finns redan i tex alla nya Volvos och man kan i efterhand se exakt vad som hänt, tex hastighet, temperatur, bromstryck (vid bromsning) osv. Frågan är dock om polis och andra myndigheter ska ha rätt att läsa av informationen, tror de lärde tvistar om det.

I både USA och England finns det försäkringsbolag som kräver att du ska ha en dosa i bilen som registrerar ovanstående mot att du får lägre premie. Skulle det sen visa sig att du brutit mot några trafikregler i samband med en eventuell olycka så kan man bli utan ersättning.

Jag tror att en röst åt höger minskar chanserna för en sån dosa som du beskriver.

Tänk vad säkra omkörningar man kan göra då... INTE!

Sjukt förslag :kocko

sandstream skrev:
...

Jag tror att en röst åt höger minskar chanserna för en sån dosa som du beskriver.

Helt klart är det så. Se exempelvis USA, land of the free. Där beskär de minsan inte den personliga integriteten!

t-rex skrev:
Helt klart är det så. Se exempelvis USA, land of the free. Där beskär de minsan inte den personliga integriteten!
Kolla på Kina med, den personliga integriteten i främsta rummet..

En röst på vänstern är en röst på förmyndar och storebrorssamhället (tm)

/F

Felix skrev:
Kolla på Kina med, den personliga integriteten i främsta rummet..

En röst på vänstern är en röst på förmyndar och storebrorssamhället (tm)

/F

We're fucked helt enkelt.

Det enda vi har att hoppas på är att folk generellt inte är så pigga på att ge upp sin integritet som den genomsnittliga SH-användaren.

förmyndar/storebrorsamhälle är något jag iallafall inte vill ha.

Helt knasigt och idiotiskt förslag!

Det som vore mest intressant är att höra argumentationen från de som säger att det här är "ett helt sjukt förslag!" men samtidigt har röstat "Ja" i pollarna för maskeringsförbud och för DNA registrering av hela svenska folket.

/SSB

Tror dom redan har en dosa i holland som registrerar hastighet+låter polisen veta var fordonet är.
Det är ju ett sätt för politikerna att i praktiken förbjuda sporthojar, iaf. om de inte samtidigt sattsar på nya banor.

p.s: är emot maskeringsförbud och dnaregister.

SSB skrev:
Det som vore mest intressant är att höra argumentationen från de som säger att det här är "ett helt sjukt förslag!" men samtidigt har röstat "Ja" i pollarna för maskeringsförbud och för DNA registrering av hela svenska folket.

/SSB

Jag håller med. Gissar att det är folk som röstar för ökad säkerhet och ordning så länge det inte påverkar just dom själva. Vad dom inte tänker på är att det faktiskt finns gott om trafiksäkerhetsfascister som skulle älska att ha en dosa i varje fordon. När alla andra friheter är borta så kommer elektronisk hastighetsövervakning att vara nästa logiska steg, det är ofrånkomligt.

tänk på alla liv som räddas????

Det är ju en helt sjuk pryl att registrera folk på det viset, dom har redan för mkt koll på vem man är osv. Dom e ju sjuka i huvudet....dom kan hålla reda på brottslingar istället för svensson....

TVI USCH BLÄ!

vad är nästa steg? kamera i mitt sovrum? DÅRAR!!!

Jag får lust att bli kriminell bara för att dom håller på...

Last edited:
SSB skrev:
Jag vill nog hellre att den där dosan ger mig en liten stöt (:D) eller på annat sätt gör mig uppmärksam att det går lite för fort.

Att köra för fort på hoj är nära på oundvikligt. Om jag blev bötfälld varje gång jag vrider på rullen skulle lönekontot ta slut på någon dag och därmed även hojägandet.

Oroa er inte för den där dosan....OM den så skulle monteras in i era hojar, så skulle det dyka upp pirat-dosor rätt fort, som skulle se till att den där dosan ni har i hojjen håller tyst....

tycon1 skrev:
Oroa er inte för den där dosan....OM den så skulle monteras in i era hojar, så skulle det dyka upp pirat-dosor rätt fort, som skulle se till att den där dosan ni har i hojjen håller tyst....

Du är en optimist. Tekniken går framåt jättesnabbt och redan nu så finns det tex kabeltvkort med kryptering som piratkorten inte klarar. Jag tror att piratgrejer blir mindre och mindre vanligt i framtiden i takt med att krypteringstekniken o annat blir mer avancerad.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back