Skaffa en 80-tals-räser

Det är en grymt snygg hoj. Men det blomstrar inte om dem precis som är till salu :(

Kollade runt lite på CBX men hittade inte en sådan :) Men de känns som ett betydligt bättre kort att lägga pengarna på.

Skulle kolla på den VF1000 idag men det är riktigt rusk o stökväder här idag så har skickat o bet om att få komma en annan dag. Under tiden så ska jag spana efter en kåpkläd CBX
 
Här måste en sån här kvala in..

Det va min första hoj som jag tog lappen med och den kommer alltid att ligga mig varmt om hjärtat.:kär

View attachment 362694

haha Där är hojen i mitt live :D Fattar inte hur jag har lyckat missa dem när jag ändå har sökt på cbx. Hittade två aktuella direkt. Bara att invänta solskenet sen får jag iväg o kolla på dem
 
Lite tips från en som meckat med 80-talarna och vilka generalfel vissa modeller hade och i viss mån har fortfarande.

VF750/1000F / F2: Pisskammar och vippor samt kamspännare (kan vara konstruktionsfel med att den inte får smörjning med). Ersättningsprylarna var inte ett dugg bättre och det har bytts flera ggr utan att de vart bättre. Så denna modell rekomenderas inte tyvärr om man inte är beredd å mecka en del. Men de finns coola moddar om man vill få den till AMA-superbike stuk
http://www.cycleworld.com/2011/03/23/honda-vfr-history-part-ii-special-feature-2/
VF1000R: den har geardrive istället för kamkedja, jag har sett ett par av dessa där kammar gått ner sig oxå, och att de vill gå varma. En tung klump men jävla snygg.

CB750/900/1100F/R: Skojig modell... kamkedjaslitage och spännare som är av speciell modell men inget allvarligt. Ett problem som kan uppstå om man varvar satan är att vetilshimsen trycks ur läge å gör sallad i toppen. Om man ska trimma så gör de med 1100:an iså fall. Och fixa shimskoppar med underliggande shims. vevstakar klena på alla utom 1100:an om man ska trimma.
CBX1047:Se ovan

CBX750F: Skoj modell utan större fel. har bla körts av Peter Lindén på bana. Har hudraultryckare och behöver inte ställa ventilerna.

VFR750F: En nära skottsäker maskin att ha kul med.

RC30: Kul men har en hög trimmgrad och man får vara beredd på mecka och renovera. Och hittar man en som inte gått på bana och har orginalkåporna så har man en speciell maskin iaf... Å ni kan glömma att köra i stan med den 1:an he-he..

Fj1100/1200: De första årsmodellerna kunde ha problem med växellådan men borde vara fixat. Kul modell som går att skrämma upp om man vill de.

GPZ750/900 (4-valve): Kolla så de inte går varma. Ventilsäten blir inhammrade. De finns de som säger att motorn är felkonstruerad vad gäller oljesystemet, men jag kan inte bekräfta detta. Annars skitkul att gasa med... och 1000RX och zzr motorerna är samma familj om man vill experimentera.

GPZ1000RX/ZX10/ZZR: roliga maskiner men en aning klumpiga å hur snygga dom är får ni själva bedöma.

GPZ1100: 80-81 har ett insprut som inte var riktigt "klart", många sätter dit föggar, annars kul oldtimer superbike. 83-84 lite bättre men inte sådant knuff i då den bara är 2-valve.

GSX1100 80-81/82-83/Katana: Motorn har sina för å nackdelar, oljesystemet som kan göra att kammar å vippor ger sig, kopplingskorg som ofta behöver fixas (superhub), vevaxeln som är "byggd" med rullningslager som kan vrida sig och orsaka vibrationer, kamkedjespännare som behöver fixas.... MEN! Allt detta går som sagt att fixa och resultatet är helt ok och de e skoj hojar att köra.
 
haha Där är hojen i mitt live :D Fattar inte hur jag har lyckat missa dem när jag ändå har sökt på cbx. Hittade två aktuella direkt. Bara att invänta solskenet sen får jag iväg o kolla på dem

Coolt!
Hoppas det blir kärlek vid första för dig med då.:D
Den på bilden är ju iofs lite pimpad med extra glitter, men dom skäms inte för sig original heller. Lite trötta med dagens mått mätt kanske, dom har nåt annat istället.. KULT!

Haft en sån, med fusktrattar i plast och allt.
Man var väldigt cool om man hade modellen med dubbla strålisar

Klart man hade dubbla beamers! Übercool seru:yoparty
Den jag hade var i mint condition när jag kursade den. Långt mellan gångerna, men jag brukar se den då och då. Hugger till lite i bröstet då faktiskt.
Fan nu vart man ju lite nostalgisk ju..:rolleyes:
 
CBX 750 var min första hoj. Det var en kul hoj och jag har många härliga minnen från den tiden. Dock bör man veta att det har förekommit en del bekymmer med vevaxeln på den modellen.

På min båge skar ett vevlager helt plötsligt. Det var då jag fick reda på att det var ett vanligt fel på den bågen och att det därför är svårt att hitta ersättningsmotorer.
 
Har du provat en RD350 någon gång?
Har du inte det så bör du definitivt göra det om du snöat in på klassiska 80-talare.
I min värld är det cykeln som ger mest bus per krona, och som fortfarande går att hitta hyfsat lätt.
 
CBX750F: Skoj modell utan större fel. har bla körts av Peter Lindén på bana. Har hudraultryckare och behöver inte ställa ventilerna.

Tack för infon. Ett riktigt bra inlägg måste jag säga och kommer suga åt mig det du sa :) Tycker speciellt om det du säger om CBX750F :banana
 
2012-06-02 19.47.24.jpg

Så där står min Gamla Japanska stridshäst som jag hämtade idag :tummenupp

Sjukt att man kan få en sådan hoj för endast 10,000kr :va

Ni ska ha tack för all hjälp speciellt "mothertrucker och fortpelle" :Bugar
 
Skiiitsnygg!

Håller med dig, det borde vara kriminellt att sälja gamla skatter så billigt!

Men du, var är "trattarna"? :hihi
 
Svensksåld och samma ägare sen 2000. En äldre karl som verkade vara pedant.... Råkade spilla olja på hans garaggolv som bestod av klinkers haha :Bugar förlåt förlåt :gnissla

Jag prutade inte ens men för att jag inte gjorde det så sänkte han priset själv med 1000kr bara för att jag respekterade hans pris som tydligen inte de andra som hade kollat på den gjort och han slängt igen dörren på dem :smasha

Däcken är dock hårdare än hockypuckar. mönstert är riktigt bra men han fick den pålagda precis innan han köpte dem så det har ju sin förklaring haha
 
Glöm, hur häftiga och ballt det än må vara verka, så har utveckling och tidens tand dessvärre satt djupa spår i dessa hojar. Om du bara är ute efter lite roligt mekande och en repa med likasinnade så funkar det väl sisådär.
Men dagens cyklar slår dessa ikoner med hästlängder.
Enda anledningen att bli kär i en gammal ikon är väl att du som 16åring inte fick köra den.
 
Glöm, hur häftiga och ballt det än må vara verka, så har utveckling och tidens tand dessvärre satt djupa spår i dessa hojar. Om du bara är ute efter lite roligt mekande och en repa med likasinnade så funkar det väl sisådär.
Men dagens cyklar slår dessa ikoner med hästlängder.
Enda anledningen att bli kär i en gammal ikon är väl att du som 16åring inte fick köra den.
En annan anledning är att man kan känna fartkänsla under 280 km/h med en 80-talshoj. Låt mig gissa att du bara kört moderna R-hojar och aldrig känt den berusande känslan man får efter ett livsrevypasserande vobbel?
 
Enda anledningen att bli kär i en gammal ikon är väl att du som 16åring inte fick köra den.

Det är långt ifrån enda anledningen att bli kär i den!

Och sen tror jag inte du behöver berätta för TS att "dagen cyklar slår dessa ikoner med hästlängder"!
 
Last edited:
De ska ni veta att slita å rycka gamla "skavånker" när de svänger är som att ha brottats med en rysk släggkasterska och är helt klart en upplevelse när de lever sitt egna inre liv då allt rör sig i chassit :D

Ta bara den maskinen på min avatar, den wobblade satan i över 190 blås och de som låg bakom såg hur hele skiten rörde sig i chassit.... :banana
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top