Skakande styre mellan 50-60km/h

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Har börjat få problem med min Kawasaki ER6n -06. När jag ligger mellan 50 och 60km/h så skakar styret kraftigt. Kraftigast är det om jag inte gasar så mycket eller bara "rullar" men det känns också om jag gasar på från under 50. Det är stabilt i 61km/h, sen kommer hastigheten ner till 60 och det börjar skaka, nere på 49 blir det helt stabilt igen. :confused:
Skakningarna gör att styrändarna slår kanske 5cm fram och tillbaka!
 
Rätt lufttryck?

Däcket är jämnt?

Framhjulslagret är ok?

Styrlagret är ok?

Det är de enda saker jag kan komma att tänka på som kan göra att saker och ting där fram beter sig lite lustigt. Någon annan har säkert bättre idéer. :)

Någon borde titta på ditt framdäck.

Lustigt att du inte skrev att hon borde köpa nytt däck/hjul, bara för säkerhets skull. ;)
 
Last edited:
Lustigt att du inte skrev att hon borde köpa nytt däck/hjul, bara för säkerhets skull. ;)

Nä,vaffe de?
Men ett tre år gammalt däck kan ju se ut hur som helst,inte vet jag.
Bara för att jag är perfektionist och skiter i vad det kostar så behöver ju inte alla vara det.
 
Nä,vaffe de?
Men ett tre år gammalt däck kan ju se ut hur som helst,inte vet jag.
Bara för att jag är perfektionist och skiter i vad det kostar så behöver ju inte alla vara det.

Bara skämtade lite då du skrev att det knappt var lönt att undersöka mitt hjullager, utan köpa nytt på en gång. :) Men du hade ju rätt. Nu är det bytt och ska hämta hjulet snart. :tummenupp


(Är lite småtrött och kom efter en stund fram till att det inte ens var ett roligt skämt och funderade på att ta bort det, men nu är det ju omöjligt eftersom du citerat mig. :hihi)
 
Tack, ska låta någon lite mer kunnig ta sig en titt. Kom hem från en resa till Tyskland igår och hade inga problem ner till Trelleborg men efter båtresan till Rostock så märkte jag det. Kan det kanske ha hänt något på båten när hojen stod fastsurrad?
 
Nejdå,no offence taken.
Men jag har en fix idé att det är bättre att kosta på sin hobby underhåll innan det händer.
Lägger ner alldeles för mycket pengar egentligen,men den dan jag måste veta att bromsarna tar,den dan vill jag inte tänka:faan,jag skulle ha..........

Du har helt rätt! Bättre att vara proaktiv. :tummenupp Men som du säger, det kostar att ligga på topp. En låg kostnad i och för sig, om man tänker på alternativet.




Men... Back to topic! :tummenupp

Tack, ska låta någon lite mer kunnig ta sig en titt. Kom hem från en resa till Tyskland igår och hade inga problem ner till Trelleborg men efter båtresan till Rostock så märkte jag det. Kan det kanske ha hänt något på båten när hojen stod fastsurrad?

Det har jag mycket svårt att tro, att det skulle hända något bara för att hojen var fastsurrad. Samtidigt så borde jag nog hålla mig borta från mekartrådar med tanke på att jag inte vet så mycket. :)

Blev det förresten värre och värre under semestertrippen? Eller det var lika dåligt hela vägen?
 
Last edited:
Men... Back to topic! :tummenupp



Det har jag mycket svårt att tro, att det skulle hända något bara för att hojen var fastsurrad. Samtidigt så borde jag nog hålla mig borta från mekartrådar med tanke på att jag inte vet så mycket. :)

Blev det förresten värre och värre under semestertrippen? Eller det var lika dåligt hela vägen?


Det blev värre efter hand. På nervägen nötte vi mest på autobahn och sen lite småvägar över 60 och då tänkte jag inte så mycket på det utan undrade mest ibland. Sen när vi nästan var nere då hade jag räknat ut exakt mellan vilka hastigheter det uppstod. Först kändes det inte när jag accelererade förbi 50-60 utan bara när jag släppt gasen men senare kändes det alltid på den hastigheten. Hade fullpackad tankväska ner och trodde att det kanske var den som gjorde det men det var likadant utan.... Väldigt obehagligt med nerlägg :gnissla.


Edit: Har förresten precis gjort en snabbkoll av styrlager samt hjullager och hittar inga fel där. Samt att det inte syns något "fel" på varken fälg eller däck.
 
Last edited:
Hade liknande syndrom på min Tiger förut. Det var då bromsskivan som tappat formen, på nått sätt hade den blivit oval samt lite skev... Kolla om du har några anslagsmärken på ågot speciellt ställe, både på ytorna där klossarna ska nypa samt på kanten av skivan...

Annars är det kanske obalans, hur långt har däcket snurrat, inget fel på det? ...typ cord som tittar fram eller liknande?
 
Hade liknande syndrom på min Tiger förut. Det var då bromsskivan som tappat formen, på nått sätt hade den blivit oval samt lite skev... Kolla om du har några anslagsmärken på ågot speciellt ställe, både på ytorna där klossarna ska nypa samt på kanten av skivan...

Annars är det kanske obalans, hur långt har däcket snurrat, inget fel på det? ...typ cord som tittar fram eller liknande?

Ska ta en titt på bromsskivan! Däcket är välmående och utan några skador.
 
Då det kommer i vissa hastigheter så pekar det på däcket ,hade det varit bromsar,hjulvikter så hade det funnits hela tiden och tom ökat vid hastighet.

Du har slitit på däcket under din semester,samtidigt som problemet ökat.

Även detta tyder på däcket.
 
Då det kommer i vissa hastigheter så pekar det på däcket ,hade det varit bromsar,hjulvikter så hade det funnits hela tiden och tom ökat vid hastighet.

Du har slitit på däcket under din semester,samtidigt som problemet ökat.

Även detta tyder på däcket.

Kan det vara det även om mönstret är bra? För utifrån sett ser däcket bra ut med bra mönster kvar samt inga ojämna slitningar någonstans eller liknande..?
 
Kan det vara det även om mönstret är bra? För utifrån sett ser däcket bra ut med bra mönster kvar samt inga ojämna slitningar någonstans eller liknande..?

jag hade samma problem, försvann när jag bytte framdäck.
det var ganska slitet men inte helt slut.
att det blev värre ju mer du körde på det tycker jag tyder på att det är däcket, kort sagt dags att byta däcket.
kanske räcker att man balanserar om det men om det börjar bli slut varför inte fixa det på en gång.
 
Kan det vara det även om mönstret är bra? För utifrån sett ser däcket bra ut med bra mönster kvar samt inga ojämna slitningar någonstans eller liknande..?

Kan inte tro att det är pga däckets slitage, varför skulle det skaka om däcket är okej? En sak är om man känner att det blir ostadigt eller svårare med kurvtagning, spårkänsligt etc...

Men är det dags att byta snart så kan du ju göra det nu likväl, ny balnsering och nytt däck så håller vi tummarna...
 
Jag har haft liknande problem på min cykel och då visade det sig att det var obalans så testa med att balansera om framhjulet.
 
En dum fråga. Du har inte använt punkaspray någongång i däcket va?
 
En dum fråga. Du har inte använt punkaspray någongång i däcket va?

Hihi nej inte vad jag vet ;). Däcket satt på när jag köpte hojen för ca 350mil sen och säljaren sa inget om det då.

Inskickat av SSPC
Balansera om hjulet/däcket.

Några vikter har väll lossat.

Tror jag.


Kan man balansera om däcket själv på något sätt eller måste man lämna in till verkstad? Har en bilverstad kanske resurser att göra det? Min pappa jobbar på en sådan nämligen...
Som sagt innan så ser däcket ut att vara i bra skick fortfarande och det skakar exakt lika mycket oavsett om jag kör rakt fram eller ligger ner i en kurva.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top