Lite tips från en som meckat med 80-talarna och vilka generalfel vissa modeller hade och i viss mån har fortfarande.
VF750/1000F / F2: Pisskammar och vippor samt kamspännare (kan vara konstruktionsfel med att den inte får smörjning med). Ersättningsprylarna var inte ett dugg bättre och det har bytts flera ggr utan att de vart bättre. Så denna modell rekomenderas inte tyvärr om man inte är beredd å mecka en del. Men de finns coola moddar om man vill få den till AMA-superbike stuk
http://www.cycleworld.com/2011/03/23/honda-vfr-history-part-ii-special-feature-2/
VF1000R: den har geardrive istället för kamkedja, jag har sett ett par av dessa där kammar gått ner sig oxå, och att de vill gå varma. En tung klump men jävla snygg.
CB750/900/1100F/R: Skojig modell... kamkedjaslitage och spännare som är av speciell modell men inget allvarligt. Ett problem som kan uppstå om man varvar satan är att vetilshimsen trycks ur läge å gör sallad i toppen. Om man ska trimma så gör de med 1100:an iså fall. Och fixa shimskoppar med underliggande shims. vevstakar klena på alla utom 1100:an om man ska trimma.
CBX1047:Se ovan
CBX750F: Skoj modell utan större fel. har bla körts av Peter Lindén på bana. Har hudraultryckare och behöver inte ställa ventilerna.
VFR750F: En nära skottsäker maskin att ha kul med.
RC30: Kul men har en hög trimmgrad och man får vara beredd på mecka och renovera. Och hittar man en som inte gått på bana och har orginalkåporna så har man en speciell maskin iaf... Å ni kan glömma att köra i stan med den 1:an he-he..
Fj1100/1200: De första årsmodellerna kunde ha problem med växellådan men borde vara fixat. Kul modell som går att skrämma upp om man vill de.
GPZ750/900 (4-valve): Kolla så de inte går varma. Ventilsäten blir inhammrade. De finns de som säger att motorn är felkonstruerad vad gäller oljesystemet, men jag kan inte bekräfta detta. Annars skitkul att gasa med... och 1000RX och zzr motorerna är samma familj om man vill experimentera.
GPZ1000RX/ZX10/ZZR: roliga maskiner men en aning klumpiga å hur snygga dom är får ni själva bedöma.
GPZ1100: 80-81 har ett insprut som inte var riktigt "klart", många sätter dit föggar, annars kul oldtimer superbike. 83-84 lite bättre men inte sådant knuff i då den bara är 2-valve.
GSX1100 80-81/82-83/Katana: Motorn har sina för å nackdelar, oljesystemet som kan göra att kammar å vippor ger sig, kopplingskorg som ofta behöver fixas (superhub), vevaxeln som är "byggd" med rullningslager som kan vrida sig och orsaka vibrationer, kamkedjespännare som behöver fixas.... MEN! Allt detta går som sagt att fixa och resultatet är helt ok och de e skoj hojar att köra.