Skaffa katt!

AndreasNo skrev:
2458939 Min e norrbagge, siames oså lite annat smått o gott.. har tyvärr ingen aning om ifrån vilken ras han fått sin sociala bit ifrån.. men e de ifrån norrbaggen så e de ju finemang me en sån :D..

Hoppas hellre på siamesen, det är nog världens goaste katt. Social och pratsam och väldigt snälla. Norsken är iofs väldigt snäll och tillgiven den med men lite mer av en "en-persons-katt" och kan bli lite feg. Iaf min uppfattning om den.

Dee_cati skrev:
2459712 Hoppas hellre på siamesen, det är nog världens goaste katt. Social och pratsam och väldigt snälla. Norsken är iofs väldigt snäll och tillgiven den med men lite mer av en "en-persons-katt" och kan bli lite feg. Iaf min uppfattning om den.

hoppas? aja, tvivlar inte på att de e ifrån siames eftersom han verkar fått de mesta från siames.. långa ben, stora öron, liten svan :D.. han pratar hur mkt som helst, springer fram till varenda kotte som kommer o hälsar på, kurrar såfort man rör vid han osv osv :) helt enkelt underbar missepisse :tungan

sgtpepper skrev:
2456073 Vilket skitsnack, ser man till att byta kattsand i lådan regelbundet så luktar det ingenting.

Men visst, fyller man en låda med vanlig sand och låter den stå i några veckor så lär det stinka, men det skulle det ju göra om du satte dig och sket på toagolvet också utan att plocka upp efter dig.

:rofl :rofl

Vilken kul bild jag fick upp. Och du har helt rätt. Rensar man lådan varje dag (ungefär 2 minuters arbete), luktar det aldrig något.

Dee_cati skrev:
2455876 Att inte lyssna på andras skitsnack är tydligt :D

Ska du skaffa en "100:- katt" eller en raskatt? Raskatt är ju enklare att följa upp med sjukdomar då de har stamtavlor och släktträd, men vanligtvis brukar det inte vara några problem med vanliga hus- eller bondkatter.
Tänk på att skaffa från ett katthem, det finns MASSVIS av katter som söker nya hem istället för avlivning :( Så gör dem en tjänst och ta en därifrån, där får du mycket proffesionell hjälp också.
Skaffa en bra kattsand, en potta med tak och filter på, en hörna som katten kan anse som sin egen där han kan sova, en fast matplats, och börja inte mata katten med burkmat utan köp ett helfoder från början. Detta för att undvika övervikt, dålig lukt från pottan (det gör stooor skillnad) och att katten mår bäst av ett helfoder.
Skaffa inte en katt före 10veckors, en del skickar iväg dem när de är 8 veckor men det tycker jag är helt fel. 10-12 veckor är perfekt, då har de fått vara med sin mamma en lagom tid och de brukar arta sig bäst då. För länge med mamman är inte heller bra.
Tänk på att en del katter inte mår bra ensamma, ibland kan två katter vara det bästa. Men även tvärtom, en del går inte ihop med annan katt.
Och som sagt, klösbräda om du är rädd om möblerna. Ett klösträd brukar vara uppskattat, gärna med sovplats högst upp då katten är ett djur som gillar att vara högt och ha koll på läget ovanifrån.
Det är inte alltid en barnlek i början med att få dem rumsrena etc, men det brukar gå bra.
Kastrera så fort det är läge för det, så tidigt som möjligt för kattens välmående. Ring din lokala veterinär och boka in tid när de anser det vara bäst. Se även till att alla sprutor är gjorde, något som brukar vara avklarat om du tar en katt från ett katthem.

Och du, det är bra mycket enklare och roligare med katt än med en hund :tummenupp

/ En med massvis av katter genom åren men även hund.

:tummenupp Jag kan bara hålla med dej i de du skriver, själv ska jag ta kontakt med något katthem för å se om jag kan ta hand om nån katt ja kanske två...

Kakan skrev:
2460164 :tummenupp Jag kan bara hålla med dej i de du skriver, själv ska jag ta kontakt med något katthem för å se om jag kan ta hand om nån katt ja kanske två...

Bra det, önskar att fler kunde göra det. Nu är inte jag den som ska säga så iofs men jag eftersöker dock katt med tavla att avla på och dessa är ju lite svårare att hitta på katthem :rolleyes: Skulle jag ha katt bara för sällskapets skull så skulle det bli en sådan, alternativt som alltid annars; Hämta katt på en bondgård där de annars skulle ha avlivats.

Dee_cati skrev:
2460880 Bra det, önskar att fler kunde göra det. Nu är inte jag den som ska säga så iofs men jag eftersöker dock katt med tavla att avla på och dessa är ju lite svårare att hitta på katthem :rolleyes: Skulle jag ha katt bara för sällskapets skull så skulle det bli en sådan, alternativt som alltid annars; Hämta katt på en bondgård där de annars skulle ha avlivats.

När jag fylde sex skaffa vi en ny katt hon var en blandning mellan norsskogskatt och långhårig angora :)
mycke fin katt och med ett jäkla temprament :lol
Hon vart 18 år innan vi måsta avlida henne pga ålder...

Ska tillägga att det kan var väldigt dyrt med katt... Jag åkte in akut med Mille igår till Strömsholms djurklinik då han hade reagerat på ett lugnande medel tidigare under dagen hos veterinären.
Jag ska precis ringa till dem och se hur han mår, men troligtvis skulle han få stanna minst 2 nätter :(
Så vad du än gör, skaffa försäkring! Det kostar 2500:-/natt att "bo" på strömsholm och sedan tillkommer en del andra kostnader i form av behandling etc. Nu har jag IF djurförsäkring så det kostar endast 2000:- då det är självrisken, och ingen procentsats som tex Agria eller dylikt för då kan det bli dyrt. Tex operation för 50 000:- = självrisk plus 20% = 12000:-. Men IF är det alltid max 2000:-, och försäkringen kostar för mig ca 1000:-/år.

Dee_cati: Dags att ändra signatur?

"Jag har för mycket pengar men jag vet inte vad jag ska spendera dem på. Alltid dessa vardagliga problem...."

Du verkar ju ha hittat en bra lösning... ;)

Har nu inhandlat allt som behövs och lite där till! Vart och titta på en liten kisse idag också.

Någon som har en rolig webadress man kan läsa lite mer på?

ft skrev:
2464124 Dee_cati: Dags att ändra signatur?

"Jag har för mycket pengar men jag vet inte vad jag ska spendera dem på. Alltid dessa vardagliga problem...."

Du verkar ju ha hittat en bra lösning... ;)

Jo, men högen med pengar växer snabbare än vad jag kan göra av med dem :tungan
Han får troligtvis bli kvar till måndag, då är summan uppe i måttliga 7500:- bara för "kost och logi". Inte konstigt att veterinärer är snobbar....

Fredde83 skrev:
2464314 Har nu inhandlat allt som behövs och lite där till! Vart och titta på en liten kisse idag också.

Någon som har en rolig webadress man kan läsa lite mer på?

På forumet www.katter.ifokus.se kan du läsa massvis om katter och ställa frågor osv.
Lycka till med kissen. 12 veckor och vaccinerad låter bra, då är det ansvarstagande uppfödare. Senaste budet är att katter ska vara MINST 12 veckor innan de skiljs från mamman. Innan dess har de inte utvecklat klart sin sociala kompetens.

Fredde83 skrev:
2464868 I morgon åker jag och hämtar min katt! :tummenupp

Ser riktigt söt ut, skogis? Lycka till med katten och försök att inte lämna den ensam det första dygnet/dygnen tills den känner sig helt hemma. En del passar in direkt men en del kräver lite mer tid på sig. Kom ihåg att markera vart pottan är väldigt tidigt, sätt honom/henne där flera gånger så lär den sig till slut, föhoppningsvis på en gång. Men är den 12 veckor så är den troligtvis redan rumsren.
En sovplats lite högre upp och vatten på annat ställe än bara matskålen brukar fungera bra.
Och ju mer du gosar och kelar med den innan kastering, desto keligare brukar de bli efteråt! Iaf min erfarenhet.

Dee_cati skrev:
2464876 Ser riktigt söt ut, skogis? Lycka till med katten och försök att inte lämna den ensam det första dygnet/dygnen tills den känner sig helt hemma. En del passar in direkt men en del kräver lite mer tid på sig. Kom ihåg att markera vart pottan är väldigt tidigt, sätt honom/henne där flera gånger så lär den sig till slut, föhoppningsvis på en gång. Men är den 12 veckor så är den troligtvis redan rumsren.
En sovplats lite högre upp och vatten på annat ställe än bara matskålen brukar fungera bra.
Och ju mer du gosar och kelar med den innan kastering, desto keligare brukar de bli efteråt! Iaf min erfarenhet.

Mamma är en blandning mellan skogskatt och perser, pappan är en maine coon. Jag kommer vara hemma i 2 dar med katten. Hoppas det fixar sig. Annars får jag sjuka mig ;) Hur inreder man en sovplats? Bestämmer dom inte själv vart dom vill sova?

Fredde83 skrev:
2464868 I morgon åker jag och hämtar min katt! :tummenupp

Vilken gullig rackare, kille eller tjej? Hoppas det går bra. Ett tips är att höra vad uppfödaren gett den för mat och vilken sand de har använt så du kan använda samma. Det brukar underlätta flytten. Om du ska försäkra katten är det bra att det görs en veterinärbesiktning i samband med ägarbytet.

Scilla skrev:
2464893 Vilken gullig rackare, kille eller tjej? Hoppas det går bra. Ett tips är att höra vad uppfödaren gett den för mat och vilken sand de har använt så du kan använda samma. Det brukar underlätta flytten. Om du ska försäkra katten är det bra att det görs en veterinärbesiktning i samband med ägarbytet.

Det är en lite tjej. Har redan varit inne o handlat likadan mat... Sanden hade dom tyvärr inte.. :(

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back